Search
Now showing items 1-100 of 245
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Flere nasjonale og internasjonale undersøkelser har vist at norske elever leser dårligere enn elever i land vi ønsker å sammenligne oss med, og dårligere enn elever i Norge tidligere har gjort. Det blir flere svake elever, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgaven er en deskriptiv studie av en 10.-klasses internettvaner på fritiden som kartlegger hva en skoleklasse på 21 elever gjør på nettet etter skoletid. Problemstillingen i oppgaven er: Hvordan er internettaktiviteten ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke klasseromspraksiser knyttet til Henrik Ibsens tekster. Med fagfornyelsen i full anmarsj er bruken av eldre litteratur i klasserommet og kanon i skolen på ny et samtaletema. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I flere internasjonale leseundersøkelser gjør norske elever det dårligere enn i land det er naturlig å sammenlikne seg med. Etter utdanningsmyndighetenes umiddelbare sjokk etter publiseringen av resultatene fra den første ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers kognitive prosesser i arbeidet med oppgaver fra de nasjonale prøvene i lesing. Oppgavene i prøven skal måle elevenes generelle lesekompetanse, og utfordrer elevene på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt noen spesifikke litteraturdidaktiske syn preger tre læreverk i norsk for yrkesfaglige elever, gjennom problemstillingen: Hvilket litteraturdidaktisk syn preger tre ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Formålet med masteavhandlingen er å undersøke lytting i norskfaget, og den muntlige presentasjonen utgjør konteksten som lyttefenomenet studeres i. Problemstillingen min er: Hva slags lytting forventer lærerne av elevene, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Hvis alle lærere skal undervise i grunnleggende ferdigheter i lesing, hvordan skal samfunnsfagslæreren på videregående undervise i lesing da? Det forsøker jeg å gi et svar på i denne masteroppgaven.
Med innføringen av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Sammendrag
Det overordnede tema for masteroppgaven er minoritetsspråklige elevers lesekompetanse i PISA-undersøkelsen 2009. Mer spesifikt undersøkes svar på tre frigitte tekster i lesing fra PISA 2009 av seks minoritetsspråklige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Formålet med denne avhandlingen var å undersøke bruken av femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk metode i videregående skole. Femavsnittsmetoden er en tredelt tekstproduksjons- og tekststruktureringsmetode forankret i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Med innføringen av fagfornyelsen (LK20) har Kritisk tilnærming til tekst blitt et eget kjerneelement i norskfaget. Tidligere forskning viser at det primært er sakprosa som er blitt undersøkt i lys av kritisk lesing, kritisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tittelen på denne avhandlingen er også formulert problemstilling: Det nordiske perspektivet er styrket i norskfaget i videregående skole. Illusjon eller realitet?
Hovedformålet er å få innsikt i læreres holdninger til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne studien har tatt utgangspunkt i et leseprosjekt om Jostein Gaarders roman Kabalmysteriet, som ble gjennomført i en 8. klasse hvor jeg selv er faglærer. Ved siden av å lese boken har elevene levert inn handlingsreferater ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers lesing av tekster fra nasjonale leseprøver. I oppgaven undersøker jeg hvordan fire elever leser tre sammensatte tekster fra nasjonale prøver, og hvordan de løser oppgavene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Målet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan elever på 5.trinn har oppfattet og reagert på Tormod Haugens Georg og Gloria (og Edvard), en barnebok som ble lest høyt og bearbeidet i klassen. Ved bruk av ulike ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgavens tema er N. F. S. Grundtvigs fremstilling av morsmålets plass og funksjon i ”Skolen for Livet”, folkehøyskolen.
Målet er å vise at Grundtvigs skoletanker, som ble formulert for over 150 år siden, fortsatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Det overordna temaet for avhandlinga er nynorsk som sidemål på ungdomsskulen. Meir spesifikt blir fritaksregelen i forskrift for opplæringslova §3-6 undersøkt. Denne gir alle som har andre morsmål enn norsk, samisk, finsk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Masteroppgaven handler om sammensatte tekster i videregående skole, studieforberedende studieretning. Målet med oppgaven var å finne ut mer om elevenes motivasjon og deres kompetanse i arbeidet med sammensatte tekster i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Kristne privatskoler drives etter de offentlige læreplaner. Men de har i sine formål et tillegg til den offentlige læreplanen. For de fleste slike skoler består dette tillegget av generelle læreplaner eller andre basisdokumenter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tiden da skriving i norskfaget bare var å skrive individuelle tekster for hånd i et stille rom uten adgang til andre kilder enn sitt eget hode, er definitivt over. Det aktualiserer kildetematikk sett sammen med norskfaget. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Tema/Problemstilling:
Bakgrunnen for valg av tema ligger i den dagsaktuelle situasjonen. Innføringen av nasjonale prøver, bl.a. i lesing, Norges relativt lave plassering i flere internasjonale leseundersøkelser sammen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, med de grunnleggende ferdighetene som basis bringer noe helt nytt inn i de ulike skolefagene. Skriving er ikke lenger bare norsklærerens domene, denne ferdigheten skal, sammen med de ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Dette er ein fagdidaktisk studie av munnleg forteljing i undervisning av ungdom og vaksne. Problemstellinga for undersøkinga har vore korleis ein som pedagog kan forstå munnleg forteljing i undervisning av eldre elevar. I ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven tar for seg elevtekster som er blitt vurdert med et stort sprik til norskeksamen i grunnskolen våren 2009. Sprik vil her si en differanse på minimum to karakterer mellom sensorenes karakterforslag. Min ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Bakgrunnen for problemstillingen er innføringen av Kunnskapsløftet ved en skole på østlandsområdet skoleåret 2005/2006, ett år før den obligatoriske innføringen. Jeg har fulgt noen av lærerne og de fleste elevene på 8. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Emne og problemstillinger:
Jeg valgte å skrive om nynorsk som sidemål i grunnskolen i Oslo fordi jeg er opptatt av språk- og skolepolitikk, og fordi jeg oppfatter emnet som svært aktuelt. Tidligere forskning tyder på at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Landslaget for norskundervisning (LNU) presenterte i mars 2009 to sakprosalister under navnet LNUs sakprosakanon for skolen . Samtidslisten, som består av 20 tekster, strekker seg tidsmessig fra 1990 - 2009. Denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne masteroppgaven tar for seg sammensatte elevtekster i norskfaget. De sammensatte
tekstene som undersøkes er prosjektpresentasjoner laget av elever på vg2 og vg3. Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hva som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne studien undersøker jeg kodeveksling i samtaler mellom voksne romer i norskopplæring og ser på holdninger knyttet til slik veksling. Jeg har valg en interaksjonell tilnærming til kodeveksling, der kodevekslingens ...
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I denne oppgaven har jeg fokusert på begrepsforståelse i naturfag. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse om begrepsforståelse i naturfag blant elever og lærere på 8.trinn. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven handler om bedømmersamsvar i norsk skriftlig i den videregående skolen. Det er en kasusstudie av fem læreres vurdering av et utvalg på fem tekster i den hensikt å finne svar på følgende problemstilling: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Bakgrunnen for denne studien er innføringen av skriving som grunnleggende ferdighet og de forhold som knytter seg til selve skrivekompetansebegrepet, skriveopplæringen, og testing og vurdering av elevers skrivekompetanse. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVE I
NORDISK-, ISÆR NORSKDIDAKTIKK
TITTEL: FRIHET OG TILLIT, DET BESTE FOR TILPASSET OPPLÆRING?
6. klassinger i arbeid med nettbasert interaktiv bok
AV: BJØRKVOLD, Tuva
PROGRAM: Masterspesialisering ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Bokmålsnormalen åpner for valgfrihet i ortografi og morfologi. Valgfriheten var først et virkemiddel for å skape et norsk språk, de fornorskede formene ble valgfrie ved siden av de tradisjonelle danske. Senere ble valgfrie ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Det har vært tradisjon for å hevde at Aasens begrunnelse for landsmålet var tredelt. Allikevel er det den nasjonale og sosiale begrunnelsen som stadig blir trukket fram i diskusjonen om Aasens motivasjon for språkarbeidet. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Problemområdet
I denne studien undersøker jeg hvilken rolle tabuutfordrende ord og uttrykk spiller i ungdommers identitetsforhandlinger. Basert på empiri fra fire fokusgrupper med jenter og gutter fra Oslos vest- og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Denne studien retter fokus mot talemålet til ungdom i Aurskog-Høland. Med utgangspunkt i begrepet språklig regionalisering har jeg forholdt meg til tre varieteter i tilknytning til dette prosjektet, nemlig romeriksmål, som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Bakgrunnen for denne oppgaven er Kunnskapsløftets krav om grunnleggende ferdigheter som en integrert del av alle fag. Dette er nytt i forhold til tidligere planer, og det er et punkt som det stilles store forventninger til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Avhandlinga Rettskrivingsstudiar etter 1980 – ein komparativ analyse av studiar i nynorsk og bokmål er ein samanliknande studie av ulike rettskrivingsstudiar i nynorsk og bokmål gjorde etter 1980. Geirr Wiggen (1982) har ...
Den optimale leseren : - om motivasjon, strategibruk og utholdenhet i forbindelse med leseprestasjoner i den videregående skolen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tittelen på denne oppgaven er «Den optimale leseren – om motivasjon, strategibruk og utholdenhet i forbindelse med leseprestasjoner i den videregående skolen». Jeg vil kartlegge hva som kjennetegner den sterke leseren ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne studien handler om elevers bruk av retorikk i framføringer. Den overordnede problemstillingen lyder slik: hvordan vurderer et utvalg elever i Vg1 og Vg2 egen bruk av retorikk i framføringer? Knyttet til dette stiller ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Studien tar utgangspunkt i tekster som er frembrakt av egen undervisning i norsk på ungdomsskolen. Som lærer har jeg vært ansvarlig for norskundervisningen i to klasser gjennom deres 9. og 10. skoleår. Denne studien omhandler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Det overordnede temaet for avhandlingen er lesekompetanse i norskfaget på videregående trinn. Mer spesifikt blir lesekompetansen blant minoritetsspråklige elever på Vg1 undersøkt. Økt forskningsfokus på området har ført ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Å vurdere og karaktergradere tekster oppleves ofte som en vanskelig affære for lærere. Hver vurderer har sin egen oppfatning av teksten, og begrunner dermed positive og negative sider ved den på ulik bakgrunn. Dette kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Temaet i denne oppgaven er utvalg av sakprosatekster til norskundervisningen. Temaet belyses med et utvalg av sakprosatekster som Landslaget for norskundervisning (LNU) la frem i mars 2009 med tittelen Sakprosakanon. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
I Kunnskapsløftet er muntlige ferdigheter vektlagt. Å kunne uttrykke seg muntlig er en av seks grunnleggende ferdigheter og skal inngå i alle fag på alle trinn. Gjennom masteroppgaven ønsket jeg å vinne ny innsikt i aspekter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
I Norge har vi to sidestilte målformer, bokmål og nynorsk. Helt siden jamstillingsvedtaket i 1885 har det vært mye debatt og et stadig endret styrkeforhold mellom målformene. Med denne masteroppgaven ønsker jeg å se på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Med implementering av lesing som en grunnleggende ferdighet i alle fag understrekes betydningen av å utvikle elevers leseferdigheter knyttet til ulike teksttyper. Sakprosatekster utgjør en tekstsjanger som elever i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven omhandler vurdering FOR læring. Nærmere bestemt søker den etter å svare på om et utvalg elever i den videregående skolen opplever at vurdering brukes som et redskap for læring i norskfaget. I tillegg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne masteroppgaven handler om elevmedvirkning i vurderingen av skriftlige tekster, og undersøkelsen er foretatt med elever i første klasse på videregående skole, også kalt VG1. I de siste årene har det vært mye fokus på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke betingelsene for undervisning i kompetansemålet i norsk for VG1 som angir at elevene skal drøfte kulturmøter og kulturkonflikter med utgangspunkt i et utvalg samtidstekster ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I 2006 ble det nye læreplanverket, LK06 (Kunnskapsløftet), innført. Før 2006 hadde leseopplæring hovedsakelig vært norskfagets domene og ansvar, men i LK06 ble lesing nedfelt som en grunnleggende ferdighet i alle fag og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Innen utdanningsforskning har sammenlignende studier av elevers skjerm- og papirlesing ingen lang tradisjon, og det er fortsatt en bred fagdebatt om hva forskjellene består i (Frønes og Narvhus, 2011:11). I et lesedidaktisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien undersøker elevers vurdering av tekster på Internett. Nettekster kjennetegnes blant annet av at de ikke er autoriserte, og de er sjelden intendert for skolebruk. Samtidig går norske elever ofte på nett når ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Gjennom samtaleanalyse, bygget på prinsipper i Conversational Analysis, CA, har jeg ønsket å fokusere på minoritetsspråkliges autentiske bidrag som kompetente samtaledeltakere innenfor en profesjonell kontekst. Opptak av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Overordnet tema for undersøkelsen er vurdering av skriving underveis i en skriveprosess – i form av skriftlige lærerkommentarer til elevtekster. Forskningsspørsmålet søker svar på hvilken betydning en gruppe elever på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Inversjon blir rekna som eit språktypologisk markert trekk ved norsk språk, og markerte trekk er vanskelege å læra og få automatisert, mange vil hevda uansett kva morsmål tileignaren har. Men det finst nokre få språk i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Per i dag er det lite av skoleforskningen som spesielt har rettet seg mot norsk på yrkesfaglige utdanningsprogram. Denne masteroppgaven er et forsøk på å belyse tendenser i oppgavesettene fra de ulike fylkene til lokalt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Hensikten med denne avhandlingen har vært å undersøke potensielle utfordringer og muligheter som kan oppstå, dersom man bruker retorisk teori gjennom et vurderingsskjema som grunnlag for vurdering. Oppgaven tar utgangspunkt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Å lese er én av de fem grunnleggende ferdighetene, og derfor en ferdighet som skal utøves i alle fag. Lesing er også tema for denne oppgaven. Denne masteroppgaven har undersøkt hvilke utfordringer og løsninger knyttet til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien undersøker hvordan de retoriske appellformene uttrykkes i et mindre utvalg elevtekster. Problemstillingen lyder Hvordan kommer de retoriske appellformene etos, patos og logos til uttrykk i åtte argumenterende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I NORDISKDIDAKTIKK
TITTEL: ”CHRISTINE ER EN HORE” . En komparativ studie av kjønnsrelatert språkbruk blant jenter i to Oslo-skoler.
AV: BRÆCK, Charlotte
PROGRAM: Masterspesialisering i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Temaet i denne masteroppgaven er hvordan læreren snakker med eleven i den formelle elevsamtalen. Elevsamtalen er samtaler mellom kun lærer og elev. Den er fastsatt i skolelovverket (jf. f.eks. Forskrift til opplæringslova) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven omhandler autentiske og simulerte leserinnlegg som er skrevet av ungdom. Autentiske leserinnlegg har blitt publisert til lesere utenfor skolen, mens simulerte leserinnlegg er skrevet i en opplæringssituasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Studien tar utgangspunkt i et skriveprosjekt som ble gjennomført i regi av Utdanningsetaten i forbindelse med Ibsenjubiléet i 2006. Prosjektet inkluderte syv 10. klasser ved syv forskjellige ungdomsskoler i Oslo, og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Avhandlingens motivasjon og tema:
Ut fra et samspill mellom sosiolingvistikken og feminismen som begge blomstret på 70-tallet, sprang språk –og kjønnforskningen frem. Nettopp her ligger avhandlingens teoretiske utgangspunkt. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven tar for seg sammensatte tekster i norskfaget. De sammensatte tekstene som undersøkes er muntlige fremføringer laget av elever på Vg2 og Vg3. Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hvordan elever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Bakgrunnen for oppgaven var KAL-rapportens konklusjon om at bakgrunnen for det relativt gode samsvaret mellom bedømmere i ungdomskolen. Dette tolkingsfellesskapet er utviklet gjennom samtalene mellom lærere og elever, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne studien handler om undervisning i retorikk knyttet opp mot praktisk anvendelse innenfor muntlige tekster i norskfaget. I læreplanen, Kunnskapsløftet 06, er retorikk trukket inn kun som et analyseredskap av skriftlige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne masteroppgåva er ein kvalitativ studie som er relatert til hovudområdet samansette tekstar i den nye fagplanen i norsk for læreplanen Kunnskapsløftet. Eg argumenterer for at denne nye fagplanen opnar opp for at ein ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Tema/Problemstilling: Formålet med oppgaven er å studere hvordan tegneserier som undervisningsemne blir realisert, med bakgrunn i de emnespesifikke målene som skisseres for arbeid med tegneserier i norsk på 8. trinn med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers bruk av PowerPoint i muntlige presentasjoner. Avhandlingen undersøker mer spesifikt hvordan tre Vg3-klasser bruker PowerPoint når de skal presentere fordypningsoppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Som følge av norske elevers dårlige resultater i internasjonale leseundersøkelser de siste åra, har fokuset på undervisning i bruk av lesestrategier økt. Utviklingen av en bevisst bruk av lesestrategier tar tid og krever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne masteroppgaven handler om et undervisningsopplegg i litteraturundervisningen i norskfaget på et Forkurs for ingeniør- og maritim utdanning ved en av landets høgskoler. Undersøkelsen skal belyse hvorvidt motivasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Jeg ønsker i denne avhandlingen å rette fokuset mot innslagene av teori og praksis i den obligatoriske delen av norskfaget i allmennlærerutdanningen, norsk 1. Denne avhandlingen består av to hoveddeler. I del en går jeg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Oppgaven er en del av skriveprosjektet Skriving på tvers av fag og er en casestudie av skriving og skriveopplæring på idrettsfag.Målet med undersøkelsen var å finne ut hva som kjennetegner skrivingen og skriveopplæringen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Avhandlingen omhandler tekstkulturer i skoleavistekster. Bakgrunnen er at virksomheten Avis i skolen for fem år siden initierte et arbeid for å styrke skoleavis som didaktisk metode for elevenes læring og utvikling. Studien ...
«Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skriving Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å finne ut hvordan en modelltekst og et skriveforløp setter spor i tekster elever med norsk som andrespråk skriver. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvordan setter et skriveforløp ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Helklassesamtalen er en utbredt undervisningsmetode og forekommer i de aller fleste klasserom i en eller annen form. Denne masteravhandlingen fokuserer på dialogisk undervisning og undersøker hvordan fem lærere samtaler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer digitalt lydopptak gir som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget. Oppgaven tar utgangspunkt i teori om at det finnes en utfordring ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Sammendrag I denne studien er formålet å bidra til kunnskap om læringsfremmende vurdering ved ulike vurderingsordninger i norskfaget. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning innenfor vurdering generelt, og undervisning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med yrkesretting og relevans i norskfaget, sett fra norsklærere og yrkesfagelevers perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvilket syn har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne masteroppgaven har jeg studert hva argumenterende skriving er i en utvalgt niendeklasse, ved å utforske følgende problemstilling: Hvordan forstår læreren og elevene begrepet argumenterende tekst? Gjennom teorien ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Sammendrag I denne studien er formålet å bidra til kunnskap om læringsfremmende vurdering ved ulike vurderingsordninger i norskfaget. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning innenfor vurdering generelt, og undervisning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan trening og utvikling av den muntlige ferdigheten ”å lytte” inngår i oppgavene som er i lærebøkene i norskfaget på ungdomstrinnet. Utgangspunktet for oppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne studien har vært å undersøke om og hvordan underveisvurdering brukes av noen utvalgte norsklærere i helklassesamtale. Forskning på vurdering er ofte generell, og i stor grad knyttet til skriftlig vurdering. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I 2017 ble debatten «Hva er galt med norskfaget?» vist på NRK2. Under denne debatten ble det diskutert ulike formeninger om hva litteraturundervisningen burde inneholde. Dette gjorde meg nysgjerrig på hvilke fokusområder ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
En vanlig arbeidspraksis i norskfaget er analyse og tolkning av dikt. I analyse- og tolkningsarbeidet er det ikke uvanlig at elever benytter seg av ulike tolkningsverktøy eller støtteark, ofte gitt i form av analyseskjemaer. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvorvidt lærebøker i norsk på vg1 kan være en ressurs for læreren i planleggingen og gjennomføringen av undervisning i trening og utvikling av muntlige ferdigheter. Ideen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne masteroppgåva er å kartlegge elevar sin faktiske språkbruk, språklege og sosiale identitet og språksosiale kompetanse og undersøke om det er samanheng mellom valet av talemålsvarietet og dei sosiale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan arbeidet med fordypningsoppgaven gjennomføres i norskfaget i VG3 på tre skoler. Den store valgfriheten oppgaven legger opp til, og den store bredden som finnes i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Føremålet med denne oppgåva, er å sjå på kva for potensial som kan ligge i jobbe med kontroversielle, skjønnlitterære tekstar, i norskfaget i ungdomsskulen. Dette har eg undersøkt, ved å gjennomføre ein kvalitativ studie, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne masteroppgaven er hensikten å se nærmere på hva som kjennetegner elever med lav lesekompetanse, nærmere bestemt elever som skårer under kompetansenivå 2 i lesing i PISA-undersøkelsen. Undersøkelser viser at elever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke elevenes framføringer i et dialogisk perspektiv. Utgangspunktet for oppgaven ligger i forskning som sier at framføringene etterfølges av et antiklimaks. Tanken om at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er genusavvik, og helt spesifikt undersøkes 48 tekster skrevet av elever på en skole med overvekt av minoritetsspråklige. Til grunn for undersøkelsen ligger forståelsen om ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgåva handlar om gutar på yrkesfag sine haldningar til skriving. Her er det då særleg fokusert på kva rolle karakterar spelar i eit skrivearbeid, i kva grad elevane opplever at skrivinga er nyttig, og om ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en studie i om det finnes kriterier for vurdering av sammensatte elevtekster innenfor norskfaget på tre videregående skoler. Mine grunner for å undersøke dette var basert på egen ...