Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 1-20 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Det overordnede temaet for avhandlingen er lesekompetanse i norskfaget på videregående trinn. Mer spesifikt blir lesekompetansen blant minoritetsspråklige elever på Vg1 undersøkt. Økt forskningsfokus på området har ført ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)En vanlig arbeidspraksis i norskfaget er analyse og tolkning av dikt. I analyse- og tolkningsarbeidet er det ikke uvanlig at elever benytter seg av ulike tolkningsverktøy eller støtteark, ofte gitt i form av analyseskjemaer. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Formålet med masteavhandlingen er å undersøke lytting i norskfaget, og den muntlige presentasjonen utgjør konteksten som lyttefenomenet studeres i. Problemstillingen min er: Hva slags lytting forventer lærerne av elevene, ...
-
Arabisk i norskundervisningen – En studie om tilrettelegging for inkludering av tospråklige elever (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven handler om arabisktalende elever i norskundervisningen. I dag er det en økende andel tospråklige elever i skolen, og dette gir mangfoldige klasserom med ulike behov for tilrettelegging. I Norge har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Sammendrag Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å finne ut av hvordan lærere legger opp undervisningen om litteratur og litterære epoker for elever i den videregående skole. Det konkrete målet med oppgaven har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt problemstillingen «Hvilken kompetanse har et utvalg gutter på 10. trinn i argumenterende skriving?». Min hypotese er at tidligere forskning blant annet har vært for ensidig i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan fire norsklærere på 10. trinn opplevde at den digitale undervisningsperioden våren 2020 påvirket muntlighetsopplæringen, gjennom den overordnede problemstillingen: Hvordan ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Temaet for denne oppgaven er elevers oppfattelse av begrepet muntlig kompetanse og deres opplevelse av lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsk. Oppgavens problemstilling er «Hva oppfatter elever på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien undersøker hvordan seks norsklærere i videregående opplæring reflekterer rundt bruk av skeiv aktivistisk litteratur i norskfaget. Læreplanen gir litteraturundervisningen nye formål, og fordrer samtidig andre ...
-
"Bare les en gang til" : Arbeid med leseopplæring i RLE, samfunnsfag og naturfag på ungdomstrinnet (Master thesis / Masteroppgave, 2012)I 2006 ble det nye læreplanverket, LK06 (Kunnskapsløftet), innført. Før 2006 hadde leseopplæring hovedsakelig vært norskfagets domene og ansvar, men i LK06 ble lesing nedfelt som en grunnleggende ferdighet i alle fag og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan elever og lærere samtaler om litteratur, og hvordan man kan implementere det digitale verktøyet Samtavla som støtte i disse samtalene. Med et litteratur- og læringsteoretisk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Hvis alle lærere skal undervise i grunnleggende ferdigheter i lesing, hvordan skal samfunnsfagslæreren på videregående undervise i lesing da? Det forsøker jeg å gi et svar på i denne masteroppgaven. Med innføringen av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Hensikten med denne avhandlingen har vært å undersøke potensielle utfordringer og muligheter som kan oppstå, dersom man bruker retorisk teori gjennom et vurderingsskjema som grunnlag for vurdering. Oppgaven tar utgangspunkt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)