Browsing Nordisk didaktikk by Issue Date
Now showing items 1-20 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVE I NORDISK-, ISÆR NORSKDIDAKTIKK TITTEL: FRIHET OG TILLIT, DET BESTE FOR TILPASSET OPPLÆRING? 6. klassinger i arbeid med nettbasert interaktiv bok AV: BJØRKVOLD, Tuva PROGRAM: Masterspesialisering ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Jeg ønsker i denne avhandlingen å rette fokuset mot innslagene av teori og praksis i den obligatoriske delen av norskfaget i allmennlærerutdanningen, norsk 1. Denne avhandlingen består av to hoveddeler. I del en går jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Emne og problemstillinger: Jeg valgte å skrive om nynorsk som sidemål i grunnskolen i Oslo fordi jeg er opptatt av språk- og skolepolitikk, og fordi jeg oppfatter emnet som svært aktuelt. Tidligere forskning tyder på at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Bakgrunnen for problemstillingen er innføringen av Kunnskapsløftet ved en skole på østlandsområdet skoleåret 2005/2006, ett år før den obligatoriske innføringen. Jeg har fulgt noen av lærerne og de fleste elevene på 8. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Denne studien retter fokus mot talemålet til ungdom i Aurskog-Høland. Med utgangspunkt i begrepet språklig regionalisering har jeg forholdt meg til tre varieteter i tilknytning til dette prosjektet, nemlig romeriksmål, som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema/Problemstilling: Bakgrunnen for valg av tema ligger i den dagsaktuelle situasjonen. Innføringen av nasjonale prøver, bl.a. i lesing, Norges relativt lave plassering i flere internasjonale leseundersøkelser sammen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I NORDISKDIDAKTIKK TITTEL: ”CHRISTINE ER EN HORE” . En komparativ studie av kjønnsrelatert språkbruk blant jenter i to Oslo-skoler. AV: BRÆCK, Charlotte PROGRAM: Masterspesialisering i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema/Problemstilling: Formålet med oppgaven er å studere hvordan tegneserier som undervisningsemne blir realisert, med bakgrunn i de emnespesifikke målene som skisseres for arbeid med tegneserier i norsk på 8. trinn med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)I Kunnskapsløftet er muntlige ferdigheter vektlagt. Å kunne uttrykke seg muntlig er en av seks grunnleggende ferdigheter og skal inngå i alle fag på alle trinn. Gjennom masteroppgaven ønsket jeg å vinne ny innsikt i aspekter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne oppgavens tema er N. F. S. Grundtvigs fremstilling av morsmålets plass og funksjon i ”Skolen for Livet”, folkehøyskolen. Målet er å vise at Grundtvigs skoletanker, som ble formulert for over 150 år siden, fortsatt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Dette er ein fagdidaktisk studie av munnleg forteljing i undervisning av ungdom og vaksne. Problemstellinga for undersøkinga har vore korleis ein som pedagog kan forstå munnleg forteljing i undervisning av eldre elevar. I ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Denne masteroppgaven handler om et undervisningsopplegg i litteraturundervisningen i norskfaget på et Forkurs for ingeniør- og maritim utdanning ved en av landets høgskoler. Undersøkelsen skal belyse hvorvidt motivasjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Målet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan elever på 5.trinn har oppfattet og reagert på Tormod Haugens Georg og Gloria (og Edvard), en barnebok som ble lest høyt og bearbeidet i klassen. Ved bruk av ulike ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Masteroppgaven handler om sammensatte tekster i videregående skole, studieforberedende studieretning. Målet med oppgaven var å finne ut mer om elevenes motivasjon og deres kompetanse i arbeidet med sammensatte tekster i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Det overordna temaet for avhandlinga er nynorsk som sidemål på ungdomsskulen. Meir spesifikt blir fritaksregelen i forskrift for opplæringslova §3-6 undersøkt. Denne gir alle som har andre morsmål enn norsk, samisk, finsk ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, med de grunnleggende ferdighetene som basis bringer noe helt nytt inn i de ulike skolefagene. Skriving er ikke lenger bare norsklærerens domene, denne ferdigheten skal, sammen med de ...
-
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)I denne oppgaven har jeg fokusert på begrepsforståelse i naturfag. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse om begrepsforståelse i naturfag blant elever og lærere på 8.trinn. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for ...
-
Leseundervisning? lesersosialisering? : et forsøk med eksplisitt leseundervisning på mellomtrinnet (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Flere nasjonale og internasjonale undersøkelser har vist at norske elever leser dårligere enn elever i land vi ønsker å sammenligne oss med, og dårligere enn elever i Norge tidligere har gjort. Det blir flere svake elever, ...