Abstract
Oppgaven er en del av skriveprosjektet Skriving på tvers av fag og er en casestudie av skriving og skriveopplæring på idrettsfag.Målet med undersøkelsen var å finne ut hva som kjennetegner skrivingen og skriveopplæringen i en klasse på idrettsfag.Den overordna problemstillingen er:Hva karakteriserer skrivekulturen på idrettsfag? Fremgangsmåten har vært kvalitativ, intervju, gruppeintervju,tekststudier og observasjon. De viktigste funnene i studien er: Det foregår et omfattende skrivearbeid i studieretningsfagen.Den overordna sjangeren er journal,som sett i forhold til tradisjonelle sjangerkriterier har mer til felles med vitenskapelig artikkel enn journalsjangeren. Skrivingen i studieretningsfagene blir noe uklar for både elever og faglærer p.g.a. manglende konkretisering av skriving og skriveopplæring i læreplanmålene,manglende kriterier for skrivingen og liten bevissthet om skrivingens hensikt og funksjon.