Abstract
Tittelen på denne oppgaven er «Den optimale leseren – om motivasjon, strategibruk og utholdenhet i forbindelse med leseprestasjoner i den videregående skolen». Jeg vil kartlegge hva som kjennetegner den sterke leseren sammenlignet med den svake, med et spesielt fokus på motivasjon i tillegg til utholdenhet og bruk av lesestrategier i leseprosessen. I dagens læreplan er lesing én av fem grunnleggende ferdigheter som elevene skal trenes i å mestre gjennom alle fag. Jeg har valgt å se på hvordan disse faktorene gjør seg gjeldende hos elever som straks har jobbet seg gjennom hele læreplanen, nemlig VG3-elever. Problemstillingen er: Hva kjennetegner et utvalg VG3-elevers bevissthet omkring egen lesing, og i hvilken grad er det en sammenheng mellom elevenes leseprestasjoner og deres oppfattelse av egen motivasjon, strategibruk og utholdenhet i leseprosessen?
Formålet med oppgaven er å studere sammenhengen mellom de nevnte faktorene for å få et innblikk i hva som kan være roten til problemet når elever mislykkes som lesere. Som teoretisk grunnlag har jeg trukket fram generell motivasjonsteori, men også teori som helt konkret trekker paralleller mellom lesing og motivasjon. Deci og Ryan, Atkinson, Weiner, Wigfield og Guthrie er de viktigste teoretikerne jeg trekker inn. Som metode har jeg gjennomført en kvalitativ studie der jeg først har kjørt en lesetest i en klasse. På bakgrunn av denne testen valgte jeg ut to gode, to middels gode og to svake lesere, som ble intervjuet om sine resultater og om sin motivasjon, erfaringer, vaner, holdninger og strategier knyttet til lesingen. Dette er altså en intervjuundersøkelse som vil gå i dybden framfor i bredden. Jeg har altså ikke som mål å si noe generelt om den nevnte sammenhengen, men jeg vil heller få en grunnleggende innsikt i de nevnte faktorene hos utvalgte elever.
Resultatene er med på å kartlegge samspillet mellom leseforståelse, motivasjon, bruk av lesestrategier og utholdenhet. Jeg tar sikte på å finne ut hva som skiller spesielt de sterke og de svake leserne fra hverandre. På den måten kan oppgaven bidra med en oversikt over hva som skal til for å lykkes som leser. Den viktigste konklusjonen er at motivasjon er svært avgjørende for elevenes leseprestasjoner, men at det også finnes andre faktorer som er med på å påvirke både i positiv og negativ retning. Få elever opplever indre motivasjon i forbindelse med skolearbeid, så her trengs det et løft dersom man ønsker engasjerte og lærevillige elever som tar ansvar for kvaliteten på sitt eget arbeid.