Abstract
I denne masteroppgaven har jeg studert hva argumenterende skriving er i en utvalgt niendeklasse, ved å utforske følgende problemstilling: Hvordan forstår læreren og elevene begrepet argumenterende tekst? Gjennom teorien viser jeg at det ikke nødvendigvis er så enkelt å vite hva som skal legges i begrepet. Studiens teoretiske utgangspunkt viser at argumenterende skriving er vanskelig for elever, men at en eksplisitt opplæring kan bidra til å redusere noen av de utfordringene elevene opplever. Studien er en kvalitativ studie, og datamaterialet består av klasseromsobservasjon, forskningsintervjuer med læreren og seks elever og analyse av de seks elevenes argumenterende tekster med lærerkommentarer. Informantene i denne studien uttrykker at det er utfordrende å vite hva en argumenterende tekst er. To av elevene mener modelltekster kan bidra til en større forståelse for slike tekster. Selv om begrepet argumenterende tekst er vanskelig, er informantene enige om at det er oppgavetemaet og bruk av kilder, egne meninger og pro- og kontra-argumenter som er de fire mest sentrale elementene i arbeidet med argumenterende skriving. Informantene mener oppgavetemaet må være engasjerende for elevene, fordi dette vil lette skriveprosessen. Samtidig viser studien at det er viktig at elevene har tilgang til et innhold når de skal skrive. Informantene uttrykker at kilder brukes for å innhente informasjon og argumenter, og dette gjør de argumenterende tekstene objektive og saklige. Både læreren og elevene anser egne meninger som en vesentlig del av en argumenterende tekst. Læreren mener at elevenes egne meninger er påstander som må underbygges med kilder, mens elevene mener at egne meninger kan være argumenter. Alle informantene er enige om at kontra-argumenter bør med i argumenterende tekster, men det varierer på hvilke måter elevene bruker kontra-argumenter i de argumenterende tekstene.