Abstract
Studien tar utgangspunkt i tekster som er frembrakt av egen undervisning i norsk på ungdomsskolen. Som lærer har jeg vært ansvarlig for norskundervisningen i to klasser gjennom deres 9. og 10. skoleår. Denne studien omhandler begge klassene. En stor del av
undervisningen omfattet arbeid med fortellende tekster. I 10. klasse la jeg opp til at elevene skulle arbeide med tekster med vekt på å få fram en intensjon, og det er elevtekstene som ble skrevet i etterkant av denne undervisningen, og som ble vurdert som gode, som er grunnlaget for studien. Analysene av elevtekstene undersøkes ut fra følgende problemstilling: Hvordan kommer elevintensjonen til uttrykk i gode fortellende elevtekster på ungdomsskolen?
Metoden er kvalitativ, og har blitt utformet i tilpasning til materialet. Studien er en analyse av elevtekster, der jeg ut fra en tredelt analysemodell undersøker om handlingen har en form for
allmenngjøring i form av et budskap eller en innsikt og hvordan det eventuelt formidles i teksten. Ved utformingen av oppgaven har jeg søkt støtte i tekstanalytisk teori. Tekstkvalitetene undersøkes ut fra en tekstanalytisk modell som benyttes av Kjell-Lars Berge
i KAL-studie 6 ut fra Lars Sigfred Evensens relieffteori som benyttes i KAL-studie 7.
Tekstutvalget består av gode elevtekster. Utvalget ble foretatt strategisk med den hensikt å undersøke hvordan elevintensjonen kommer til uttrykk og hvilken betydning det har for vurderingen av teksten.
Analysene viser at samtlige av tekstene i utvalget kommuniserer med leseren gjennom å formidle et budskap, i form av en moral eller livsvisdom ved å sette teksten i et perspektiv. Slik kommer elevintensjonen til uttrykk. Analysene viser også at tekstene har et lite framtredende handlingsforløp, samtidig som refleksjoner over handlingsforløpet er framhevet. Refleksjonene skaper kommunikasjon ved å få fram betydningen av hva som ligger bak hendelsene. Analysene av tekstene i denne studien bidrar dermed til å bekrefte at det er en sammenheng mellom om teksten når leseren med et budskap, altså om den kommuniserer, og kvaliteten på teksten.