Abstract
Denne masteroppgaven handler om elevmedvirkning i vurderingen av skriftlige tekster, og undersøkelsen er foretatt med elever i første klasse på videregående skole, også kalt VG1. I de siste årene har det vært mye fokus på «vurdering for læring», og i den nye læreplanen fra 2006 legges det stor vekt på elevmedvirkning. Læreplanen i norsk har egne kompetansemål som omfatter elevmedvirkning i skriveopplæringen, og alt dette er utgangspunktet for undersøkelsen min. Ifølge forskningen er elevmedvirkning i vurderingen en effektiv måte å bedre elevenes skrivekompetanse på, men det tar som regel tid før resultatene blir synlige, så derfor kunne jeg ikke prøve ut dette i praksis. Jeg måtte nøye meg med å finne ut hva elevmedvirkning i vurderingen resulterte i på kort sikt. I tillegg ønsket jeg å undersøke hvordan elever og lærere vurderte muligheten for å fortsette med denne vurderingsmetoden. Jeg antok at startfasen var avgjørende for om elever og lærere ønsket å fortsette med elevmedvirkning i vurderingen av skriftlige tekster.
Problemstillingen min er todelt, og for å kunne besvare den første delen, måtte elevene vurdere hverandres tekster og sine egne. Når elevene skulle vurdere hverandres tekster, jobbet de i responsgrupper og fylte ut responsskjema som jeg samlet inn. For å vurdere sin egen tekst, måtte elevene fylle ut et egenvurderingsskjema på halvdagsprøvene. Dette leverte de til læreren sammen med den ferdigskrevne teksten. For å kunne besvare den siste halvdelen av problemstillingen, gjennomførte jeg personlige intervjuer med tre av elevene og et gruppeintervju med de to involverte lærerne.
Studien viser at to av de tre elevene som ble intervjuet var fornøyde med prosjektet og syntes de hadde hatt utbytte av å vurdere både medelevers og sine egne tekster. De mente de hadde blitt mer bevisste sin egen skriving. En av dem uttrykte også at det er viktig at elever øves opp i å være kritiske, ikke bare til andres arbeid, men også til sitt eget «[…] før vi skal ut og bli sjefer alle sammen og skrive viktige brev». En av de intervjuede elevene syntes ikke han hadde fått noe ut av medelevvurderingen fordi elevene på gruppa hans ikke var seriøse nok. Lærerne var ikke i tvil om at de fleste elevene hadde hatt utbytte av å være med i responsgrupper og å vurdere seg selv, men de var likevel litt nølende til om de ville fortsette med elevmedvirkning i vurderingen. Årsaker som ble antydet var at noen elever fokuserte på lite relevante ting og at vurderingsformen medførte merarbeid for læreren.