Abstract
Denne studien handler om elevers bruk av retorikk i framføringer. Den overordnede problemstillingen lyder slik: hvordan vurderer et utvalg elever i Vg1 og Vg2 egen bruk av retorikk i framføringer? Knyttet til dette stiller jeg følgende forskningsspørsmål: Hva tenker elevene om fokus på retorikk i framføringer? Hva kan egenvurderingene si om elevers forståelse av de retoriske begrepene etos, logos og patos? Og hva får elevene ut av å se egen framføring på film? Oppgavens teoretiske tilknytting er dels retorikk, der jeg tar utgangspunkt i den klassiske retorikken, og dels vurdering der jeg fokuserer på vurdering av muntlig, og bruk av egenvurdering.
Undersøkelsens metode er kvalitativ, forankret i en casedesign. Datamaterialet består hovedsakelig av notater fra undervisningen, opptak av elevenes framføringer, elevenes egenvurderinger av en framføring og intervju med elevene. Intervjuene er gjennomført på Its learning, der elevene har svart på noen spørsmål knyttet til opplegget. Undersøkelsen er gjennomført i to klasser. Den ene klassen er en Vg1 musikk, dans og dramaklasse med 28 elever. Den andre klassen er en Vg2 studiespesialiserende klasse med 25 elever.
Undersøkelsen viser at elevene generelt er positive til å lære om retorikk i forbindelse med muntlighet, flertallet er også positive til å se opptak av egen framføring på film. Flertallet av elevene skriver innsiktsfulle egenvurderinger i form av at de trekker fram både positive og negative sider ved egen framføring. Egenvurderingene generelt bærer likevel preg av å være kortfattede og lite konkrete, og sier lite om elevenes forståelse for retorikk. Elevene ser ut til å vurdere kriteriene isolert, uten å se dem i sammenheng med appellformene. Det er også sjelden de trekker fram sider ved egen framføring dersom det ikke er nevnt som kriterium i egenvurderingen. Undersøkelsen viser samlet sett at elevene har lært en del om retorikk, men dette kommer ikke godt nok fram i egenvurderingene alene. Funnene tyder på at både retorikk og egenvurdering er noe elevene trenger tid på å utvikle, noe som taler for å arbeide med dette allerede i Vg1, slik utkast til ny læreplan legger opp til (Utdanningsdirektoratet, Udir, 2012).