Abstract
Tema/Problemstilling: Formålet med oppgaven er å studere hvordan tegneserier som undervisningsemne blir realisert, med bakgrunn i de emnespesifikke målene som skisseres for arbeid med tegneserier i norsk på 8. trinn med L97 som gjeldende læreplan. I tillegg til spørsmålet ”hvordan”, søker oppgaven å gi svar på i hvilken grad vurdering av tegneserier kommer til uttrykk i undervisningen, og i hvilken grad elevenes oppfatning av sjangeren tegneserie utvikler seg i løpet av undervisningsoppleggene.
Data/metode: Det empiriske grunnlaget for den kvalitative analysen i oppgaven er observasjoner av to undervisningsopplegg om tegneserier i norsk på åttende trinn ved to ungdomsskoler, og elevprodukter i forbindelse med disse oppleggene.
Resultater/konklusjoner: Vurderingsaspektet som læreplanen legger opp til, var nedtonet i begge undervisningsoppleggene. Innholdet var fra lærernes side konsentrert om tegneseriens historikk og virkemidler. Med tanke på en utvikling i elevenes oppfatninger av sjangeren tegneserie, var ikke resultatene entydige. Elevene viste innledningsvis bred kjennskap til tegneserien som sjanger. Sjangerforventningene til tegneserien, slik de kom fram i disse to undervisningsoppleggene, var fra både lærere og elevers side i størst grad knyttet til humorsjangeren, og til situasjoner med avkobling og rekreasjon. Samtidig som flere ga uttrykk for å ha fått et videre syn på tegneserier gjennom oppleggene, blant annet gjennom nye titler, var det omtrent like mange som ga uttrykk for ”status quo”. Med bakgrunn i undersøkelser som viser en nedgang i ungdoms tegneserieinteresse, kan det være interessant å se på hvordan legitimeringen av tegneserien som undervisningsemne kommer til å bli når den nå har blitt en av flere ulike sammensatte tekster i norsk i Kunnskapsløftet.