Search
Now showing items 1-100 of 245
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Hensikten med denne studien er å undersøke fem læreres holdninger til kreativ skriving i den studieforberedende, videregående opplæringen. Teori og tidligere forskning på kreativitet, kreative individer, skriveopplæring ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Regjeringen har varslet en ny leselyststrategi som skal være klar på nyåret 2024. Bakgrunnen er at studier viser at unge leser mindre enn tidligere. Blant annet finner storskalaundersøkelsene PISA 2018 og PIRLS 2021 at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Fagfornyelsens norsklæreplan har flere nye grep, og elever skal blant annet sette verkers språk og litterær stil i perspektiv gjennom å sammenligne og kontrastere verk fra ulike perioder. Temabasert litteratur ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Norskundervisningen har et særskilt ansvar for skriveopplæring, og skriveopplæring kan foregå på mange måter. I denne studien har jeg forsket på sosiokulturell læring og hvilke syn på skriving som er til stede i dagens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven undersøker mulighetene og utfordringene ved bruk av tegneserier i litteraturundervisningen, og utforsker hvordan ungdomsskoleelever leser og tolker tegneserier. For å besvare problemstillingen ble ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
"Bøker er ikke en sterk del av meg" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteravhandlingen tar for seg litteraturundervisningen i norskfaget. Mer spesifikt undersøker den vg3-elevers legitimering av denne undervisningen. Skjønnlitteraturens plass og legitimitet er et spørsmål som har ...
"Det er en sjanse jeg liker å gripe" Tilrettelegging og literacy - hvordan bygge bro mellom elevers tekstpraksiser på yrkesfag Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Det finnes lite forskning innen norskdidaktikk på yrkesfag i dag, dette til tross for at elevene utgjør en betydelig andel av elevene i den videregående skolen. Det er også kjent at yrkesfag har hatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Tradisjonelt har lærere med minoritetsbakgrunn inntatt roller som morsmålslærere og tospråklige faglærere. Det har skjedd en utvikling de siste årene, hvor de har inntatt roller som faglærere i skolen, for eksempel som ...
Norskfagets rolle i et tverrfaglig prosjekt Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
LK20 fremmer tverrfaglighet som et overordnet mål i undervisningen, og dette kan bidra til både muligheter og begrensninger (Lauritzen, Antonsen & Nesby, 2021; Øgreid & Hertzberg, 2009, Lauritzen, 2023; Fiskerstrand, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
I et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få kunnskap om lesing av skjønnlitterære tekster i språklig og kulturelt mangfoldige klasserom. Problemstillingen min er som følger: Hvordan reflekterer et utvalg elever med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) bringer utforsking til norskfaget. Formålet med LK20 går utover det å jobbe mer selvstendig. Det skal gi elever verktøy for å håndtere livet etter skolen, i en fremtid vi ikke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien har vært å undersøke tekstutvalget på nynorsk ved studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole gjennom å fokusere på tekstsamlinger som inngår i lærebøker laget til Læreplanen for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag I denne undersøkelsen forsøker jeg å finne ut av hvilken plass narrativ spillefilm har i norskundervisningen på videregående trinn. Målet er å finne ut hvordan film brukes i undervisningen, og begrunnelsene ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
I et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan norsklærere forstår og arbeider med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i litteraturundervisningen. Høsten 2020 begynte skolene gradvis å innføre ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Norskfaget skal ifølge læreplanen gjøre elevene til trygge språkbrukere på både nynorsk og bokmål (Kunnskapsdepartementet, 2019). Faget har en sentral rolle i å styrke elevenes skriftlige kompetanse og gjøre dem til bevisste ...
Ett klasserom - to læreplaner: En studie av læreres tilpassede undervisning for språklige minoriteter med kort botid Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å bidra med ny innsikt om en elevgruppe det eksisterer lite forskning om. Språklige minoriteter med kort botid i Norge (SONO), er en elevgruppe det finnes lite forskning om, ...
Flerspråklighet som en ressurs i litteraturundervisningen: Arbeid med oversatte tekster for elever med kort botid Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven handler om flerspråklig undervisning i norskfaget for elever med kort botid. Problemstillingen er følgende: Hvordan opplever en norsklærer og et utvalg elever med kort botid å arbeide med oversatte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hva det innebærer for elever å delta i et prosjekt om Peer Gynt som var ment å legge til rette for varig læring, og hva de anerkjenner som verdifullt og relevant utbytte drøye ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Med innføringen av fagfornyelsen (LK20) har Kritisk tilnærming til tekst blitt et eget kjerneelement i norskfaget. Tidligere forskning viser at det primært er sakprosa som er blitt undersøkt i lys av kritisk lesing, kritisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Skolen har en sentral rolle i å styrke elevers kritiske tekstkompetanse, slik at de kan navigere seg frem i en kompleks tekstverden. Dette viser seg også som en tydelig intensjon i læreplanrevisjonen LK20. Empiriske studier ...
Flerspråklighet som en ressurs i leseprosessen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Flerspråklighet skal bli sett på som en ressurs i undervisningen, og elever skal oppleve at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og samfunnet (Udir, 2020). I denne masteroppgaven ønsker jeg å vise hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Da Kunnskapsløftet i 2006 (LK06) ble innført var det to kompetansemål som omtalte retorikk spesifikt. Elevene på Vg3 skulle kunne «bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere tekster i ulike sjangere» ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Sammendrag Formålet med dette forskningsprosjektet har vært å finne ut av hvordan lærere legger opp undervisningen om litteratur og litterære epoker for elever i den videregående skole. Det konkrete målet med oppgaven har ...
Livsmestring i norskfaget Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Folkehelse og livsmestring (FoL) ble med LK20 innført som et tverrfaglig tema, som det også skal arbeides med innad i fagene der det er relevant. Læreplanen i norsk gir en beskrivelse av hva folkehelse og livsmestring ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Med fagfornyelsen har kritisk tilnærming til tekst blitt en sentral del av undervisningen i skolen, særlig i norskfaget. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan et utvalg Vgs-elever vurderte og brukte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I løpet av de siste årene har litteraturmarkedet blitt digitalisert i stadig større grad. Dette har blant annet ført til at lydbøker har blitt mye mer utbredt og tilgjengelig, og til at flere og flere konsumerer litteratur ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Formålet med studien er å undersøke hvilken rolle litteraturen kan ha i arbeid med det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i norskfaget. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20), som ble innført fra høsten ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Formålet med denne studien er å bidra med ny innsikt i et lite berørt forskningsfelt, nemlig livsmestring i norskfagets litteraturundervising. Studien tar utgangspunkt i livsmestring som del av det nyinnførte, tverrfaglige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke utfordrende elementer en vanlig lærebok i norskfaget inneholder for minoritetsspråklige elever. Dette er en elevgruppe som stadig er økende, og det er derfor viktig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne studien undersøker hvordan seks norsklærere i videregående opplæring reflekterer rundt bruk av skeiv aktivistisk litteratur i norskfaget. Læreplanen gir litteraturundervisningen nye formål, og fordrer samtidig andre ...
"Fint, her skjedde det no'": En kvalitativ innholdsanalyse av læreres refleksjoner rundt kontroversiell tematikk og språkbruk i norskfaglig tekstarbeid Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I opplæringslovens §1 står det at skolen skal «opne dører mot verda og fremtida» (1998). Også tekstfaget norsk (Iversen & Otnes, 2011; Nielsen, Gourvennec & Skaftun, 2014) skal altså ruste elevene for samfunnet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
I dagens tekstbaserte samfunn er leseforståelse en nødvendighet for å lykkes i videre studie- arbeids- og samfunnsliv, og det er derfor svært viktig at skolen utruster elevene med nødvendig lesekompetanse. Selv om lesing ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Denne studien tar for seg et tverrfaglig prosjekt mellom fagene norsk og samfunnskunnskap om det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Prosjektet jeg fulgte omhandlet samfunnsfaglige temaer som 22.juli, ekstremisme, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Både forskere og LK20 peker på fagbegrepenes relevans for norskfaget og litteraturundervisningen. Likevel viser klasseromsforskning at mange elever bruker et hverdagsspråk når de diskuterer og skriver om skjønnlitteratur. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Karaktersetting har vært – og er – et mye debattert tema i norsk skolepolitikk, og det er ideologiske motsetninger i spørsmålet om hvilken rolle karakterer skal ha i opplæringen. De siste årene har stadig flere skoler ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hva slags argumentasjonskompetanse to lærebøker i norsk for ungdomstrinnet legger til rette for gjennom skriveoppgaver. Forskning viser at argumenterende skriving er noe ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Med fagfornyelsen har kritisk lesing fått en sentral plass i alle fag. I norsk er kritisk tilnærming til tekst vektlagt i alle fagets deler. Forskning viser at det er krevende for elever å innta et kritisk perspektiv på ...
«Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skriving Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å finne ut hvordan en modelltekst og et skriveforløp setter spor i tekster elever med norsk som andrespråk skriver. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvordan setter et skriveforløp ...
Undervisning som setter spor? – Analyse av 10.klasseelevers argumenterende tekster i lys av lærerens skriveinnramming Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan eksplisitt undervisning basert på bruk av modelltekster kan støtte elever i egen argumenterende skriving. Den har fokus på hva læreren vektlegger i sin undervisning som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke motivasjon for lesing av skjønnlitteratur blant elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja. Dette er et relevant tema fordi forskning og undersøkelser viser noen tydelige ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble temaet “bærekraftig utvikling” lansert som ett av tre tverrfaglige temaer. Kunnskapsdepartementet fremholdt at de tverrfaglige temaene skulle integreres i hvert enkelt fag, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Alle norsklærere er pålagt gjennom læreplanen å undervise i litteratur. I takt med at et økende antall elever begynner på privatskoler, kan det være viktig for norsklærere å ha noen kunnskaper om hvordan litteraturundervisningen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke tre norsklæreres tilbakemeldingspraksis på ungdomstrinnet, sett i lys av et «vurdering for læring (VfL)»-perspektiv. Viktige fokusområder i satsingen på en læringsfremmende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å undersøke hva elever på vg3 oppfatter som vurderingsgrunnlaget for en fagsamtale i norsk, og hvordan de opplever lærerens tilbakemelding. Muntlig vurdering er et emne som er forsket lite på, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien har som formål å undersøke hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag med formelle og uformelle vurderingssituasjoner i norsk muntlig. Vurdering av muntlighet er relativt lite forsket på, tross ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tidligere studier har vist at litteraturundervisningen i skolen i dag er mer preget av arbeid med sjangertrekk fremfor samtaler om tema og innhold i tekster. I tillegg viser PISA- undersøkelsen at norske elever har negative ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er i utgangspunktet å vise fram ulike støttestrukturer som lærere benytter seg av i skriveopplæringen for norskfaget, samtidig ønsker jeg å vise hvordan de anvendes og hva som kan være problematisk. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke den skjønnlitterære klassikerens posisjon i norskfaget og hvilke refleksjoner lærere gjør seg om sitt eget tekstvalg. Målet med oppgaven har vært å besvare følgende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Begrepet retorikk kom inn i norsk skole med K06, og har blitt ytterliggere vektlagt i LK20. Skriftlig retorisk analyse er en ofte gitt oppgave på skriftlig eksamen i norsk, og formålet med denne studien har i lys av dette ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Vi vet at norske ungdommer leser mindre nå sammenlignet med tidligere år. Denne studien har til hensikt å undersøke lesemotivasjonen og holdningene til lesing både på skolen og fritiden hos en gruppe ungdomsskoleelever med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstillinga eg undersøkjer i denne masteroppgåva er: «Kva kjenneteiknar den reflekterande skrivinga til eit utval elevar på ungdomssteget?» Bakgrunnen for studien er at «refleksjon» har fått auka tyding i kompetansemåla ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke norsklæreres erfaringer av skriverammer i videregående skole. Problemstillingen har vært: «Hvordan bruker og vurderer tre norsklærere skriverammer i arbeid med fagskriving ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble temaet “bærekraftig utvikling” lansert som ett av tre tverrfaglige temaer. Kunnskapsdepartementet fremholdt at de tverrfaglige temaene skulle integreres i hvert enkelt fag, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien tar for seg et undervisningsopplegg i norsk om et utdrag av Amalie Skrams «Forrådt» (1892) og samtidsnovellen «Bootylicious» (2009) av Anna Bache-Wiig. Begge tekstene omhandler ung kjærlighet og kjærlighetssorg. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne norskdidaktiske masteravhandlingen har vært å undersøke det problemstillingen legger føringer for: Hvordan oppfatter, aktualiserer og vurderer norsklærere essayet på videregående skole? Gjennom kvalitativ ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Med fagfornyelsen (LK20) har kritisk tilnærming til tekst, kunnskap, språk og ytringer blitt en sentral del av alle fag, og i norskfaget er kritisk tilnærming til tekst et eget kjerneelement (Utdanningsdirektoratet, 2019). ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan fremstillingen av nynorsk som sidemål har endret seg i grunnbøkene til to læreverk til ungdomstrinnet skrevet til henholdsvis Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å undersøke forståelsen av essaysjangeren i norskfaget. Dette gjøres gjennom en kritisk diskursanalyse av en 10. klasses undervisning i essaysjangeren, og en av elevens egenproduserte essay ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan elever og lærere samtaler om skjønnlitterære tekster og sakprosatekster som framstiller unges livssituasjon. Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet (LK2020) introduserer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket potensial som kontroversiell litteratur kan ha i undervisning om sensitive tema, i tråd med norskfagets dannelsesprosjekt. Studien tar utgangspunkt i to av tre tverrfaglige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan fire norsklærere på 10. trinn opplevde at den digitale undervisningsperioden våren 2020 påvirket muntlighetsopplæringen, gjennom den overordnede problemstillingen: Hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien forsøker å belyse bruken av narrative filmer i norskfaget. Formålet med studien er å oppdrive kunnskap om hvilke narrative filmer som benyttes i norskundervisningen, og hvordan den narrative filmen arbeides ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Forskning på videregående opplæring omhandler ofte studiespesialiserende utdanningsprogram, og sjeldent andre linjer. Selv om de yrkesfaglige elevene består av halvparten av elevene på videregående skole, finnes det svært ...
Transspråking i norskundervisningen Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven handler om arabisktalende elever i norskundervisningen. I dag er det en økende andel tospråklige elever i skolen, og dette gir mangfoldige klasserom med ulike behov for tilrettelegging. I Norge har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I den nye læreplanen (LK20) defineres både verdier og kjerneelementer i norskfaget, og flerspråklighet som ressurs og kritisk tilnærming til tekst er sentralt. Formålet med denne kvalitative studien er å undersøke hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt problemstillingen «Hvilken kompetanse har et utvalg gutter på 10. trinn i argumenterende skriving?». Min hypotese er at tidligere forskning blant annet har vært for ensidig i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne studien har vært å finne ut hvilke muligheter og utfordringer IGP (Individuell – Gruppe – Plenum) har som metode når det gjelder diskusjon av tekster i norskfaget. Studien baserer seg på en antagelse om ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien undersøker to sidestilte problemstillinger: Hvordan bruker et utvalg Vg3-elever retorisk teori i skriftlige retoriske analyser? Hvordan forstår de begrepene de bruker? Analysene er skrevet av elever i Vg3, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne masteroppgaven har jeg studert fire norsklærere på ungdomsskolen sine forståelser og undervisning i reflekterende tekster. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: hvordan oppfatter, vurderer og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven undersøker på hvilken måte flerspråklighet og annet språklig mangfold blir fremstilt i fire lærebøker i norsk på Vg1. Norge har alltid vært en flerspråklig nasjon, med urfolksspråk og nasjonale ...
Vurdering av nynorsk som sidemål Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I studien har jeg forsøkt å belyse hvilke skriveroller elevene blir tildelt av skriveoppgavene i utvalgte kapitler i læreverkene Nye kontekst og Fabel. Elever må kunne utforme tekster som er tilpasset sosiale situasjoner, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I dagens samfunn ser vi en stadig økning av flerspråklige elever i norske klasserom. Som følge av mangelen på kunnskap rundt flerspråklighetsopplæring og anerkjennelse av elevers språklige repertoar, opplever mange elever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva som kjennetegner utforskende skriving i norskfaget, da med særlig vekt på utforskende skriveoppgaver og tilhørende elevtekster. Ved å ta i bruk materialet samlet inn av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne studien er å undersøke norsklæreres vurderingspraksis av norsk muntlig. Dette er et emne som har vært forsket lite på, og jeg ønsker derfor å bidra med mer informasjon til dette emnet. Problemstillingen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien har til hensikt å undersøke undervisningspraksis i, og norsklæreres holdninger til, nynorsk som sidemål. Tidligere forskning har vist at nynorsk som sidemål kan ha et holdningsproblem både blant elever og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med masteroppgaven er å undersøke om arbeid med muntlige framføringer også kan inkludere lytteundervisning i form av et aktivisert publikum. Ved å introdusere de digitale ressursene mobiltelefon og nettsiden ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke klasseromspraksiser knyttet til Henrik Ibsens tekster. Med fagfornyelsen i full anmarsj er bruken av eldre litteratur i klasserommet og kanon i skolen på ny et samtaletema. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med litteraturarbeid på yrkesfag, sett fra norsklæreres perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hva vektlegger lærere når de jobber med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven undersøker hvilket vurderingsgrunnlag norsklærere i videregående skole legger til grunn for å sette standpunktkarakter i norsk muntlig. Grunnen for å undersøke dette temaet kom på bakgrunn av konklusjonen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker skriving i norskfaget på yrkesfaglige studieprogram. Hensikten er å finne ut mer om hvilke skriveoppgaver lærerne gir, hvordan de ønsker at det skal arbeides med skriving og hva de mener påvirker ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Temaet i denne masteroppgaven er norsklæreres forståelse og bruk av de to sentrale norskfaglige begrepene «sjanger» og «teksttype». Etter revideringen av Kunnskapsløftet (LK06) i 2013, har både sjanger- og teksttypebegrepet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker videregåendeelevers opplevelse av egen læring i møte med skriverammer som skal støtte arbeidet med å produsere norskfaglige analysetekster. Skriverammer er en type formstøtte i skriveundervisningen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med gutters leseferdighet, motivasjon og leseopplevelse, og hvordan de bruker den nasjonale leseprøven til å justere sin leseundervisning. Jeg har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Oppgaven undersøker hvilke diskurser som brukes om norskfaget i den offentlige debatten knyttet til fagfornyelsen, prosessen der alle skolens fag får nye læreplaner som skal implementeres høsten 2020. Hvilke begrunnelser, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en undersøkelse av hvilke muligheter og utfordringer som ligger i arbeidet med å styrke leseundervisningen for svake lesere. I arbeidet med denne oppgaven, og som lærer i faget fordypning i norsk, har jeg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en masteroppgave i norskdidaktikk hvor formålet er å undersøke hvilke erfaringer og utfordringer norsklærere har knyttet til bruken av modelltekst i skriveopplæringen. Oppgavens problemstilling er “Hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne studien undersøker jeg hvordan fire norsklærere underviser i førskrivingsfasen. Bakgrunnen for valg av tema er at lærere har oppgitt at de bruker førskrivingsfasen og at de synes den er viktig i skriveprosessen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Fagsamtalen er en relativt ny muntlig vurderingsform i norskfaget. Som vurderingssituasjon er fagsamtalen spesielt egnet til å ivareta samtaleaspektet ved muntligheten. Selv om det finnes mye forskning på vurdering generelt, ...