• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Nordisk didaktikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Nordisk didaktikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 201

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Flerspråklighet som en ressurs i leseprosessen Restricted Access
Sadiku, Diona Rahime (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Flerspråklighet skal bli sett på som en ressurs i undervisningen, og elever skal oppleve at det å kunne flere språk er en ressurs i skolen og samfunnet (Udir, 2020). I denne masteroppgaven ønsker jeg å vise hvordan ...
Kritisk literacy i norskfaget – utfordringer og muligheter. En kvalitativ studie av et utvalg norsklærere sine oppfatninger om utfordringer og muligheter med kritisk literacy i norskfaget 
Larsen, Anja Enger (Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Skolen har en sentral rolle i å styrke elevers kritiske tekstkompetanse, slik at de kan navigere seg frem i en kompleks tekstverden. Dette viser seg også som en tydelig intensjon i læreplanrevisjonen LK20. Empiriske studier ...
«Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skriving Restricted Access
Yssen, Vida Viktoria Forfod (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å finne ut hvordan en modelltekst og et skriveforløp setter spor i tekster elever med norsk som andrespråk skriver. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvordan setter et skriveforløp ...
Undervisning som setter spor? – Analyse av 10.klasseelevers argumenterende tekster i lys av lærerens skriveinnramming Restricted Access
Hauge, Maria Endresen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan eksplisitt undervisning basert på bruk av modelltekster kan støtte elever i egen argumenterende skriving. Den har fokus på hva læreren vektlegger i sin undervisning som ...
"De fleste tekstene er pedagogisk arv" - Læreres refleksjoner over skjønnlitterære klassikere i norskfaget 
Haram, Harald (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke den skjønnlitterære klassikerens posisjon i norskfaget og hvilke refleksjoner lærere gjør seg om sitt eget tekstvalg. Målet med oppgaven har vært å besvare følgende ...
"Hver gang du åpner munnen din så har du jo vist noe kompetanse": En kvalitativ undersøkelse av hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag basert på formelle og uformelle vurderingssituasjoner for den samlede karakteren i norsk muntlig 
Fosser, Terese Haugesten (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien har som formål å undersøke hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag med formelle og uformelle vurderingssituasjoner i norsk muntlig. Vurdering av muntlighet er relativt lite forsket på, tross ...
Lærerens tilbakemeldingspraksis i norskfaget 
Lien, Kristin Skjold (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke tre norsklæreres tilbakemeldingspraksis på ungdomstrinnet, sett i lys av et «vurdering for læring (VfL)»-perspektiv. Viktige fokusområder i satsingen på en læringsfremmende ...
Støttestrukturer for skriveopplæring i norskfaget 
Løken, Snorre Holtan (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er i utgangspunktet å vise fram ulike støttestrukturer som lærere benytter seg av i skriveopplæringen for norskfaget, samtidig ønsker jeg å vise hvordan de anvendes og hva som kan være problematisk. ...
Hva oppfatter elever på vg3 som vurderingsgrunnlaget for en fagsamtale i norsk og hvordan opplever de lærerens tilbakemelding? 
Nabhani, Omar Hicham (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å undersøke hva elever på vg3 oppfatter som vurderingsgrunnlaget for en fagsamtale i norsk, og hvordan de opplever lærerens tilbakemelding. Muntlig vurdering er et emne som er forsket lite på, ...
Refleksjonar kring refleksjon: Ei utforsking av trekk ved reflekterande skriving i eit utval elevtekstar frå norskfaget på ungdomssteget 
Blokkhus, Simen Jansen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Problemstillinga eg undersøkjer i denne masteroppgåva er: «Kva kjenneteiknar den reflekterande skrivinga til eit utval elevar på ungdomssteget?» Bakgrunnen for studien er at «refleksjon» har fått auka tyding i kompetansemåla ...
Skriverammer fra et lærerperspektiv i videregående skole 
Ulriksen, Marion (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke norsklæreres erfaringer av skriverammer i videregående skole. Problemstillingen har vært: «Hvordan bruker og vurderer tre norsklærere skriverammer i arbeid med fagskriving ...
«Hvis du skal lese, må du ha noe som er populært, liksom». En studie av ungdomsskoleelevers motivasjon for skjønnlitterær lesing. 
Vigeland, Ida-Christine Sigvartsen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Vi vet at norske ungdommer leser mindre nå sammenlignet med tidligere år. Denne studien har til hensikt å undersøke lesemotivasjonen og holdningene til lesing både på skolen og fritiden hos en gruppe ungdomsskoleelever med ...
«Essay - begynner vi å få en litt sånn vag forståelse av hva det handler om?» En kritisk diskursanalyse av sjangerforståelsen av essayet i en 10. klasse 
Eriksen, Oda (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien er å undersøke forståelsen av essaysjangeren i norskfaget. Dette gjøres gjennom en kritisk diskursanalyse av en 10. klasses undervisning i essaysjangeren, og en av elevens egenproduserte essay ...
Kjønnsidentitet, forelskelse og pubertet i tekstsamtaler: En analyse av hvordan tekstsamtaler foregår i en norskklasse på 9. trinn 
Skaiå, Lene (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med studien har vært å få innsikt i hvordan elever og lærere samtaler om skjønnlitterære tekster og sakprosatekster som framstiller unges livssituasjon. Fagfornyelsen av Kunnskapsløftet (LK2020) introduserer ...
Nynorsk i lærebøker før og nå En kvalitativ innholdsanalyse av nynorsk som sidemål i to lærebøker for ungdomstrinnet skrevet for L97 og LK20 
Løkken, Alexander (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan fremstillingen av nynorsk som sidemål har endret seg i grunnbøkene til to læreverk til ungdomstrinnet skrevet til henholdsvis Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen, ...
Essayet i skolen: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatning, aktualisering og vurdering av essayet i videregående skole. 
Mokhtar, Jasmine Hala (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne norskdidaktiske masteravhandlingen har vært å undersøke det problemstillingen legger føringer for: Hvordan oppfatter, aktualiserer og vurderer norsklærere essayet på videregående skole? Gjennom kvalitativ ...
«Reklamen styrker forventningene til aptum og glir lett med tekstens kairos» 
Gjestvang, Mina Lippestad (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Begrepet retorikk kom inn i norsk skole med K06, og har blitt ytterliggere vektlagt i LK20. Skriftlig retorisk analyse er en ofte gitt oppgave på skriftlig eksamen i norsk, og formålet med denne studien har i lys av dette ...
"Hjelp meg til å gjøre det selv!". En studie av hva som karakteriserer litteraturundervisningen på ungdomstrinnet ved en montessoriskole. 
Bratlie, Carine Hiorth-Schøyen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Alle norsklærere er pålagt gjennom læreplanen å undervise i litteratur. I takt med at et økende antall elever begynner på privatskoler, kan det være viktig for norsklærere å ha noen kunnskaper om hvordan litteraturundervisningen ...
Utdanning for bærekraftig utvikling i norskfaget 
Østli, Maria Kristine Leikvam (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble temaet “bærekraftig utvikling” lansert som ett av tre tverrfaglige temaer. Kunnskapsdepartementet fremholdt at de tverrfaglige temaene skulle integreres i hvert enkelt fag, ...
Norskfagets bidrag til folkehelse og livsmestring gjennom skjønnlitteratur 
Wettre, Martin Bugge-Næss (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien tar for seg et undervisningsopplegg i norsk om et utdrag av Amalie Skrams «Forrådt» (1892) og samtidsnovellen «Bootylicious» (2009) av Anna Bache-Wiig. Begge tekstene omhandler ung kjærlighet og kjærlighetssorg. ...
Kritisk lesing i teori og praksis. En kartleggingsstudie av et utvalg norsklærere i videregående skole sin forståelse og undervisningspraksis. 
Strand, Maren (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Med fagfornyelsen (LK20) har kritisk tilnærming til tekst, kunnskap, språk og ytringer blitt en sentral del av alle fag, og i norskfaget er kritisk tilnærming til tekst et eget kjerneelement (Utdanningsdirektoratet, 2019). ...
«Skal man være en fungerende samfunnsborger er man helt avhengig av å kunne reflektere rundt vanskelige temaer» – En undersøkelse av potensialet som kan ligge i arbeidet med kontroversiell litteratur i norskfaget 
Holmer, Ingrid Nord (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket potensial som kontroversiell litteratur kan ha i undervisning om sensitive tema, i tråd med norskfagets dannelsesprosjekt. Studien tar utgangspunkt i to av tre tverrfaglige ...
«Å sitte å kommunisere gjennom en skjerm blir jo litt unaturlig» - En undersøkelse av fire norsklæreres opplevelse av en digital muntlighetsopplæring 
Westvold, Sigrid Emilie (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan fire norsklærere på 10. trinn opplevde at den digitale undervisningsperioden våren 2020 påvirket muntlighetsopplæringen, gjennom den overordnede problemstillingen: Hvordan ...
Den narrative filmen som en av norskfagets tekster - 207 norsklæreres bruk av film i norskundervisningen på ungdomstrinnet 
Bergem, Maria Kristine Hemingdatter (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien forsøker å belyse bruken av narrative filmer i norskfaget. Formålet med studien er å oppdrive kunnskap om hvilke narrative filmer som benyttes i norskundervisningen, og hvordan den narrative filmen arbeides ...
Hva leses i norsk på yrkesfag? En studie av norsklæreres tekstutvalg for yrkesfaglige utdanningsprogram 
Skuland, Anne (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Forskning på videregående opplæring omhandler ofte studiespesialiserende utdanningsprogram, og sjeldent andre linjer. Selv om de yrkesfaglige elevene består av halvparten av elevene på videregående skole, finnes det svært ...
Utdanning for bærekraftig utvikling i norskfaget 
Hvila, Silje Bråten (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Med læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble temaet “bærekraftig utvikling” lansert som ett av tre tverrfaglige temaer. Kunnskapsdepartementet fremholdt at de tverrfaglige temaene skulle integreres i hvert enkelt fag, ...
Temaarbeid i norskfaget. En intervensjonsstudie av arbeid med tematisk tilnærming til litteratur på Vg2 
Olborg, Marte Bakkelund (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tidligere studier har vist at litteraturundervisningen i skolen i dag er mer preget av arbeid med sjangertrekk fremfor samtaler om tema og innhold i tekster. I tillegg viser PISA- undersøkelsen at norske elever har negative ...
«Jeg er ikke en som leser (...) Men jeg skulle gjerne vært det» – En studie av motivasjon for lesing av skjønnlitteratur hos et utvalg elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja 
Johansen, Sondre Tarald (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne studien har vært å undersøke motivasjon for lesing av skjønnlitteratur blant elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja. Dette er et relevant tema fordi forskning og undersøkelser viser noen tydelige ...
Sidemålskarakteren din avhenger av om du kan din Gunnlaug Ormstunge. Læreres holdninger til, og undervisningspraksis i, nynorsk som sidemål på vgs. i Oslo. 
Eide, Øystein Ørbek (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien har til hensikt å undersøke undervisningspraksis i, og norsklæreres holdninger til, nynorsk som sidemål. Tidligere forskning har vist at nynorsk som sidemål kan ha et holdningsproblem både blant elever og ...
Muntlig vurdering, hva er viktig? En kvalitativ studie av fem norsklæreres vurderingspraksis i muntlig 
Iversen, Marie Blix (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne studien er å undersøke norsklæreres vurderingspraksis av norsk muntlig. Dette er et emne som har vært forsket lite på, og jeg ønsker derfor å bidra med mer informasjon til dette emnet. Problemstillingen ...
Transspråking i norskundervisningen Restricted Access
Asheim, Amund Solsvik (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Fremstillinger av flerspråklighet og annet språklig mangfold. En kvalitativ innholdsanalyse av fire lærebøker i norsk på Vg1 
Tessem, Amalie Skjemstad (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven undersøker på hvilken måte flerspråklighet og annet språklig mangfold blir fremstilt i fire lærebøker i norsk på Vg1. Norge har alltid vært en flerspråklig nasjon, med urfolksspråk og nasjonale ...
«Det er veldig fristende å synge med, men så er man litt sånn ‘hm, kan jeg egentlig det?’» En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers kritiske tilnærming til kontemporær, transspråklig sanglyrikk i norskundervisningen. 
Iversen, Celine Simers (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I den nye læreplanen (LK20) defineres både verdier og kjerneelementer i norskfaget, og flerspråklighet som ressurs og kritisk tilnærming til tekst er sentralt. Formålet med denne kvalitative studien er å undersøke hvordan ...
Norsklæreres bruk av skriftlige tilbakemeldinger - en dokumentanalytisk studie Restricted Access
Aspen, Kenneth (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
IGP-metodens tapte mulighetsrom – Hvilke muligheter og utfordringer oppstår når IGP blir brukt som metode for diskusjon av tekster i norskfaget? 
Hagen, Andrea (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne studien har vært å finne ut hvilke muligheter og utfordringer IGP (Individuell – Gruppe – Plenum) har som metode når det gjelder diskusjon av tekster i norskfaget. Studien baserer seg på en antagelse om ...
Elevers bruk og forståelse av retorisk teori 
Flotvik, Emilie Skog (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien undersøker to sidestilte problemstillinger: Hvordan bruker et utvalg Vg3-elever retorisk teori i skriftlige retoriske analyser? Hvordan forstår de begrepene de bruker? Analysene er skrevet av elever i Vg3, ...
«Jeg syns det er vanskelig å forklare hva en reflekterende tekst er» - En studie av fire læreres syn på reflekterende tekster 
Danielsen, Herman Melhus (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne masteroppgaven har jeg studert fire norsklærere på ungdomsskolen sine forståelser og undervisning i reflekterende tekster. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: hvordan oppfatter, vurderer og ...
Vurdering av nynorsk som sidemål Restricted Access
Waag, Brede (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Arabisk i norskundervisningen – En studie om tilrettelegging for inkludering av tospråklige elever 
Reda, Fatima (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven handler om arabisktalende elever i norskundervisningen. I dag er det en økende andel tospråklige elever i skolen, og dette gir mangfoldige klasserom med ulike behov for tilrettelegging. I Norge har ...
Argumenterende skriving i ungdomsskolen 
Olsen, Randi Margrethe Strøm (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt problemstillingen «Hvilken kompetanse har et utvalg gutter på 10. trinn i argumenterende skriving?». Min hypotese er at tidligere forskning blant annet har vært for ensidig i ...
«Du skal skrive et debattinnlegg om fritidsklubb på hjemstedet ditt». En kvalitativ analyse av hvilke skriveroller elevene blir posisjonert i av skriveoppgaver i to læreverk for norsk på ungdomstrinnet 
Bøe, Karl Joachim Heinrich (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I studien har jeg forsøkt å belyse hvilke skriveroller elevene blir tildelt av skriveoppgavene i utvalgte kapitler i læreverkene Nye kontekst og Fabel. Elever må kunne utforme tekster som er tilpasset sosiale situasjoner, ...
Utforsking i norskklasserommet. En undersøkelse om kjennetegn ved utforskende skriveoppgaver og elevtekster i skolens norskfag. 
Stålsett, Hannah Thorup (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hva som kjennetegner utforskende skriving i norskfaget, da med særlig vekt på utforskende skriveoppgaver og tilhørende elevtekster. Ved å ta i bruk materialet samlet inn av ...
Flerspråklighet og identitetstekster - En studie av flyktningers bruk av sine flerspråklige ressurser i kreativ skriving 
Abdulrahman, Shaz Koshish (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
I dagens samfunn ser vi en stadig økning av flerspråklige elever i norske klasserom. Som følge av mangelen på kunnskap rundt flerspråklighetsopplæring og anerkjennelse av elevers språklige repertoar, opplever mange elever ...
Digitale ressurser i klasserommet. En undersøkelse om mobilen har en plass i den muntlige norskundervisningen. 
Søderlund, Camilla (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med masteroppgaven er å undersøke om arbeid med muntlige framføringer også kan inkludere lytteundervisning i form av et aktivisert publikum. Ved å introdusere de digitale ressursene mobiltelefon og nettsiden ...
Helmer og Stockmanns plass i litteraturundervisningen 
Thoresen, Vilde (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke klasseromspraksiser knyttet til Henrik Ibsens tekster. Med fagfornyelsen i full anmarsj er bruken av eldre litteratur i klasserommet og kanon i skolen på ny et samtaletema. ...
Litteraturarbeid på yrkesfaglige linjer 
Prestmarken, Ida (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med litteraturarbeid på yrkesfag, sett fra norsklæreres perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hva vektlegger lærere når de jobber med ...
Styrket ord- og leseundervisning for svake lesere 
Virtanen, Sara Danielsen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en undersøkelse av hvilke muligheter og utfordringer som ligger i arbeidet med å styrke leseundervisningen for svake lesere. I arbeidet med denne oppgaven, og som lærer i faget fordypning i norsk, har jeg ...
Grammatikken i bruk? En kvalitativ studie av grammatikkoppgaver i to læreverk i norsk på ungdomstrinnet. 
Jørgensen, Camilla Maria Emilie Finne (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elevene bes jobbe med grammatikk i læreverk i norsk for ungdomstrinnet. Det har over lengre tid vært en debatt knyttet til grammatikkundervisning i morsmålsfaget. ...
«Å snakke er jo det jeg tenker på med norsk muntlig» - En undersøkelse av elevers oppfattelse av muntlig kompetanse og lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsk 
Fusdahl, Jørgen Andreas Bråten (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Temaet for denne oppgaven er elevers oppfattelse av begrepet muntlig kompetanse og deres opplevelse av lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsk. Oppgavens problemstilling er «Hva oppfatter elever på ...
Undervisning i førskrivingsfasen - En videostudie av fire norsklærere 
Christiansen, Jeanett Lilleheil (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne studien undersøker jeg hvordan fire norsklærere underviser i førskrivingsfasen. Bakgrunnen for valg av tema er at lærere har oppgitt at de bruker førskrivingsfasen og at de synes den er viktig i skriveprosessen ...
Fagsamtalen som muntlig vurderingssituasjon i norskfaget 
Haugen, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Fagsamtalen er en relativt ny muntlig vurderingsform i norskfaget. Som vurderingssituasjon er fagsamtalen spesielt egnet til å ivareta samtaleaspektet ved muntligheten. Selv om det finnes mye forskning på vurdering generelt, ...
Lærerens syn på bruk av modelltekster i skriveopplæringen – en kartleggingsstudie av læreres erfaringer, holdninger og kunnskaper 
Onniselkä, Markus Oskari (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en masteroppgave i norskdidaktikk hvor formålet er å undersøke hvilke erfaringer og utfordringer norsklærere har knyttet til bruken av modelltekst i skriveopplæringen. Oppgavens problemstilling er “Hvordan ...
Tverrfaglige skriveprosjekter i videregående skole - Norsklærerens rolle 
Ernstsen, Sigrid (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien tar for seg et lærersamarbeid mellom fagene norsk og treningslære i en videregående skole. Lærerne har over en lengre periode samarbeidet om å utvikle skriveundervisningen til elevene. Sammen har de utforsket ...
Kva er kreativt? Ei kvalitativ studie av elevar si forståing av kreativ skriving i norskfaget Restricted Access
Kvalsvik, Karoline (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteravhandlinga undersøker korleis elevar forstår kreativitet, med særskilt vekt på skriving i norskfaget. Forsking har synt at arbeidet med kreativitet i norskfaget i stor grad er prega av skriveoppgåver knytt til ...
Sammensatte tekster og lyrikkanalyse i ungdomsskolen 
Andersen, Stine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven tar for seg ungdomsskoleelevers produksjon av sammensatte tekster, med et mål om å se hvordan de benytter seg av ulike modaliteter. De sammensatte tekstene som undersøkes er tolkninger av lyrikk, og produktet ...
Frå Undset til Uri: Kva les elevane på vg3? – Ei kvalitativ innhaldsanalyse av 142 norsklærarars leselister 
Stordrange, Guro (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien forsøker å belyse tekstutval i vidaregåande skule ved å fokusere på kva slags tekstar eit utval norsklærarar oppgjev å ha brukt i si undervisning. Med innføringa av Kunnskapsløftet i 2006 vart lister over ...
«Det er jo læring som er viktig her» - En kvalitativ studie av to læreres skriftlige tilbakemeldingspraksis i norskfaget 
Kolnes, Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke norsklæreres skriftlige tilbakemeldingspraksis. I norsk kontekst er det lite forskning på denne praksisen og hvordan den begrunnes, særlig på videregående skole. Den overordnede ...
Andrespråkselever og metaforer 
Engeset, Caroline (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
«OK stemmebruk!» - En undersøkelse av læreres vurdering av muntlige fremføringer i norskfaget 
Stjernvang, Eirin Andersen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke norsklæreres vurdering av muntlige fremføringer. På dette feltet finnes det begrenset med forskning, og jeg ønsker derfor at denne oppgaven kan være et bidrag på dette området. ...
«Jeg tror aldri elever får vist helt hva de kan på framføringer uten fagsamtale etterpå» – Norsklæreres vurdering av muntlige fremføringer 
Müller, Runa Boye (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg norsklæreres muntlige vurderingspraksis og deres refleksjoner knyttet til en bestemt vurderingssituasjon, den muntlige fremføringen. Vurderingsforskningen er ofte ...
Tre bilder av argumenterende skriving i tre klasserom 
Sendstad, Kristin Hegnes (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker tre læreres introduksjoner til et argumenterende skriveforløp på tiende trinn. Den argumenterende skrivediskursen er krevende for mange elever, og det er usikkert hvorfor dette er tilfelle. At det ...
Divina commedia i møte med populærkulturen 
Tennefoss, Thilde (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Skriveramma - fra et elevperspektiv 
Ramselien, Stine (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker videregåendeelevers opplevelse av egen læring i møte med skriverammer som skal støtte arbeidet med å produsere norskfaglige analysetekster. Skriverammer er en type formstøtte i skriveundervisningen, ...
"Ja, det er vel en jentetekst. Sånn som all skjønnlitteratur" 
Karlsmyr, Jonas Lindheim (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere arbeider med gutters leseferdighet, motivasjon og leseopplevelse, og hvordan de bruker den nasjonale leseprøven til å justere sin leseundervisning. Jeg har ...
Vurderingsgrunnlaget for standpunktkarakteren i norsk muntlig - En kvalitativ studie om norsklæreres vurderingspraksis 
Eriksen, Heidi Elise Nerhus (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven undersøker hvilket vurderingsgrunnlag norsklærere i videregående skole legger til grunn for å sette standpunktkarakter i norsk muntlig. Grunnen for å undersøke dette temaet kom på bakgrunn av konklusjonen ...
Skriving i norsk på yrkesfag 
Johnsen, Oda Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker skriving i norskfaget på yrkesfaglige studieprogram. Hensikten er å finne ut mer om hvilke skriveoppgaver lærerne gir, hvordan de ønsker at det skal arbeides med skriving og hva de mener påvirker ...
Diskurser om norskfaget: En kritisk diskursanalyse av seks tekster om fagfornyelsen 
Thoresen, Solveig Maria Figenschou (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Oppgaven undersøker hvilke diskurser som brukes om norskfaget i den offentlige debatten knyttet til fagfornyelsen, prosessen der alle skolens fag får nye læreplaner som skal implementeres høsten 2020. Hvilke begrunnelser, ...
«Det går litt i surr!» En studie av norsklæreres begrepsforståelse og undervisningspraksis knyttet til de sentrale norskfaglige begrepene «sjanger» og «teksttype» 
Vik, Kristine Huse (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Temaet i denne masteroppgaven er norsklæreres forståelse og bruk av de to sentrale norskfaglige begrepene «sjanger» og «teksttype». Etter revideringen av Kunnskapsløftet (LK06) i 2013, har både sjanger- og teksttypebegrepet ...
Norsklærere og litteraturundervisning 
Grestad, Hanne (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I 2017 ble debatten «Hva er galt med norskfaget?» vist på NRK2. Under denne debatten ble det diskutert ulike formeninger om hva litteraturundervisningen burde inneholde. Dette gjorde meg nysgjerrig på hvilke fokusområder ...
Showbie – digital tekstrespons En studie av lærerens tilbakemeldinger og elevenes opplevelse 
Aslam, Usman Chaudry (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne studien har digital tekstrespons vært det sentrale temaet. Formålet har vært å undersøke hvordan digital tekstrespons blir praktisert av læreren, og hvordan den brukes og oppleves av elevene. Problemstillingen har ...
Høytpresterende elevers skrivekompetanse 
Korbi, Oda Kvam (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I denne masteravhandlingen undersøker vi høytpresterende elevers resonnerende skrivekompetanse. Tidligere har forskningen hovedsakelig vært rettet mot skrivekompetanse i grunnskolen, og det har ikke blitt gjort systematiske ...
Vurdering av elevtekster i en delt hovedstad 
Cabiao, Christoffer Gonzales (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Oslo er en by med relativt høyt nivå av segregering. Formålet med denne studien har vært å undersøke om den store forskjellen i andel minoritetselever på ungdomsskoler i Oslo kan påvirke norsklæreres vurderingspraksis. ...
Lokal litteratur i klasserommet: En studie av elevers lesing av en lokal, skjønnlitterær tekst i norskfaget 
Nilsen, Jonas Larsen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Høytpresterende elevers skrivekompetanse 
Brevig, Marianne Siksjø (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I denne masteravhandlingen undersøker vi høytpresterende elevers resonnerende skrivekompetanse. Tidligere har forskningen hovedsakelig vært rettet mot skrivekompetanse i grunnskolen, og det har ikke blitt gjort systematiske ...
Ansvar for egen lytting? 
Stensrud, Anne Marte Jordet (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Formålet med masteavhandlingen er å undersøke lytting i norskfaget, og den muntlige presentasjonen utgjør konteksten som lyttefenomenet studeres i. Problemstillingen min er: Hva slags lytting forventer lærerne av elevene, ...
Skjønnlitteratur og dybdelæring 
Skaug, Sigrid (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Forskning viser at lesing av litterære utdrag tradisjonelt har vært en utbredt praksis i norskundervisningen (Penne, 2006, 2010, 2012; Skjelbred, Askeland, Maagerø & Aamotsbakken, 2017). Med Kunnskapsløftet i 2006 ble ...
Skriveundervisning i formelle skriftspråklige ferdigheter 
Horn, Kirstin Angelica (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser i formelle skriftspråklige ferdigheter. Tidligere forskning viser at ungdomsskoleelever har behov for undervisning ...
”Det mykje skrivne” i norskfaget - En studie av norsklæreres erfaringer med og syn på funksjonell skriveopplæring 
Brattås, Tonje (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne studien tar for seg norsklæreres erfaringer med og syn på funksjonell skriveopplæring. Sakprosa har fått en viktig posisjon både i norskfaget, i skolen og i samfunnet forøvrig, spesielt etter innføringen av Kunnskapsløftet ...
Dekonstruksjon av leserinnlegg - En videoobservasjonsanalyse av seks norsklæreres modelltekstsamtaler 
Birkeland, Kjetil Sirnes (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne studien undersøker modelltekstsamtaler om leserinnlegg på åttende trinn. Leserinnlegg er argumenterende tekster, og forskning har vist at ungdomsskoleelevers argumenterende skrivekompetanse er mangelfull. Det er ...
”Det blir en del utdrag da ...” Sju læreres refleksjoner over bruk av skjønnlitterære utdrag 
Fjærvoll, Lise (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan sju lærere som underviser i norsk på ungdomstrinnet bruker utdrag fra skjønnlitterære tekster i litteraturundervisningen. Utgangspunktet for oppgaven er knyttet mot debatt ...
Norskfaget i møte med utdanning for bærekraftig utvikling 
Andersen, Remy (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan norskfaget kan bidra til utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). Bærekraftig utvikling i norskfaget er et lite belyst felt, men fagfornyelsen av kunnskapsløftet ...
Nynorskundervisning og minoritetsspråklige elever med fritak fra vurdering med karakter i sidemål 
Larsen, Anna Christine (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever i sidemålsundervisningen. Oppgaven tar utgangspunkt i nynorsk som sidemål, knyttet til minoritetsspråklige elever ...
Undervisning i skjønnlitteratur på 8. trinn 
Riisnæs, Eirik (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever et utvalg 8. klasseelever og deres lærer et konkret undervisningsopplegg i skjønnlitteratur etter overgangen fra barne- til ungdomstrinnet?». For å besvare problemstillingen ...
De høytpresterende elevene i norskfaget - En kvalitativ studie om tilpasset opplæring for høytpresterende elever i norsk 
Larsen, Aleksander (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne studien undersøker hvordan norsklærere i den videregående skolen forstår det som kalles høytpresterende elever, og hvordan lærerne sier de tilrettelegger norskundervisningen for denne elevgruppa. Med høytpresterende ...
Norsklærernes undervisning i muntlige ferdigheter på yrkesfaglige studieprogrammer 
Berg, Hanna Enoksen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan norsklærere underviser i muntlige ferdigheter på yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Dette er et felt som er lite berørt, og det vil derfor være hensiktsmessig å bidra med ...
Kreativ-i-tet? Kreative tekster i norskfaget. Tre læreres oppfatning og vurderingspraksis. 
Talić, Amina (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien er å se nærmere på tre læreres forståelse av begrepet kreative tekster, og vurdering av kreative tekster. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning om kreativitet og kreative tekster i ...
Elevers bruk av de retoriske appellformene i argumenterende skriving 
Myhrvold, Morten Røise (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien undersøker hvordan de retoriske appellformene uttrykkes i et mindre utvalg elevtekster. Problemstillingen lyder Hvordan kommer de retoriske appellformene etos, patos og logos til uttrykk i åtte argumenterende ...
Det dialogiske klasserommet - finnes det? En videostudie av fem læreres tilnærming til dialogisk undervisning. 
Jahnsen, Maren Liestøl (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Helklassesamtalen er en utbredt undervisningsmetode og forekommer i de aller fleste klasserom i en eller annen form. Denne masteravhandlingen fokuserer på dialogisk undervisning og undersøker hvordan fem lærere samtaler ...
Digitalt lydopptak som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget 
Solberg, Eivind (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer digitalt lydopptak gir som et alternativ til elevfremføringen i norskfaget. Oppgaven tar utgangspunkt i teori om at det finnes en utfordring ...
Én, to eller tre karakterer? Fremtidens vurderingsordning i norskfaget 
Selvik, Marthe Steen (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Sammendrag I denne studien er formålet å bidra til kunnskap om læringsfremmende vurdering ved ulike vurderingsordninger i norskfaget. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning innenfor vurdering generelt, og undervisning ...
Yrkesretting og relevans i norskfaget 
Nødtvedt, Mona Andersen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med yrkesretting og relevans i norskfaget, sett fra norsklærere og yrkesfagelevers perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvilket syn har ...
«Det finnes så mange forklaringer på hva som er en argumenterende tekst. Og det gjør for meg at diskursen er litt sånn vag» - En studie av hvordan en lærer og seks elever forstår begrepet argumenterende tekst 
Skuland, Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne masteroppgaven har jeg studert hva argumenterende skriving er i en utvalgt niendeklasse, ved å utforske følgende problemstilling: Hvordan forstår læreren og elevene begrepet argumenterende tekst? Gjennom teorien ...
Èn, to eller tre karakterer? Fremtidens vurderingsordning i norskfaget 
Haugen, Elise (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Sammendrag I denne studien er formålet å bidra til kunnskap om læringsfremmende vurdering ved ulike vurderingsordninger i norskfaget. Med utgangspunkt i teori og tidligere forskning innenfor vurdering generelt, og undervisning ...
Læreboka - hvordan henvender den seg til leserne? 
Nyheim, Silje (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven tar for seg to læreverk på studiespesialiserende, begge på Vg1-nivå. Formålet er å se på hvordan litteraturkapitlene i bøkene behandles gjennom følgende problemstilling: «Hvilke litteraturdidaktiske syn ...
Barokken i møte med black metal 
Sørensen, Bethina (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne studien har vært å utforske hvordan elever og lærere samtaler om litteratur, og hvordan man kan implementere det digitale verktøyet Samtavla som støtte i disse samtalene. Med et litteratur- og læringsteoretisk ...
Flerspråklige elever med kort botid - opplevelsen av flerspråklighet i en norsk kontekst 
Kucevic, Ilda (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Modellering og trening av muntlige ferdigheter 
Skadsheim, Petter (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I denne masteroppgaven har jeg forsket på opplæring i muntlige ferdigheter, nærmere bestemt hvordan en lærermodellering kan fungere som en muntlig modelltekst. Dette har jeg gjort ved å undersøke følgende problemstilling: ...
Hva kjennetegner grammatikkundervisningen i tre norske klasserom? 
Trygsland, Guro (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien undersøker hvordan tre lærere underviser i grammatikk på åttende trinn. Mye forskning har vist at grammatikkundervisning ikke har noen positiv innvirkning på elevers skrivekompetanse, og at den i verste fall ...
Muntlige ferdigheten "å lytte" i lærebøkene 
Kristiansen, Line Berget (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan trening og utvikling av den muntlige ferdigheten ”å lytte” inngår i oppgavene som er i lærebøkene i norskfaget på ungdomstrinnet. Utgangspunktet for oppgaven ...
Norsklæreres bruk av underveisvurdering i muntlig kontekst - En videostudie av fem klasserom 
Jensen, Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne studien har vært å undersøke om og hvordan underveisvurdering brukes av noen utvalgte norsklærere i helklassesamtale. Forskning på vurdering er ofte generell, og i stor grad knyttet til skriftlig vurdering. ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2020 - 2022 (44)2010 - 2019 (120)2005 - 2009 (37)Document TypeMasteroppgave (201)Gruppeoppgave (7)AuthorAarbø, Christer Stewart (1)Aas, Øyvind Barkald (1)Aasbø, Siv (1)Abdulrahman, Shaz Koshish (1)Almestrand, Kari (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy