Abstract
Bakgrunnen for problemstillingen er innføringen av Kunnskapsløftet ved en skole på østlandsområdet skoleåret 2005/2006, ett år før den obligatoriske innføringen. Jeg har fulgt noen av lærerne og de fleste elevene på 8. trinn dette året og samlet inn empiri. Problemstillingen ble formulert slik: Ett år med lesing som en av de grunnleggende ferdighetene – hvordan gjennomføres ”Å kunne lese” i teori og praksis? Fokus er rettet mot tre hovedområder: lærernes forståelse av begreper og planlegging og gjennomføring av ”å kunne lese” i Kunnskapsløftet, elevenes respons på leseopplæringen og om leselysten deres har sammenheng med hvordan de svarer på hvordan de arbeider med ulike strategier i tekstlæringen. Til slutt forsøker jeg å tolke hvordan den nære, men også fjernere konteksten påvirker arbeidet med leseopplæringen.
Ut fra problemstillingen har jeg valgt å bruke både kvalitative og kvantitative undersøkelser. Fire lærere ble intervjuet to ganger, ved skoleårets begynnelse og slutt. Elevene på trinnet deltok i enn spørreundersøkelse på de samme tidspunktene. Opplysninger har blitt sett i lys av hverandre for å vurdere om lærernes undervisning kan ha påvirket elevenes opplevelse av hvordan de jobber med tekstlæringen. Teori om lesing og tekstlæringsstrategier bygger i stor grad på I. Bråten (1994), I. Bråten og B. S. Olaussen (1999) og M. Samuelstuen (2005). Tekstforskeren N. Fairclough (1992 og 1995) legger hovedgrunnlaget for situasjons- og kulturkonteksten.
Det ser ut til at lærerne ikke har så mange konkrete planer på området ved skolestart. Ved skoleårets slutt kommer det fram at forholdsvis lite arbeid er gjort når det gjelder strategisk opplæring i å skape mening fra tekst. Elevenes rapportering kan tyde på at det som har blitt gjort, har gitt noe uttelling. Hovedproblemet etter ett år med Kunnskapsløftet ved denne skolen ser primært ut til å ligge to steder: i lærernes mangelfulle kjennskap til hvordan det kan undervises i strategisk tekstforståelse, og på den mer eller mindre fraværende satsningen på opplæring av lærere som skal gjennomføre arbeidet med leseopplæring og meningsdannelse.