Abstract
Denne masteroppgaven omhandler autentiske og simulerte leserinnlegg som er skrevet av ungdom. Autentiske leserinnlegg har blitt publisert til lesere utenfor skolen, mens simulerte leserinnlegg er skrevet i en opplæringssituasjon og har ingen andre lesere enn læreren. Formålet med studien er å finne ut hvilke retoriske strategier ungdom bruker når de skriver leserinnlegg til avisa, og når de skriver svar på en oppgave i norskfaget. Det er også et mål å finne svar på hvordan ungdommene tilpasser seg rollen som “skribent” og “elev”.
Leserinnlegg er i denne oppgaven definert som argumenterende tekster, og studien knytter an til forskning som omhandler argumenterende skriving. Det teoretiske fundamentet er argumentasjonsteori og retorikk. Metoden som er brukt, omfatter tekstanalyse og kvalitative forskningsintervjuer. Undersøkelsen bygger på et tekstmateriale bestående av autentiske leserinnlegg som har stått på trykk på ungdomsdebattsiden Si ;D i Aftenposten, samt et utvalg simulerte leserinnlegg som er hentet fra et arrangert skriveforsøk i en 10. klasse. Det er seks Si ;D-innlegg og 22 skoletekster i utvalget. I tillegg er det innhentet intervjudata fra samtaler med de seks Si ;D-skribentene og et utvalg på åtte elever.
Analysen av Si ;D-tekstene viser at ungdom som opptrer i rollen som skribenter formulerer et klart hovedsynspunkt som argumentasjonen tar utgangspunkt i, og de holder seg til det overordnede temaet gjennom hele teksten. Mottakerperspektivet i tekstene er tydelig, og appellene til publikum kan være direkte og nokså krasse. Argumentasjonen har form som retoriske spørsmål og eksempler med sterk patosappell, og tekstene har et muntlig preg. En tredel av skoletekstene i utvalget har mange likhetstrekk med Si ;D-tekstene, mens to tredeler har andre karakteristiske trekk, som for eksempel et uklart eller ingen formulerte synspunkt, et utydelig mottakerperspektiv og springende innhold. Disse trekkene bidrar til at tekstene ikke lever opp til sjangerforventningene, verken i skolen eller på debattsiden Si ;D.
Forskjellene mellom de autentiske og simulerte leserinnleggene blir sett i sammenheng med den doble kommunikasjonssituasjonen i skolen, der elevene både må forholde seg til fiktive mottakere av teksten og til læreren som leser og vurderer. I tillegg legges det vekt på at ungdommene selv gir uttrykk for at det er vanskelig å skrive leserinnlegg om temaer som de ikke brenner for.