Abstract
Kristne privatskoler drives etter de offentlige læreplaner. Men de har i sine formål et tillegg til den offentlige læreplanen. For de fleste slike skoler består dette tillegget av generelle læreplaner eller andre basisdokumenter som beskriver hva som kommer til som en fordypning, eller som en utvidelse av kunnskaper og kulturforståelse i forhold til skolens formål. Intensjonen med denne oppgaven er å se nærmere på å beskrive hva skolens formål, slik det kommer frem i deres tilleggsdokumenter, har å si for lærernes didaktiske vurderinger i norskfaget.
Undersøkelsen består i å se hvilke skjønnlitterære tekster og hvilke tema det legges vekt på i undervisningen, og hvordan det arbeides med disse. Sju lærere fra to grunnskoler og en høgskole intervjues. Lærernes didaktiske vurderinger ses i lys av en beskrivelse av norskfaget som står i Kunnskapsløftet 06:"Norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling."
Teorien er en utdypelse av disse fire begrepene; kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling, samt teori om barns og unges resepsjon med et fokus på meningsdannelse og kulturoverføring.