Search
Now showing items 1-100 of 195
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne masteroppgaven i realfagdidaktikk er en belysning av den internasjonale komparative undersøkelsen PISA med hensyn på den didaktiske betydningen av begrepet matematisk modellering. Problemstillingen i oppgaven åpner ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven belyser hvordan man kan utvikle en undervisningsmodul i generell relativitetsteori basert på læreplanmål, relevant forskningslitteratur og et sosiokulturelt læringssyn. I oppgaven undersøkes det også ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne oppgaven er relevans og yrkesretting i matematikk 1P-Y. Hensikten med studien, er å undersøke om det er sammenhenger mellom yrkesfagelevers opplevelse av relevans og yrkesretting i matematikkundervisningen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven handler om elevers holdninger til matematikk. Særlig ser den på forholdet mellom holdninger og prestasjoner, ved å fokusere på forskjellene mellom sterke og svake elevers holdninger til matematikk.
Studien ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Den lave rekrutteringen til realfagene er noe som bekymrer både myndighetene og næringslivet. For å forstå hvilke faktorer som stimulerer til realfagsvalg ble det våren 2010 gjort en undersøkelse av norske realfagsstudenters ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Ifølge internasjonale og nasjonale komparative undersøkelser skårer minoritetselevene i norske skoler lavere enn majoritetselevene (se for eksempel PISA 2009, TIMSS 2007 og nasjonal prøver). Mulige årsaker til prestasjonsavviket ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Jeg arbeider som lærer i Fengselsundervisningen i Oslo (Grønland Voksenopplæringssenter). Herunder hører undervisningen ved Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt for kvinner, hvor jeg har faglig ansvar for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Sammendrag:
TITTEL: Hvorfor skal jeg lære naturfag?
”Jeg vet ikke jeg, jeg skal jo bli fotballspiller.”
AV: Hege Aardal
VEILEDERE: Berit Bungum og Astrid Birgitte Eggen
PROGRAM: RDID 4090
SEMESTER: Våren 2006
STIKKORD: ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
En symbolregner er en lommeregner som i tillegg til numeriske og grafiske funksjoner (operasjoner) også har symbolbehandlende funksjoner. Disse tilleggsfunksjonene skiller en symbolregner fra en ordinær grafisk ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Hovedspørsmålet i oppgaven er hvordan IKT skal bli en naturlig og integrert del innenfor grunnskolens geografiundervisning i 8. klasse ved at IKT koples til læringsmål og faginnhold i geografifaget. I denne oppgaven drøftes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
The main purpose of this thesis is to give stakeholders in science education access to information that might help improve school science for future learners, especially by focusing on results that might be helpful to ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2001)
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne masteroppgaven dreier seg om å beskrive og å prøve å forstå vestlige 15-åringers interesser innen naturfag og teknologi.
Oppgaven er basert på ROSE-studien (The Relevance of Science Education), en internasjonal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Denne masteroppgaven tar for seg ulike sider ved undervisningen i matematikkemnene 1MX og 1MY slik den ble gjennomført ved en videregående skole i skoleåret 2003/04. Data fra 166 elever er samlet og registrert i SPSS og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne problemstillingen har styrt arbeidet med denne masteroppgaven:
-Hvilke misoppfatninger kan elever i ungdomsskolen ha til emnet sannsynlighet?
Gjennom et oppgavesett med diagnostiske oppgaver har jeg ønsket å påvise ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilke misoppfatninger elever i den videregående skole kan ha i matematikk og da spesielt innen område funksjoner. KIM-prosjektet (Kvalitet I Matematikkundervisningen) har avdekket ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Temaet for min masteroppgave var å undersøke hvilke strategier sterke og svake elever brukte når de løste matematikkoppgaver. Det gjorde jeg ved å studere løsingsstrategier som tre sterke og tre svake elever brukte i ...
Elevers forståelse av brøkbegrepet : en sekundæranalyse av TIMSS-undersøkelsen i 2003 på 8. klassetrinn Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne mastergradsoppgaven omhandler brøk og brøkregning. Jeg har analysert seks oppgaver i TIMSS 2003 som ble gitt til norske 8. klasseelever. For å velge ut disse oppgavene, har jeg sett på hvordan Thomas Kieren bygger ...
Læreplaner i matematikk som styringsverktøy for undervisningen i videregående skole i de nordiske landene Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Problemstilling
I denne studien ble det undersøkt om ulikheter mellom norske og andre nordiske læreres holdninger til læreplan i matematikk i videregående skole kan forklares ut fra læreplanene, - eller om det må søkes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven tar for seg noen av misoppfatningene som elever på siste trinn på videregående kan ha i forbindelse med algebra. Dette er et aktuelt tema siden internasjonale undersøkelser viser at norske elever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Til grunn for denne masteroppgaven ligger det to problemstillinger.
- Hvordan tenker elever i ulike typer algebraoppgaver?
- Hva tenker elever om emnet algebra?
Spørsmålene er blitt forsøkt besvart på grunnlag av en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Målet med denne oppgaven er å få et innblikk i elevenes syn på og tanker om feltarbeid i biologi i den videregående skolen, og ut fra det se på feltarbeid som læringsmetode i biologi.
Gjennom å kartlegge hvordan elevene ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Hvilken betydning har kontekst i matematikkoppgaver?
Et studie av matematikkoppgaver i PISA-undersøkelsen.
Hovedoppgaven tar utgangspunkt i matematikkoppgavene fra PISA-undersøkelsen, hvor enkelte av oppgavene er svært ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2001)
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I REALFAGSDIDAKTIKK
TITTEL: KAN MAN UNDERVISE NATURFAG UTEN LÆREBOK?
Rapport fra et forsøk på grunnkurs, allmennfag, hvor læreboka ikke var hovedlæringsmiddelet
AV: TOFT, Inger-Lise
PROGRAM: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Oppgaven omhandler alternative forestillinger i geofag, og spesielt ved dannelsen og utvinningen av olje og gass. Problemstillingen er å kartlegge alternative forestillinger hos motiverte geofagstudenter, og se de alternative ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I denne mastergradsoppgaven undersøker jeg ikke-vestlige elevers interesser innen naturfag og teknologi. Jeg har basert mitt arbeid på studien The Relevance of Science Education (ROSE).
ROSE er en internasjonal undersøkelse ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Oppgaven er en teknisk beskrivelse av en metodeutvikling for klasseromsobservasjon i et realfagdidaktisk forskningsprosjekt. Oppgaven beskriver hvordan prosjektet PISA+ gikk frem for å filme i klasserommet med fjernstyrt ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Oppgaven ser på emnene tall og algebra fra TIMSS-undersøkelsene i 1995 og 2003. Oppgaven fokuserer på eventuelle endringer hos norske 13/14-åringer. 12 såkalte trendoppgaver er utgangspunkt for oppgaveanalysen. Dette er ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Målet med denne masteroppgaven er å undersøke norske elevers selvrapporterte motivasjon og innsats på matematikktesten i TIMSS Advanced 2008. TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) Advanced er en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne masteroppgaven dreier seg om å utvikle kunnskap om, og forstå sammenhengen mellom yrkesønsker/muligheter og valg av fagdisiplinbasert realfag (matematikk, fysikk, kjemi, biologi, molekylærbiologi, biokjemi, og ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Høsten 2002 startet arbeidet med å lage et nasjonalt prøvesystem i norsk, engelsk og matematikk. Dette var noe nytt i Norge, selv om det finnes erfaringer fra tilsvarende prøver i andre land. Oppmerksomheten rundt prøvene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
TIMSS 2003 (Trends in International Mathematics and Science Study)viste at norske elever presterer svakere i matematikk enn det internasjonale gjennomsnittet. Blant annet presterer de norske elevene svakt i emnet tall. ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2001)
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I forbindelse med innføringen av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) har matematikkeksamen blitt todelt med én del der ingen andre hjelpemidler enn skrivesaker er tillatt og én del der alle hjelpemidler bortsett fra kommunikasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
STIKKORD: Naturfag i videregående skole – Naturvitenskaplig
allmenndannelse - Rekruttering til naturfagene
Tema/problemstilling
Denne masteroppgaven har til hensikt å vise den forståelse og opplevelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Hensigten med denne opgave er at undersøge hvordan science centre i Norge og i Danmark tilrettelægger for skolebesøg. Fokus er på science centrenes egne erfaringer og tanker omkring det at tilrettelægge for at lærerne kan ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2001)
In the context of this study, I seek to inform and transform ideas of science education by exploring knowledge of public understanding of science, together with knowledge of the value of drama in the teaching-learning ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Mange undersøkelser viser at norske elever, og spesielt minoritetsspråklige elever, kommer til kort i forhold til skolens og samfunnets krav til kunnskaper og kompetanse for eksempel i realfag og lesing (Bakken 2003). ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2006)
The thesis is based on the view that science teaching must build on an understanding of the students' culture, priorities and concerns.
The empirical material is collected through the ROSE project. ROSE (The Relevance of ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
”GEOFAG I FOKUS – Konstruksjon av kunnskap: Elevers ideer i geofag” en hovedfags-oppgave i realfagdidaktikk, tar opp følgende to problemstillinger:
1. Hvilken betydning har det konstruktivistiske vitenskapssyn for det ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Oppgaven tar utgangspunkt i PISA undersøkelsen fra 2003. Elevene fra Norge og Sveits blir delt inn etter prestasjonsnivå i matematikk. Det er på dette grunnlaget svarene fra elevspørreskjemaet blir analysert. Analysen tar ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven i realfagsdidaktikk fokuserer på metoder for problemløsning i algebraeksempler i matematikklærebøker for den videregående skole i Norge under Læreplanen for Kunnskapsløftet LK06. Målet med studien er ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
«Tilpasset opplæring» er ett av satsningsområdene i Kunnskapsløftet 2006. Et tiltak som ofte blir benyttet i matematikkundervisningen er å differensiere oppgavene etter elevenes faglige nivå, såkalt «nivådifferensiering». ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tema for denne masteroppgaven er bruk av grubletegninger, et undervisningsverktøy som omhandler et naturfaglig fenomen og flere personer i dialog som ytrer hver sin påstand om fenomenet. Flere av påstandene tar utgangspunkt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk omhandler matematiske bevis og beskriver bevisets rolle i læreplanene for videregående skole1 fra 1896 til 2009. Oppgaven drøfter ulike teoretiske perspektiver og argumenter som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
STIKKORD:
Rammer som påvirker lærernes planlegging
Etikkens plass i naturfag
Den metabevisste faktor
1) Oppgavens tema og fokusområde:
Oppgavens hovedtema er etikkens levevilkår i naturfaget, og fokusområdet er: Hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tema for denne masteroppgaven er musikk, dans og drama-elevers (MDD) motivasjon for naturfag. Dette er en gruppe elever som velger ei retning hvor de i utgangspunktet ikke kommer til å velge noe mer realfag i løpet av deres ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2008)
Use of fractional experimental design gives enormous save of cost in research and development. The price of such savings is confounding of factors.
Two 2(7-3) fractional experiments have been done, one of it in mechanical ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I denne oppgaven presenteres resultater fra den norske pilotundersøkelsen av TIMSS Advanced 2008. Selve datainnsamlingen ble foretatt i april 2007 blant 700 elever fra videregående skole med fordypning i matematikk (nesten ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Hvor gode er lærerstudenter i matematikk? : en analyse av matematikklærerstudenters prestasjoner i sannsynlighet og statistikk på TEDS-M Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven handler om norske lærerstudenter og deres kunnskaper og ferdigheter i de matematiske fagområdene statistikk og sannsynlighet. Oppgaven har som mål å gi et bilde et bilde av hvor flinke lærerstudentene er, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien undersøker hvordan kreativitet ivaretas i utforskende arbeidsmåter i naturfag ved å se på hvordan elevers kreativitet kommer til uttrykk i sammenheng med undervisning av denne typen, og hvordan en lærer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Begrepsforståelse handler om å se den matematiske kunnskapen som et helhetlig bilde og å bygge opp kunnskapen i hierarkiske kunnskapsskjemaer. Begrepsforståelse utvikles av aktiviteter som legger til rette for refleksjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke strategier to matematikklærere benytter ved veiledning av elever under gruppearbeid i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur om læreres rolle under ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I den här uppgiften ska jag företa en analys av fem högstadielärares målsättningar i matematikundervisning. Tanken är att se på vilka mål som presenteras i klassrummet sett till både innehållet i målen, med speciell fokus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgåva tek utgongspunkt i eit undervisningsopplegg som vart utført i november 2016 ved to ulike vidaregåandeklasser i Noreg. Opplegget vart utført i forbinding med prosjektet Local Cultures for Understanding Mathematics ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som tilbys elever i arbeid med ulike former for representasjoner og hvordan dette påvirker deres konseptuelt meningsdannende prosess i ...
Norske elevers forståelse av algebraiske uttrykk : en dybdeanalyse av utvalgte TIMSS-oppgaver i 8.klasse Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Formålet med masteroppgaven var å undersøke hvilken forståelse norske 8.klassinger har av algebraiske uttrykk. Det ble tatt utgangspunkt i oppgaver som ble brukt i TIMSS 2003. Oppgavene testet ulike aspekter som kan sies ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne fagdidaktiske oppgaven tar jeg for meg faktorer som påvirker elevers valg av matematikkløp på videregående skole. Jeg ser på faktorer som ønsket fremtidig studieretning, motivasjon og mestring, i tillegg til å se ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hovedtemaet for denne masteroppgaven har vært 1P-elevers arbeid med algebra. Valget av dette temaet har bakgrunn blant annet i doktoravhandlingen: «Why is algebra so difficult?: a study of Norwegian lower secondary students' ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne kvalitative undersøkelsen om elevenes forhold til matematikkfaget er det tre hovedtemaer: Elevers holdninger til matematikkfaget, klassemiljø og elevenes syn på matematikkfagets begrunnelser. Viktige spørsmål som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Hovedtemaet for denne masteroppgaven er elevers holdninger til matematikk. Et av hovedmålene fra Kunnskapsdepartementets strategiplan Fra matteskrekk til mestring var mer motivasjon og positive holdninger (2011). For ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i resultatene fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study fra 2011 og sammenligner læreverk fra to land i emneområdet algebra. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet i denne mastergradsoppgaven er forståelsesprofiler i derivasjon hos elever i R2. Forskningsspørsmålene har vært å se nærmere på ulike forståelsesprofiler og å se om elever med liten grad av relasjonell forståelse ...
Elevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skole Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne oppgaven skal jeg finne ut om forskjeller mellom finsk og norsk matematikkundervisning på videregående skole. Sannsynlighet og statistikk er spennende og utfordrende temaer, og dermed har jeg fordypet meg i dette. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven undersøker elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. Argumentasjon er en sentral ferdighet innenfor naturvitenskapen, og er derfor i dag ansett for å være en kompetanse det er viktig at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar for seg begrepet «forståelse» i matematikken på videregående skole etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Formålet med oppgaven var å undersøke om matematisk forståelse er noe som prioriteres til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Temaet i denne oppgaven er å se på elevenes forhold til matematikk i sammenheng med elevenes prestasjoner i algebra, geometri og kalkulus. Elevenes forhold til matematikk vil være avhengig av elevenes indre motivasjon. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
Læreres tanker i en ny verden Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven har fokus på to læreres holdninger til utforskende arbeidsmetoder, digitale verktøy og lokalkultur, og hvordan dette påvirker deres undervisningspraksis. Dette blir sett i sammenheng med hvordan de opplever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hensikten med denne kvalitative studien er å undersøk hvordan elever i geofag 1 arbeider med å sette sammen en geologisk tidslinje i klasserommet etter feltarbeid. Feltarbeid regnes som en av geofagets særegenheter. Fra ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke to læreres konsoliderende praksis i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur belyser at læreres gjennomtenkte bruk av konsolideringssituasjoner er sentral for god ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan elevers konstruksjon av representasjoner setter rammer for ulike samtaleformer i naturfag og omvendt. Dette med utgangspunkt i et undervisningsopplegg der elevene skal ...
Algebrakunnskaper hos norske elever : en sekundæranalyse av norske elevers skåre på utvalgte TIMSS-oppgaver Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne mastergradsoppgaven i realfagdidaktikk tar for seg norske 8. klassingers algebrakunnskaper i 2003. Syv algebraoppgaver fra undersøkelsen, TIMSS 2003, er lagt til grunn for analysen. TIMSS er en stor internasjonale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien har vært å kartlegge misoppfatninger i matematikk som opptrer hos elever i 1T i transformativ algebra. Forskning utført av Booth (1984) og Naalsund (2012) viser at mange elever har misoppfatninger ...
Matematikk i fysikkoppgaver Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag En sentral egenskap i fysikkfaget, både som et vitenskapsfag, og som et skolefag er behovet for matematikk. I denne masteroppgaven har matematikkens rolle i fysikkoppgaver blitt undersøkt nærmere. Målet for ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan flerkulturelle elevers matematiske identitet kommer til uttrykk. Identitet vil ifølge Bishop (2012) være informert av tidligere erfaringer. Dette vil gjelde alle ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan flerkulturelle elevers matematiske identitet kommer til uttrykk. Identitet vil ifølge Bishop (2012) være informert av tidligere erfaringer. Dette vil gjelde alle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en kvantitativ undersøkelse hvor fokuset er på hvordan elever opplever det som skal kjennetegner god undervisningskvalitet i matematikk, og hvilke sammenhenger dette har med hvordan de presterer i ...
KARTLEGGING AV MATEMATISK KOMPETANSE I IKT-STØTTET PROBLEMLØSING Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne kvalitative studien undersøker elevers matematiske kompetanse innen IKT-støttet problemløsing. I Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser (NOU 2015:8) ble det ytret et ønske om at norske matematikkelever ...