Abstract
Den lave rekrutteringen til realfagene er noe som bekymrer både myndighetene og næringslivet. For å forstå hvilke faktorer som stimulerer til realfagsvalg ble det våren 2010 gjort en undersøkelse av norske realfagsstudenters utdanningsvalg i regi av IRIS-prosjektet. Dette datamaterialet består av bl.a. besvarelser fra 139 fysikkstudenter på det åpne spørsmålet ”Beskriv hva som førte til at du valgte dette studiet”. Med utgangspunkt i disse besvarelsene undersøkes det i denne oppgaven hvordan norske fysikkstudenter beskriver bakgrunnen for sitt utdanningsvalg. I den første delen av analysen ble det brukt en åpen koding, hvor besvarelsene ble brutt ned, studert og sortert i ulike kategorier som ble utviklet induktivt basert på datamaterialet. Denne analysen ble deretter knyttet sammen med ulike teoretiske perspektiver og annen relevant forskning for å belyse fysikkstudentenes beskrivelser fra ulike vinkler. Det ble også gjennomført intervjuer av 6 fysikkstudenter for å få en bedre forståelse av hvordan studentene tolker og besvarer det åpne spørsmålet, noe som kan bidra til å styrke troverdigheten til resultatene.
Interesse for fysikk, og annen indre motivasjon, dominerer de norske fysikkstudentenes beskrivelser av bakgrunnen for sitt utdanningsvalg. Studentene skriver om interesse og trivsel knyttet til fysikk, og et ønske om å forstå verden og naturen. For noen er det viktig at fysikkstudiet vil gi dem mange gode jobbmuligheter i fremtiden, men det er få som nevner et konkret yrke som de sikter seg inn mot. Dette kan skyldes manglende kunnskap om jobbmuligheter og yrker innenfor fysikk, noe som mange forskere ser på som en viktig årsak til den lave rekrutteringen innenfor fysikkfag. Noen av studentene skriver om gode evner og ferdigheter i fysikkfaget, og gir uttrykk for at dette er et studie de tror de kommer til å mestre. Studentene innenfor nanoteknologi fremhever det nyskapende og fremtidsrettede ved studiet de har valgt. Dette kan tyde på at nanoteknologi-programmene har et annet image enn de andre fysikkstudiene, som ofte oppfattes som fagfelt uten rom hverken kreativitet eller utvikling av egne meninger og ideer. Flere av studentene trekker frem lærere, foreldre og populærvitenskap som viktige for utviklingen av interesse for fysikken, og noen skriver om lærere, familie og venner som har anbefalt dem å velge fysikkstudier.
Resultatene diskuteres opp mot Eccles og medarbeideres modell for utdanningsvalg og andre relevante perspektiver fra forskning innen realfagdidaktikk, og det gis forslag basert på resultatene om hvordan rekrutteringen til fysikkfaget kan styrkes.
The low recruitment to educations within science, technology, engineering and mathematics (STEM) subjects is a major concern for both government and industry. To understand which factors stimulate a choice of STEM subjects, the IRIS project conducted a questionnaire survey during the spring of 2010 of Norwegian STEM students and their educational choice. The data consists, among other things, of 139 physics students’ responses to the open ended question “Please describe how you came to choose this course”. Based on these responses, this thesis examines how Norwegian physics students describe the background for their educational choice. In the first part of the analysis an open coding approach was used, where the responses were examined and sorted into categories which were developed inductively on basis of the data. This analysis was then linked with different theoretical perspectives and relevant research in order to shed light on the students’ descriptions from different viewpoints. Six interviews were conducted with physics students to get a better understanding of how the students interpret and answer the open ended question, which strengthens the credibility of the results.
Interest for physics, and other intrinsic motivation, dominates Norwegian physics students description of the reasons for their educational choice. The students describe an interest and enjoyment for physics, and a desire to understand nature. For some, it is important that the physics program will provide future job oppertunities, but few mention a particular profession or occupation. This may be due to lack of knowledge of job opportunities and careers within physics, which is suggested by many researchers as a major reason for the low recruitment in physics. Some of the students write about good abilities and skills in physics and express that this is a study they think they will master. The students within the nanotechnology programs highlight the innovative and future-oriented characteristic of the program they have chosen. This suggests that the nanotechnology programs have a different image than the other programs within physics, which are often perceived as subjects with limited room for either creativity or development of one’s own oppinions and ideas. Several students point to teachers, parents and popular science as important for the development of interest in physics, and some write about teachers, family and friends who have recommended physics studies.
The results are discussed drawing on the Eccles et al model of achievement-related choices and other relevant perspectives from research in science education. Based on the results, recommendations are proposed concerning how recruitment to physics can be strengthened.