• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sterke og svake elevers holdninger til matematikk : En analyse av spørreskjemadata fra PISA 2012

Bentsen, Joachim Husaas
Master thesis
View/Open
Bentsen.pdf (1.156Mb)
Year
2013
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-37819

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Realfagdidaktikk [129]
Abstract
Denne oppgaven handler om elevers holdninger til matematikk. Særlig ser den på forholdet mellom holdninger og prestasjoner, ved å fokusere på forskjellene mellom sterke og svake elevers holdninger til matematikk.

Studien tar utgangspunkt i en tredelt holdningsmodell fra Di Martino og Zan (2010), hvor holdninger defineres som elevers (1) følelsesmessige innstilling til matematikk, (2) oppfatning av egen kompetanse i matematikk og (3) syn på matematikk.

Oppgaven gjør seg bruk av kvantitative metoder, og baserer seg på data fra PISA-undersøkelsen 2012. Dette er en internasjonal undersøkelse som er underlagt strenge kvalitetskrav, og inneholder både en kognitiv del og en spørreskjemadel. Elevsvarene på den kognitive delen kan dermed brukes til å definere svake og sterke elever, mens holdningene kan undersøkes ut i fra spørreskjemadataene.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy