• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Misoppfatninger innen transformativ algebra i matematikk 1T- En analyse av elevbesvarelser på diagnostiske oppgaver

Vestenfor, Siri Lilleslett
Master thesis
View/Open
masteroppgave-vestenfor.pdf (1.432Mb)
Year
2018
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-67062

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Realfagdidaktikk [151]
Abstract
Hensikten med denne studien har vært å kartlegge misoppfatninger i matematikk som opptrer hos elever i 1T i transformativ algebra. Forskning utført av Booth (1984) og Naalsund (2012) viser at mange elever har misoppfatninger i aritmetikk, noe som kan hindre utviklingen av algebraisk kompetanse. Videre viser forskningslitteraturen at mange elever har vanskeligheter med å gjenkjenne generelle lover, uavhengig av den spesifikke numeriske sammenhengen (Kieran, 1989; Küchemann, 1981; Naalsund, 2012). Dette fører til at elevene bruker formelle prosedyrer algoritmisk, uten dypere forståelse av likeverdighet og likhetstegnet (Naalsund, 2012). Målet med denne studien har vært å besvare følgende problemstilling: Hvilke misoppfatninger i algebra hos elever i 1T kan vi få kjennskap til gjennom bruk av diagnostiske oppgaver? For å besvare problemstillingen har jeg samlet inn og analysert 236 elevers oppgavesvar på ni diagnostiske oppgaver i transformativ algebra i 1T. I kodeprosedyrene og analysene har jeg vektlagt diagnostisk informasjon, der feiltyper, forklaringer og begrunnelser har stått sentralt. I tillegg har jeg utført korrelasjonsanalyser for å undersøke om det eksisterte noen sammenheng mellom misoppfatningene på de ulike oppgavene. Analysen av elevbesvarelsene viser at misoppfatninger knyttet til fortegnsregler, faktorisering av andregradsutrykk, samt fellesnevner har størst forekomst. Mange av disse misoppfatningene kan ha bakgrunn i begrenset forståelse av aritmetiske notasjoner og konvensjoner. Funnene viser også at få elever mestret oppgavene som hadde til hensikt å undersøke elevenes forståelse for variabelbegrepet. Dette kan tyde på at elevene har vanskeligheter med å forstå at variablene er generaliserte tall. Elevene oppfatter at bokstavene er forkortelser for enheter, representerer en spesifikk størrelse eller et objekt. Videre indikerer funnene at det ikke er noen gjennomgående tendens til at elever med god forståelse av variabelbegrepet er bedre til å løse rene transformative oppgaver enn andre elever. Dette kan tyde på at mange av elevene i undersøkelsen har instrumentell forståelse, hvor fokus sentreres rundt innlæring av prosedyrer, fremfor å forstå dem. I tillegg kan dette indikere at ren prosedyrekunnskap er tilstrekkelig for å løse transformative oppgaver i matematikk 1T. Samtidig viser studien at mange av misoppfatningene må sees i sammenheng med begrenset begrepsforståelse. Dette understreker et behov for relasjonell forståelse, også i transformativ algebra.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy