Abstract
En symbolregner er en lommeregner som i tillegg til numeriske og grafiske funksjoner (operasjoner) også har symbolbehandlende funksjoner. Disse tilleggsfunksjonene skiller en symbolregner fra en ordinær grafisk lommeregner.
Symbolregnere har, i motsetning til grafiske lommeregnere, ikke vært tillatt hjelpemiddel ved eksamen i Norge. Dermed har de normalt heller ikke vært brukt i innlæringssituasjoner og ved lokale prøver.
De symbolbehandlende funksjonene utfordrer mange grunnleggende manuelle ferdigheter innen for eksempel tallregning, bokstavregning, likningsløsning, derivasjon og integrasjon. En symbol-regner kan relativt enkelt gi svaret på de fleste oppgaver innen disse områdene, og reiser dermed spørsmålet om slik teknologi skal brukes, og i så fall hvordan?
Med denne hovedoppgaven forsøker jeg å finne ut noe om elevenes bruk av og holdninger til denne teknologien. Oppgavens omfang setter begrensninger på emneutvalget, slik at når det gjelder selve det matematikkfaglige, har jeg valgt å begrense meg til logaritmefunksjoner.
Problemstilling:
Hvordan bruker elevene symbolregner i emnet logaritmefunksjoner, og hvordan viser de matematisk kompetanse? Hva slags holdninger har de til bruken?
Spørsmålene i problemstillingen besvares innenfor rammen av ordinær, norsk videregående skole, ved at data er samlet fra en 3MX-klasse skoleåret 2000/2001. Jeg var forsøksklassens lærer.