Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg ulike sider ved undervisningen i matematikkemnene 1MX og 1MY slik den ble gjennomført ved en videregående skole i skoleåret 2003/04. Data fra 166 elever er samlet og registrert i SPSS og deretter analysert. Primært ser vi i denne oppgaven på endringer som skjer blant elevene gjennom dette grunnkurset i matematikk med hensyn på holdninger, følelser og motivasjon. Vi ser også på elevenes faglige utbytte i form av endringer og resultater i karakterer; fra grunnskolen via terminoppgjør til jul og endelig ved standpunktsetting i juni, og med tillegg av eksamensutfall for enkelte elever. Rammene som ligger bak undervisningen vurderes i form av skolens tilbud og organisering av matematikkundervisningen, fagplanene som elevene er blitt undervist etter i grunnskolen og nå i videregående skole, lærernes bakgrunn og noen av deres vurderinger på enkelte undervisningsspørsmål. Vi studerer regelverk for evaluering og karaktersetting, landsresultater settes opp mot vår skoles resultater, spesielt med fokus på ulikheter relatert til kjønn, faglig nivå og studieretninger. Korrelasjoner mellom ulike variabler studeres og vi undersøker elevenes valg av matematikk; også her vurdert i tilknytning til kjønn og til faglig nivå. I oppgaven trekker vi inn elevenes vurderinger på blant annet nivådifferensiering i faget, ønske om lærerkjønn, om eksamensføleleser, deres angst og deres tro på seg selv i forhold til matematikk. Elevenes vurderinger på kvaliteten av den matematikkundervisningen de har fått på dette grunnkurset blir diskutert, også ved direkte uttalelser fra en del av elevene som inngår i undersøkelsen. I oppgaven inngår også bruk av konstrukter om motivasjon og selvtillit knyttet til matematikk hos ulike grupper av elever.