• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-100 of 151

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Rollespel i naturfag: Eit reiskap for utdanning for medborgarskap? 
Kristoffersen, Katharina Dimmen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Med innføringa av LK20 blei det innført tverrfaglege tema som skal gjennomsyre alle fag, eit av dei er demokrati og medborgarskap. I denne studien vil eg undersøke korleis ein kan utdanne for medborgarskap i naturfag ved ...
Erfaringer fra tverrfaglig prosjekt med matematikk og kunstfag 
Siqveland, Maja (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne kvalitative studien undersøker elevers holdninger i matematikk knyttet til et tverrfaglig prosjekt med matematikk og kunstfag. Tverrfaglig arbeid handler om å opprette koblinger mellom ulike skolefag og til livet ...
Ulike representasjoner som læringsverktøy i praktisk arbeid Restricted Access
Mohamad Yusuf, Miski (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan ulike representasjoner kan virke som støtte i praktisk arbeid, og hvordan representasjoner kan knytte observasjonene med teorien i praktisk arbeid. Retningen for denne ...
Utvikling av et utendørs undervisningsopplegg om proporsjonalitet for matematikk 1P 
Sletten, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien tar for seg utvikling av et utendørs undervisningsopplegg om proporsjonalitet for matematikk 1P. Motivasjonen bak dette er å bidra til mer kunnskap om hvordan utendørsundervisning kan brukes av lærere i ...
"Jeg liker matte. Ikke matte i seg selv, men det å løse oppgaver." 
Retterholt, Lars Tveit (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
Matematikklærebøker i Norge og Singapore Restricted Access
Smith, Oskar Bjørnerud (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne masteropgaven er en lærebokanalyse, som betrakter norske og singaporeanske matematikklærebøker. Gjennom MAT4010 – Skolematematikk fra et avansert synspunkt ved UiO, ble skribenten av denne masteroppgaven presentert ...
«Jeg liker matte. Ikke matte i seg selv, men det å løse oppgaver.» 
Martinussen, Brede (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2021)
Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
Masteroppgave om misoppfatninger innenfor sannsynlighet - En vurdering av et spill som diagnostisk verktøy 
Handeland, Arve Esteban (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Representasjoner i geofag fra elevens perspektiv 
Andersen, Madelen Øverås (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Målet med masteroppgaven er å svare på problemstillingen: Hvordan tolker et utvalg elever representasjoner av den globale luftsirkulasjonen og hvordan jobber disse elevene med representasjoner i geofagundervisningen generelt? ...
Lektorstudentenes utvikling av undervisningskompetanse i uteundervisning 
Trosten, Issat-Erke (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne kvalitative studien undersøker utviklingen av fire lektorstudenters undervisningskompetanse etter deltakelse i workshop om oppgaveutvikling og uteundervisning i matematikk. I den norske skole har lærere metodefrihet ...
«Jeg er veldig for muntlig eksamen, men veldig for at den skal bli så valid som mulig» - Matematikklæreres validitetsbetraktninger ved muntlig eksamen 
Mahmoud, Ahmed Nor (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke validitetsbetraktninger og refleksjoner lærere har knyttet til gjennomføringen av muntlig eksamen i matematikk ved videregående skole. Problemstillingen jeg tar utgangspunkt i er: ...
Lesson Starters i matematikkundervisningen 
Mazrekaj, Agon (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne oppgaven skal undersøke læreres bruk av en undervisningsaktivitet i matematikk som kalles for Lesson Starters. Kort beskrevet så er dette en aktivitet hvor elevene blir presentert med en oppgave i oppstarten av en ...
Dybdelæring i naturfag En kvalitativ undersøkelse om lærerens tilretteleggelse av dybdelæring gjennom utforskende undervisning 
Hamze, Suzane Mahmoud (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Utforskende undervisning og dybdelæring er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og den nye læreplanen. Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere legger til rette for dybdelæring ...
Beskrivelse av elevers problemløsingsstrategier på papir og digitalt Restricted Access
Byberg, Gaute (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Det overordnede målet med denne studien har vært å beskrive hvordan elever jobber med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Dette har jeg gjort ved å dele oppgaven inn i to forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene ...
Hvilken kompetanse gir kurset MAT4010 Skolematematikk fra et avansert synspunkt kommende matematikklærere? 
Christiansen, Amanda (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Sammendrag I denne masteroppgaven fokuserer jeg på hvilke former for kompetanse kurset MAT4010 skolematematikk fra et avansert synspunkt, som tilbys ved Matematisk institutt ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ...
Arbeid med andre elevers representasjoner i naturfag En kvalitativ studie av to gruppers interaksjonsforløp 
Boulafki, Sara (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan meningsdannelse skjer som sosial prosess i en undervisningssetting, der representasjoner har en viktig plass. Og hvordan læring skjer i samtaler som kan karakteriseres ...
Representasjonar som verktøy for samtale i naturfag 
Vaage, Thea (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Masteroppgåva er ein casestudie der det ut i frå den observerte klassen er valt ut to elevgrupper som fokuset er på. Desse gruppene gjer det mogleg å studere elevane si konseptuelle meiningsdanning i samband med arbeid ...
Tilbakemeldinger i utforskende arbeidsmåter 
Kivle, Hanne (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Data er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskning 
Lei, Ke (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet med studien er å undersøke ”Hvordan samler elever data og bruker de den i praktiske arbeid ved utforskende naturfagundervisning”, denne studien ble gjennomført via en kvalitativ analysen av to klasser. Studien ...
Flerspråklige elever i møte med tekstoppgaver i matematikk 
Nawaz, Amna Aleena (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien handler om flerspråklige elever og modifisering av tekstoppgaver, og tar utgangspunkt i tidligere forskning og nasjonale og internasjonale resultater som viser at flerspråklige elever presterer lavt på ...
Programmeringsundervisning i matematikk på vgs. 
Heimdal, Kristine Gaustad (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Virkemidler i undervisningsvideoer i matematikk 
Aasbrenn, Amund (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Videoundervisning i matematikk på internett er et stadig mer populært felt både på verdensbasis og i Norge. Enkle YouTube-søk på matematiske temaer resulterer i tusenvis av treff med lærere som forklarer på ulike måter, ...
Etablering av sosiomatematiske normer i et nyoppstartet matematikklasserom 
Viste, Sondre (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan sosiomatematiske normer etableres i et nyoppstartet matematikklasserom. Sosiomatematiske normer defineres som normative forståelser av hva som blir regnet som matematisk ...
Yrkesretting i matematikk: En kvantitativ studie om opplevelsen av eksamensoppgavenes relevans for elever, faglærere og programfaglærere 
Ervik, Marthe Skryten (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven fokuserer på yrkesretting og relevans i matematikk 1P-Y. Formålet med studien er å undersøke samsvaret mellom opplevelsen av relevante eksamensoppgaver for elever, faglærere og programfaglærere. Og ...
Etablering av sosiomatematiske normer i et nyoppstartet matematikklasserom 
Dean, Lars Erik (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan sosiomatematiske normer etableres i et nyoppstartet matematikklasserom. Sosiomatematiske normer defineres som normative forståelser av hva som blir regnet som matematisk ...
Elevers bruk av matematiske kompetanser i arbeid med åpne og rike oppgaver på ungdomstrinnet 
Øygarden, Lilly (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Formålet ved studien har vært å undersøke hvilke matematiske kompetanser elever bruker i tilnærmingen til åpne og rike oppgaver i matematikk. Det ble tatt i bruk to rammeverk for matematisk kompetanse, KOM-rammeverket til ...
Math Trails og modellering 
Singstad, Juliane Lauen (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne kvalitative studien undersøker elevers modelleringsarbeid i et utendørs, objektrelatert undervisningsopplegg. Modellering handler om å knytte virkeligheten og matematikken sammen ved å gjøre et reelt problem matematisk, ...
«Jeg klarer ikke å huske hvorfor. Og det er jo egentlig litt viktig å vite hvorfor.» En kvalitativ studie av R2-elevers utfordringer med algebra- og funksjonsoppgaver fra TIMSS Advanced 
Bergrem, Kaja Herje (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Flere internasjonale undersøkelser peker på norske elevers svake algebrakompetanse som det største problemet i norsk skolematematikk. Resultatene fra TIMSS Advanced-undersøkelsen viser at norske R2-elever presterer markant ...
Dybdelæring i matematikk. En empirisk studie om dybdelæring i matematikk knyttet til Fagfornyelsen. 
Wangen, Camilla (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i den nye læreplanen etter Fagfornyelsen, hvor dybdelæring har fått en sentral plass. I tidligere forskningslitteratur om begrepet dybdelæring finnes det lite fagspesifikke ...
Middelspresterende elevers motivasjon, selvoppfatning og lærer-elev relasjon i matematikk. En analyse av spørreskjemadata fra TIMSS 2015. 
Gustavsen, Guro Tomine (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien handler om de middelspresterende elevenes motivasjon, selvoppfatning og relasjon til læreren, samt om det er kjønnsforskjeller i denne gruppen elever. Et av målene i strategien «Tett på realfag» var å øke ...
«Vi har jo samme mål, øke forståelsen» - En kvalitativ studie om hva matematikklærere i ungdomsskolen og videregående skole gjør for at overgangen ikke skal oppleves så stor for elevene. 
Aagenæs, Per Sigmund (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Målet med denne studien har vært å svare på problemstillingen: «Hvordan påvirker matematikklærernes kunnskap om det andre skolenivået deres mulighet til å hjelpe elevene i overgangen fra ungdomsskole til videregående? Det ...
En vurdering av vurderingen: En validitetsundersøkelse av matematikkeksamen i grunnskolen våren 2019 
Olbekk, Erling (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Skriftlig eksamen i grunnskolen gis til omtrent femti tusen elever hvert år, på videregående tas det også tusenvis av eksamener. Og selv om mange klager på karakterer, og mener de har fått en urettferdig vurdering, er det ...
Nylig innflyttede minoritetselevers opplevelse av overgangen til matematikkundervisningen i Norge 
Svalheim, Emma (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Målet med denne studien har vært å svare på problemstillingen: Hvordan opplever tre nylig innflyttede minoritetselever overgangen til matematikkundervisningen i Norge? Det blir stadig flere elever med minoritetsbakgrunn ...
Tilretteleggelse for diskusjon i utforskende undervisning 
Hagset, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere tilrettelegger for diskusjon og argumentasjon i utforskende undervisning. Studien har benyttet seg av videodatamateriale fra LISSI-studien, hvor ...
«I åttende startet det hele». En kvalitativ analyse av elevers holdninger til matematikk 
Østrem, Kristoffer (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hensikten med oppgaven er å få en dypere forståelse for hvilke faktorer som påvirker elevers holdninger til matematikk gjennom skoleløpet. Inspirasjon til oppgaven er hentet fra studien «Me and Maths», som er gjennomført ...
Tre flerkulturelle elevers matematiske identitet 
Ånonsen, Sarah (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan flerkulturelle elevers matematiske identitet kommer til uttrykk. Identitet vil ifølge Bishop (2012) være informert av tidligere erfaringer. Dette vil gjelde alle ...
Elevers arbeid med å konstruere en geologisk tidslinje i klasserommet etter feltarbeid. En videostudie av elevers etterarbeid i geofag 1 Restricted Access
Raddum, Elisabeth Stormoen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hensikten med denne kvalitative studien er å undersøk hvordan elever i geofag 1 arbeider med å sette sammen en geologisk tidslinje i klasserommet etter feltarbeid. Feltarbeid regnes som en av geofagets særegenheter. Fra ...
Finnes det én oppskrift på god undervisningskvalitet i matematikk? En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom elevers opplevelse av god undervisning i matematikk og hvordan de presterer i faget 
Vollen, Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven er en kvantitativ undersøkelse hvor fokuset er på hvordan elever opplever det som skal kjennetegner god undervisningskvalitet i matematikk, og hvilke sammenhenger dette har med hvordan de presterer i ...
KARTLEGGING AV MATEMATISK KOMPETANSE I IKT-STØTTET PROBLEMLØSING Restricted Access
Öztürk, Ömer Faruk (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne kvalitative studien undersøker elevers matematiske kompetanse innen IKT-støttet problemløsing. I Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser (NOU 2015:8) ble det ytret et ønske om at norske matematikkelever ...
Tre flerkulturelle elevers matematiske identitet 
Onsrud, Karina (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan flerkulturelle elevers matematiske identitet kommer til uttrykk. Identitet vil ifølge Bishop (2012) være informert av tidligere erfaringer. Dette vil gjelde alle ...
Hvordan greier forserte VGS elever kalkulus på universitetet? 
Payeh-Bandy, Shiva (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Målet med denne studien er å finne ut om forserte elevene på universitetet sliter med overgangen fra matematikk på videregående til matematikk på universitetet eller ikke, og hvilken betydning dette svaret kan ha for ...
Kan utforskende undervisning føre til endringer i oppfatninger og motivasjonen til norske elever i matematikk? 
Renden, Bjørn Ole (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Matematikklæreres forklaringer av nytt fagstoff i klasserom som viser høy fremgang i prestasjoner 
Hegbom, Eline Engelstad (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva som kjennetegner fire læreres forklaringer av nytt fagstoff i matematikk på ungdomsskolen, i klasserom som viser høy fremgang i prestasjoner. Forskning viser at elever ...
Matematikken i fysikkoppgaver 
Kaafjord, Eirik (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I fysikk er matematikken sentral, både i innhold og teknisk utførelse. Elever som velger kurset Fysikk 2 i videregående skole, er helt avhengig av matematisk kompetanse for å mestre faget. Å beherske algebra, likninger og ...
Egenvurdering i matematikk: En studie om elevers retting av egne prøver og utfylling av tilhørende egenvurderingsskjemaer med fokus på metakognisjon 
Tinholt, Nanna (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Omgrepsforståing ved hjelp av metaforar for fleirspråklege elevar 
Pedersen, Anita Hollund (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hensikta med denne studien har vært å undersøkje korleis metaforar speler ei rolle for omgrepsforståinga hos fleirspråklege elevar. Klasseromma i dag er prega av eit mangfald der fleire kulturar er representert, og i følgje ...
Forskjeller i læreres praksis når elever jobber med oppgaver i matematikktimer - En videostudie av åtte lærere i klasserom med henholdsvis høy og lav fremgang på nasjonale prøver i regning 
Storås, Susann (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Dette er en kvalitativ studie som undersøker læreres handlinger når elever jobber med oppgaver i matematikktimer på 8. trinn. Selv om matematikkundervisning kjennetegnes av at elevene jobber med oppgaver i timen, enten ...
Relevans i og holdninger til matematikk 1P-Y. En spørreundersøkelse om elevers opplevelse av relevans i og holdninger til fellesfaget matematikk på yrkesfaglige studieprogrammer. 
Særsland, Anna Elise Emblem (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne oppgaven er relevans og yrkesretting i matematikk 1P-Y. Hensikten med studien, er å undersøke om det er sammenhenger mellom yrkesfagelevers opplevelse av relevans og yrkesretting i matematikkundervisningen, ...
Konseptuell meningsdannelse gjennom arbeid med representasjoner 
Fundingsrud, Marthe Wiseth (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som tilbys elever i arbeid med ulike former for representasjoner og hvordan dette påvirker deres konseptuelt meningsdannende prosess i ...
An Investigation on the Role of Identity in Students' Representational Discourse 
Hansen, Kim Min (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This thesis investigates how students negotiate identity in school science discourse when working with representations. This thesis is written as part of the REDE-project, which conducts research on the use of representations ...
Konsoliderende praksis i matematikk. En studie av to læreres konsoliderende praksis under arbeid med tall og algebra i matematikk på ungdomstrinnet. 
Nesbakken, Ingrid (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke to læreres konsoliderende praksis i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur belyser at læreres gjennomtenkte bruk av konsolideringssituasjoner er sentral for god ...
Rollespill og representasjoner som verktøy for å jobbe med sosiovitenskapelige problemstillinger 
Nybråten, Camilla Haugli (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Representasjoner og utforskende samtaler i naturfag: En kvalitativ studie av elevers arbeid med tegninger av drivhuseffekten 
Leifsen, Silje (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan elevers konstruksjon av representasjoner setter rammer for ulike samtaleformer i naturfag og omvendt. Dette med utgangspunkt i et undervisningsopplegg der elevene skal ...
Misoppfatninger innen transformativ algebra i matematikk 1T- En analyse av elevbesvarelser på diagnostiske oppgaver 
Vestenfor, Siri Lilleslett (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hensikten med denne studien har vært å kartlegge misoppfatninger i matematikk som opptrer hos elever i 1T i transformativ algebra. Forskning utført av Booth (1984) og Naalsund (2012) viser at mange elever har misoppfatninger ...
To læreres strategibruk for å hjelpe elevene til å skape et læringsfremmende samarbeid under gruppearbeid i matematikk 
Karsrud, Marte Narum (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvilke strategier to matematikklærere benytter ved veiledning av elever under gruppearbeid i matematikk på ungdomsskolen. Forskningslitteratur om læreres rolle under ...
Målsättningar i matematik 
Selling, Alexander Jonas Viktor (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I den här uppgiften ska jag företa en analys av fem högstadielärares målsättningar i matematikundervisning. Tanken är att se på vilka mål som presenteras i klassrummet sett till både innehållet i målen, med speciell fokus ...
Læreres tanker i en ny verden Restricted Access
Delbekk, Thea-Kathrine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgaven har fokus på to læreres holdninger til utforskende arbeidsmetoder, digitale verktøy og lokalkultur, og hvordan dette påvirker deres undervisningspraksis. Dette blir sett i sammenheng med hvordan de opplever ...
Fremtidspessimisme og læring om miljøproblemer. En studie av norske elever sine forventninger og kjennskap til fremtidens miljøutfordringer og deres interesse for naturfag - Med grunnlag i PISA 2015 
Veddeng, Jenny Beate Uri (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
PISA 2006 viste en internasjonal, pessimistisk fremtidsforventning til miljøproblemer og en negativ sammenheng mellom miljøoptimisme og prestasjon. Det samme gjaldt selvrapportert kjennskap og optimisme for miljøspørsmål. ...
Hva kjennetegner lærernes muntlige tilbakemeldinger i matematikklasserommet? - Videoobservasjonsstudie av fire matematikklærere 
Karlsen, Preben (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien ønsker å undersøke lærerens muntlige tilbakemeldinger i matematikklasserommet. Til tross for at tilbakemeldinger er et forskningsområde av stor interesse, er det en gjennomgående utfordring at forskningen er ...
Closing the gap with Snap 
Boland, Eugene (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne oppgåva tek utgongspunkt i eit undervisningsopplegg som vart utført i november 2016 ved to ulike vidaregåandeklasser i Noreg. Opplegget vart utført i forbinding med prosjektet Local Cultures for Understanding Mathematics ...
Samtalemønstre i matematikk på ungdomstrinnet - En videostudie av to matematikklasserom 
Hansen, Bjørnar (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne studien er å undersøke samtalemønstre mellom lærer og elever innenfor temaet tall og algebra. Tidligere forskning viser at spørsmål-svar-sekvenser er det dominerende samtalemønstret i de fleste klasserom. ...
Bruk av museum i geofag En studie av fire museumsopplegg og deres muligheter for et meningsfullt bidrag i undervisningen Restricted Access
Javed, Sumayya (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
"Normalisere et bærekraftig liv" Restricted Access
Kristensen, Heidi (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
KREATIV RESONNERING OG IKT-STØTTET PROBLEMLØSNING Restricted Access
Hansen, Ken Robert Berger (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
En case-studie av hvordan fire R1-elever på videregående skole resonnerer gjennom matematisk problemløsning i GeoGebra.
Engasjerende naturfagundervisning med Snapchat 
Chu, Mysa (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Matematikk i fysikkoppgaver Restricted Access
Ræder, Henrik Galligani (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag En sentral egenskap i fysikkfaget, både som et vitenskapsfag, og som et skolefag er behovet for matematikk. I denne masteroppgaven har matematikkens rolle i fysikkoppgaver blitt undersøkt nærmere. Målet for ...
Kreative elevers motivasjon for naturfag 
Stene, Marius Gjestad (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Tema for denne masteroppgaven er musikk, dans og drama-elevers (MDD) motivasjon for naturfag. Dette er en gruppe elever som velger ei retning hvor de i utgangspunktet ikke kommer til å velge noe mer realfag i løpet av deres ...
Norske elevers holdninger til naturfag og deres forventede yrkesvalg. En studie av sammenhengen mellom foreldrenes yrke og elevenes holdninger til naturfag og antatte yrkesvalg, med grunnlag i PISA 2015. 
Gjonbalaj, Resmije (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Rollemodell.no - En casestudie av elevers opplevelse av rollemodellbesøk 
Nordeide, Marte Elisabet (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Skriving i matematikk - En kvalitativ studie av loggskriving med fokus på begrepsforståelse i derivasjon 
Nomerstad, Thea-Karoline (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Begrepsforståelse handler om å se den matematiske kunnskapen som et helhetlig bilde og å bygge opp kunnskapen i hierarkiske kunnskapsskjemaer. Begrepsforståelse utvikles av aktiviteter som legger til rette for refleksjon ...
En case-studie av hvordan seks ungdomsskoleelever bruker GeoGebra og Kikora under arbeid med algebraoppgaver som inneholder parenteser. 
Mellem, Torstein (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Matematikklærebøker i Finland og Norge - En sammenligning av finske og norske lærebøker i sannsynlighet og statistikk på videregående skole 
Vänskä, Fredrik Samuel (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne oppgaven skal jeg finne ut om forskjeller mellom finsk og norsk matematikkundervisning på videregående skole. Sannsynlighet og statistikk er spennende og utfordrende temaer, og dermed har jeg fordypet meg i dette. ...
Bevis i lærebøker for R1. En kvalitativ studie av tre lærebokforfatteres didaktiske refleksjoner. 
Oskarsdottir, Vigdis (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
Elevers forhold til matematikk og deres prestasjoner i algebra, geometri og kalkulus 
Lågeide, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Temaet i denne oppgaven er å se på elevenes forhold til matematikk i sammenheng med elevenes prestasjoner i algebra, geometri og kalkulus. Elevenes forhold til matematikk vil være avhengig av elevenes indre motivasjon. Det ...
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren? Restricted Access
Hauso, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
Hvordan forstå at jorda går i en rettlinjet bevegelse rundt sola -Forskningsbasert utvikling og utprøving av undervisningsmodul i generell relativitetsteori 
Ytterhaug, Ane Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven belyser hvordan man kan utvikle en undervisningsmodul i generell relativitetsteori basert på læreplanmål, relevant forskningslitteratur og et sosiokulturelt læringssyn. I oppgaven undersøkes det også ...
Kreative spirer - En kvalitativ studie hvor utforskende arbeidsmåter i naturfag kobles mot kreativ tenkning 
Melhus, Finn Arne (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien undersøker hvordan kreativitet ivaretas i utforskende arbeidsmåter i naturfag ved å se på hvordan elevers kreativitet kommer til uttrykk i sammenheng med undervisning av denne typen, og hvordan en lærer ...
Eksamensoppgaver i matematikk i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn: En analyse av tematisk innhold og kognitive utfordringer 
Kristianslund, Tiina Klami (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
Forståelsesprofiler hos elever i Matematikk R2 
Hermansen, Torstein (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Temaet i denne mastergradsoppgaven er forståelsesprofiler i derivasjon hos elever i R2. Forskningsspørsmålene har vært å se nærmere på ulike forståelsesprofiler og å se om elever med liten grad av relasjonell forståelse ...
Faktorer som påvirker valg av matematikkløp på videregående skole: Med hovedfokus på ønsket fremtidig studieretning, motivasjon, mestring og realfagspoeng 
Thorsen, Cecilie Anine (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne fagdidaktiske oppgaven tar jeg for meg faktorer som påvirker elevers valg av matematikkløp på videregående skole. Jeg ser på faktorer som ønsket fremtidig studieretning, motivasjon og mestring, i tillegg til å se ...
"Når du til slutt forstår det, da kan det være gøy": En casestudie av fire elevers forhold til matematikkfaget 
Johnsruud, Narve Elling (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne kvalitative undersøkelsen om elevenes forhold til matematikkfaget er det tre hovedtemaer: Elevers holdninger til matematikkfaget, klassemiljø og elevenes syn på matematikkfagets begrunnelser. Viktige spørsmål som ...
Norske 15-åringers holdninger til matematikk: En studie av elever som presterer lavt i matematikk og elever som presterer lavere i matematikk enn i andre fag 
Kjærgård, Anne Line (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Hovedtemaet for denne masteroppgaven er elevers holdninger til matematikk. Et av hovedmålene fra Kunnskapsdepartementets strategiplan Fra matteskrekk til mestring var mer motivasjon og positive holdninger (2011). For ...
Matematikklærebøker i Norge og i Singapore: En komparativ analyse av muligheten til å lære derivasjon 
Draagen, Marie Vaksvik (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
Matematikklærebøker i Norge og i Singapore: En komparativ analyse av muligheten til å lære derivasjon 
Helvig, Camilla (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og ...
Argumentasjon i geofag. En undersøkelse av elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. 
Merkesvik, Camilla Sæle (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven undersøker elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. Argumentasjon er en sentral ferdighet innenfor naturvitenskapen, og er derfor i dag ansett for å være en kompetanse det er viktig at ...
Relasjonell og instrumentell forståelse etter Kunnskapsløftet - En analyse av eksamenssett fra programfagene Matematikk R1 og R2 
Rossnes, Julian Folkman (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven tar for seg begrepet «forståelse» i matematikken på videregående skole etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006. Formålet med oppgaven var å undersøke om matematisk forståelse er noe som prioriteres til ...
Kan norske elever på 8. trinn noe algebra i det hele tatt? En studie av oppgavebesvarelser i algebra fra TIMSS 2011 med fokus på feilsvar 
Resell-Hansen, Rune (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere ...
Jakten på relevant fagdidaktisk kunnskap - Kunnskapskategorier som analyseverktøy anvendt på matematikk- og samfunnsfagdidaktiske tekster 
Eggebø, Arna (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2014)
Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...
Grubletegninger 
Bildeng, Camilla Njølstad (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tema for denne masteroppgaven er bruk av grubletegninger, et undervisningsverktøy som omhandler et naturfaglig fenomen og flere personer i dialog som ytrer hver sin påstand om fenomenet. Flere av påstandene tar utgangspunkt ...
Nivådifferensierte oppgaver og mestringsforventning i matematikkfaget 
Herset, Maria Klaussen (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
«Tilpasset opplæring» er ett av satsningsområdene i Kunnskapsløftet 2006. Et tiltak som ofte blir benyttet i matematikkundervisningen er å differensiere oppgavene etter elevenes faglige nivå, såkalt «nivådifferensiering». ...
Algebra i norske og singaporske matematikklærebøker: En sammenligning på bakgrunn av resultatene fra TIMSS 2011 
Karimzadeh, Anita (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i resultatene fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study fra 2011 og sammenligner læreverk fra to land i emneområdet algebra. ...
Norsk-tamilske elevers holdninger til matematikk : En casestudie over seks faglig sterke norsk-tamilske elever 
Suntharalingam, Elil Arasi (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Ifølge internasjonale og nasjonale komparative undersøkelser skårer minoritetselevene i norske skoler lavere enn majoritetselevene (se for eksempel PISA 2009, TIMSS 2007 og nasjonal prøver). Mulige årsaker til prestasjonsavviket ...
Problemløsning i norske matematikklærebøker for videregående skole : en studie av fremstillingen av problemløsningsmetoder i algebraeksempler i lærebøkene for kursene 1T og R1 
Harder, Veronika Klungland (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne masteroppgaven i realfagsdidaktikk fokuserer på metoder for problemløsning i algebraeksempler i matematikklærebøker for den videregående skole i Norge under Læreplanen for Kunnskapsløftet LK06. Målet med studien er ...
«Flytte og bytte – det har jeg jo bare lært!» - En kvalitativ studie av fire 1P-elever i arbeid med algebraoppgaver, med fokus på begrepsforståelse og ferdigheter . 
Spilling, Ingvild Barland (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hovedtemaet for denne masteroppgaven har vært 1P-elevers arbeid med algebra. Valget av dette temaet har bakgrunn blant annet i doktoravhandlingen: «Why is algebra so difficult?: a study of Norwegian lower secondary students' ...
Sterke og svake elevers holdninger til matematikk : En analyse av spørreskjemadata fra PISA 2012 
Bentsen, Joachim Husaas (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven handler om elevers holdninger til matematikk. Særlig ser den på forholdet mellom holdninger og prestasjoner, ved å fokusere på forskjellene mellom sterke og svake elevers holdninger til matematikk. Studien ...
Hvordan beskriver norske fysikkstudenter bakgrunnen for sitt utdanningsvalg? : En kvalitativ studie av utdanningsvalget til norske førsteårsstudenter i fysikk 
Pettersen, Andreas (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Den lave rekrutteringen til realfagene er noe som bekymrer både myndighetene og næringslivet. For å forstå hvilke faktorer som stimulerer til realfagsvalg ble det våren 2010 gjort en undersøkelse av norske realfagsstudenters ...
Geografiske Informasjonsystemer(GIS) i den norske skole 
Slaattun, Erik (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
"Du tenker mindre på matte'n, egentlig!" : Et søkelys på norske elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk 
Sandstad, Eirik (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...
Realfag - krevende og lite interessant : Hvordan forklarer begynnerstudenter at få unge generelt, og få jenter spesielt, velger utdanning innen realfag? 
Konieczna, Ewa Karolina (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Jenteoppgaver og gutteoppgaver : Er det en forskjell? Restricted Access
Lind, Vigdis Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse som tar utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2007. De norske resultatene fra TIMSS 2007 på 8. trinn viser sammenlagt ikke betydelige kjønnsforskjeller, men på enkelte ...
  • «
  • 1
  • 2
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2020 - 2021 (32)2010 - 2019 (77)2001 - 2009 (42)Document TypeMasteroppgave (129)Hovedoppgave (20)Gruppeoppgave (9)Doktoravhandling (2)AuthorAagenæs, Per Sigmund (1)Aardal, Hege Steen-Hansen (1)Aasbrenn, Amund (1)Abusdal, Ingunn (1)Aksland, Thordis Charlotte (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy