• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor skal jeg lære naturfag? : "Jeg vet ikke jeg, jeg skal jo bli fotballspiller."

Aardal, Hege Steen-Hansen
Master thesis
View/Open
39564.pdf (410.6Kb)
Year
2006
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-12458

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Realfagdidaktikk [129]
Abstract
Sammendrag:

TITTEL: Hvorfor skal jeg lære naturfag?

”Jeg vet ikke jeg, jeg skal jo bli fotballspiller.”

AV: Hege Aardal

VEILEDERE: Berit Bungum og Astrid Birgitte Eggen

PROGRAM: RDID 4090

SEMESTER: Våren 2006

STIKKORD: Naturfagets begrunnelser - Elevmedvirkning - Naturvitenskapelig allmenndannelse - Naturfagdidaktikk

Tema/Problemstilling:

Masteroppgaven har til hensikt å se på argumenter for naturfagets plass og dets innhold i skolen. Fagdidaktikkens ”hvorfor” søker svar på hvilken betydning faget skal ha i utdanningen, hvilke verdier faget skal gis og hvilke perspektiver/vinklinger som skal gis på faget. Dersom elevene gis mulighet til å delta som aktører i planleggingen, vil de bli mer bevisste på hvorfor de skal lære og motivasjonen vil øke.

Denne oppgaven søker svar på hva som er naturfagets verdi sett fra elevenes side og hva som blir fokus dersom elevene blir gitt mulighet til valg.

Data/metode:

Empirien er primært et utvalg av elevenes skriftlige besvarelser gjennom første skoleår på videregående skole. Elevene som bidrar er alle fra egen skole og egen klasse. Oppgaven beskriver naturfagets verdi og elevenes valg av fokus på innholdet slik det fremkommer gjennom en kvalitativ analyse av deres tekster.

Resultater/konklusjoner:

I undersøkelsen kommer det fram at elevene i størst mulig grad forholder seg til det hverdagsnære og det som for dem er kjent fra før. Dersom de har muligheter til valg av fokus i oppgavene, så blir bakenforliggende vitenskapelige fagdisipliner i liten grad benyttet. Elevene gjør strategiske valg for å oppnå gode karakterer.

En stor del av elevene avslutter sin naturfaglige utdanning etter det første året på videregående skole. Vi må våge å løsrive oss fra dagens tradisjoner som kanskje har lett for å bli for fagsentrert og kanskje godta at elevene bare er middels flinke i internasjonal sammenheng. Ved å være bevisste på våre valg av kontekst som undervisningen gis i, kan vi bringe faget til elevene via kontekst og innhold som for dem gir mening. Slik tror jeg vi kan oppnå at flere av hovedmomentene i læreplanen automatisk vil bli dekket.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy