Browsing Realfagdidaktikk by Title
Now showing items 1-20 of 195
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Denne masteroppgaven innenfor naturfagdidaktikk er tilknyttet forsknings- og utviklingsprogrammet Mi Lenga, som utforsker flerspråklighet i ulike skolefag. Denne oppgaven handler om hvordan to flerspråklige elever opplever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i resultatene fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study fra 2011 og sammenligner læreverk fra to land i emneområdet algebra. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt elevers holdninger og misoppfatninger til algebra gjennom problemstillingen: Hvilke misoppfatninger har elever på middels nivå på ungdomsskolen i algebra, og hvordan påvirker ...
-
Algebrakunnskaper hos norske elever : en sekundæranalyse av norske elevers skåre på utvalgte TIMSS-oppgaverRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne mastergradsoppgaven i realfagdidaktikk tar for seg norske 8. klassingers algebrakunnskaper i 2003. Syv algebraoppgaver fra undersøkelsen, TIMSS 2003, er lagt til grunn for analysen. TIMSS er en stor internasjonale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I forbindelse med innføringen av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) har matematikkeksamen blitt todelt med én del der ingen andre hjelpemidler enn skrivesaker er tillatt og én del der alle hjelpemidler bortsett fra kommunikasjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan meningsdannelse skjer som sosial prosess i en undervisningssetting, der representasjoner har en viktig plass. Og hvordan læring skjer i samtaler som kan karakteriseres ...
-
Argumentasjon i geofag. En undersøkelse av elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. (Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven undersøker elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. Argumentasjon er en sentral ferdighet innenfor naturvitenskapen, og er derfor i dag ansett for å være en kompetanse det er viktig at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Det overordnede målet med denne studien har vært å beskrive hvordan elever jobber med problemløsingsoppgaver på papir og digitalt. Dette har jeg gjort ved å dele oppgaven inn i to forskningsspørsmål. Forskningsspørsmålene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke fremstillingsmetoder lærebokforfatterne har valgt for de ulike bevisene inkludert i læreboken for R1, samt begrunnelser for disse valgene. Problemstillingen er: Hvilke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk omhandler matematiske bevis og beskriver bevisets rolle i læreplanene for videregående skole1 fra 1896 til 2009. Oppgaven drøfter ulike teoretiske perspektiver og argumenter som ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven er en teknisk beskrivelse av en metodeutvikling for klasseromsobservasjon i et realfagdidaktisk forskningsprosjekt. Oppgaven beskriver hvordan prosjektet PISA+ gikk frem for å filme i klasserommet med fjernstyrt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne oppgaven har undersøkt hvordan et utvalg lærere i LISSI-prosjektet bruker metaforer i naturfagundervisning på ungdomstrinnet for å forklare naturfaglige begreper. Bruk av metaforer i naturfagundervisning er ikke kun ...
-
Bruk av museum i geofag En studie av fire museumsopplegg og deres muligheter for et meningsfullt bidrag i undervisningenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Problemstillingen for denne oppgaven er «På hvilke måter og i hvilken grad utnytter en lærer parprøvens potensiale til å vurdere elevenes matematiske kompetanse?». Studien er designet som en casestudie, og går i dybden på ...
-
Bruk av problemløsningsstrategier i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet - Hva gjør læreren?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke på hvilken måte lærere gjennomfører undervisning rundt problemløsningsoppgaver, spesielt med tanke på problemløsningsstrategier. Utgangspunktet for oppgaven ligger i Pólya ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne oppgåva tek utgongspunkt i eit undervisningsopplegg som vart utført i november 2016 ved to ulike vidaregåandeklasser i Noreg. Opplegget vart utført i forbinding med prosjektet Local Cultures for Understanding Mathematics ...
-
Data er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskning (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med studien er å undersøke ”Hvordan samler elever data og bruker de den i praktiske arbeid ved utforskende naturfagundervisning”, denne studien ble gjennomført via en kvalitativ analysen av to klasser. Studien ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)