• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diagnostiske oppgaver i matematikkundervisningen : hvilken informasjon kan lærere få ved bruk av diagnostiske oppgaver i undervisningen?

Dahl, Charlotte Merete
Master thesis
View/Open
Dahl-Master.pdf (2.281Mb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-29272

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Realfagdidaktikk [136]
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg noen av misoppfatningene som elever på siste trinn på videregående kan ha i forbindelse med algebra. Dette er et aktuelt tema siden internasjonale undersøkelser viser at norske elever generelt presterer dårlig i matematikk. Resulatatene fra TIMSS Advanced 2008-studien peker på at norske elever (i TIMSS Advanced-populasjonen) ligger på et lavere prestasjonsnivå enn både det internasjonale gjennomsnittet og gjennomsnittet for de landene som vi sammenligner oss med. I tillegg skårer de norske elevene i 2008-testen dårligere enn de som deltok i den samme studien i 1995.

Disse resultatene har bidratt til at jeg igangsatte min undersøkelse som skulle fortelle meg hvilke informasjoner læreren kan få ved å bruke diagnostiske oppgaver i undervisningen. Med dette som formål, ville jeg undersøke noen oppgaver for å se om de kunne være et bra middel til å avdekke misoppfatninger hos elever på 13. trinn.

Jeg valgte ut noen få oppgaver blant de frigitte oppgavene i den norske forskningsrapporten med resultater fra TIMSS Advanced 2008-undersøkelsen, og prøvde dem ut i en gruppe med matematikkspesialister på 3. trinn i den videregående skolen.

Resultatet av min undersøkelse er at jeg fant en rekke typiske feil og misoppfatninger hos denne gruppen. Disse misoppfatningene var gjennomgående for flere av oppgavene. Dette viser at mitt utvalg av oppgaver har et diagnostisk potensiale. De misoppfatningene som jeg har funnet ved hjelp av oppgavene er det sikkert også andre elever som har, så som en konsekvens av mine funn, mener jeg at det kan være behov for å lage nye diagnostiske oppgaver som sikter seg inn på å avdekke disse misoppfatningene spesielt.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy