Abstract
Denne masteroppgaven undersøker elevers argumentasjon ved skriftlig eksamen i Geofag 2. Argumentasjon er en sentral ferdighet innenfor naturvitenskapen, og er derfor i dag ansett for å være en kompetanse det er viktig at elevene skal beherske i naturfagene. I tråd med dette er det interessant å få et større innblikk i hvordan geofagelevene behersker argumentasjon. Problemstillingen for oppgaven er Hvordan løser geofagelevene eksamensoppgaver som krever argumentasjon? For å belyse problemstillingen har jeg valgt å fokusere på elevenes bruk av ulike typer begrunnelser og deres kildebruk. Det er samlet inn elevbesvarelser avlagt ved skriftlig eksamen i Geofag 2 våren 2014 fra 13 forskjellige skoler – 66 besvarelser i alt. Analysen har tatt for seg en deloppgave som omhandler klimaets framtidige utvikling og det er undersøkt hvordan elevene løser denne oppgaven med hensyn til argumentasjon. Dette er gjort ved en induktiv tilnærming hvor kategorier er utviklet underveis i analyseprosessen. Kategoriene beskriver elevenes kildebruk, deres konklusjoner, ulike typer begrunnelser samt deres bruk av kombinasjoner av begrunnelser i argumentasjonen. Resultatene viser at den typen begrunnelser som forekom oftest i besvarelsene var faglig gode begrunnelser: 98 av 230 begrunnelser. Samtidig brukte elevene nesten like ofte begrunnelser som baserte seg på ikke-faglig innhold (83 begrunnelser). Noen misoppfatninger knyttet til drivhuseffekten og årsaker til istider ble også identifisert. 29 av 66 elever førte et tosidig argument hvor både begrunnelser som støttet og som utfordret konklusjonen ble brukt, mens de resterende elevene ikke gjorde det. 33 av 66 besvarelser ble klassifisert til å ha en lite god kildebruk. Tre utfordringer ble identifisert hos de 66 elevene knyttet til å argumentere geofaglig: (1) å bruke tosidige argumenter, (2) å bruke begrunnelser med høy kvalitet og (3) å bruke kilder. Studiens resultater tyder på at det er behov for økt opplæring i hvordan å argumentere i geofag da geofagelevene har ulike utfordringer med denne ferdigheten. Argumentasjon innenfor naturfagene stiller særskilte krav, og det er derfor nødvendig at elevene får kunnskap om og erfaring med hva som kjennetegner god naturvitenskapelig argumentasjon for at de selv skal kunne beherske dette i egen skriving og til eksamen.