Abstract
Matematikklærebøker har stor innflytelse på matematikkundervisningen i skolen og dermed også elevenes mulighet til å lære matematikk. Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke muligheter lærebøker i Norge og Singapore gir elevene til å lære derivasjon. Problemstillingen er: Hvilke muligheter gir norske og singaporeanske matematikklærebøker til å lære emnet derivasjon? Vi har gjennomført en kvalitativ dokumentanalyse der vi har undersøkt lærebøkenes fremstilling av derivasjon, samt struktur og oppgaver i derivasjonskapitlet. I tillegg har vi undersøkt lærebøker for ungdomstrinnet for en kvalitativ analyse av forkunnskapene til derivasjon og progresjon fram mot introduksjon av derivasjon. Vi har også gjennomført en kategorisering av matematikkoppgaver etter resonnementstype med rammeverket til Lithner (2008). Kategoriene viser grad av kreativitet i resonnementene som kreves for å løse oppgavene. Funn fra analysen viser at de norske og singaporeanske lærebøkene kan gi mulighet til å lære derivasjon i ulik grad og på ulike måter. Alle lærebøkene gir mulighet til økt instrumentell og relasjonell forståelse. De singaporeanske lærebøkene vektlegger imidlertid relasjonell forståelse i større grad med en læringsmodell som gir mulighet til konstruksjon av egen kunnskap gjennom en aktiv elevrolle. Resultatene viser videre en mer jevn progresjon og en lenger modningsprosess av forkunnskapene til derivasjon blant de singaporeanske lærebøkene enn de norske lærebøkene. Kategoriseringen viste at det er størst andel oppgaver som krever imiterende resonnement i alle lærebøkenes derivasjonskapittel. De singaporeanske lærebøkene inneholder flere oppgaver som krever kreativt resonnement enn de norske lærebøkene.