• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Realfagdidaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Data i geometriundervisningen

Narum, Eskild
Master thesis
View/Open
narum_hfoppg.pdf (1.337Mb)
Year
2007
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-15169

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Realfagdidaktikk [129]
Abstract
Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene dette gjelder, er synet på hvordan vi lærer, synet på ulike arbeidsmåter og anvendelse av datateknologi i undervisningen.

Hovedfokuset når det gjelder læringsteorier, ligger på et sosialkonstruktivistisk syn på læring og de konsekvenser dette får for undervisningen. En arbeidsmåte som er i tråd med denne teorien er diagnostisk undervisning der misoppfatninger og kognitive konflikter er sentrale begreper. Sosialkonstruktivismen og diagnostisk undervisning knyttes deretter til bruken av dataprogrammet Cabri II.

Vi følger ni elever som gjennomfører et undervisningsopplegg i løpet av 10. klasse. Utgangspunktet for undervisningsopplegget er misoppfatninger som elevene har i forhold til begreper knyttet til mangekanter. Misoppfatningene er kartlagt gjennom diagnostiske oppgaver fra KIM - prosjektet og samtaler med elevene. I undervisningen benytter elevene Cabri II. Resultatene som kommer fram analyseres med det for øye å se om vi gjennom å arbeide med Cabri II kan framheve misoppfatninger, slik at elevene kan utvikle begreper knyttet til mangekanter.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy