Abstract
Hovedspørsmålet i oppgaven er hvordan IKT skal bli en naturlig og integrert del innenfor grunnskolens geografiundervisning i 8. klasse ved at IKT koples til læringsmål og faginnhold i geografifaget. I denne oppgaven drøftes det også hvordan en kan integrere prosess og produktdimensjoner ved undervisning i geografi i ungdomsskolen. Et utgangspunkt kan være hvordan fagutøvelsen i geografi kan inngå i undervisning i grunnskolen der en bruker IKT som hjelpemiddel. Prosessdelen knyttes til tolkning av spor i landskap ved retoriske bilder knyttet til landskapets struktur og form.
Målet er en undervisning som aktiviserer elevene praktisk til egne undersøkelser, og teoretisk ved at de skal bruke teorier i geografi, fagets produkter, i denne tolkningen av spor i landskap. På denne måten kan undervisning bidra til elevenes allmenndannelse ved at læring i geografi kan hjelpe elevene til å forstå den fysiske verden rundt seg. Fagområdet kan derfor virke som et orienteringsredskap. Elever må lære geografi for å forstå hvordan landskap stadig er i endring og hvordan de selv er født inn i dette landskapet og skal fortsette å leve der.