Abstract
Oppgaven er en teknisk beskrivelse av en metodeutvikling for klasseromsobservasjon i et realfagdidaktisk forskningsprosjekt. Oppgaven beskriver hvordan prosjektet PISA+ gikk frem for å filme i klasserommet med fjernstyrt kamera, og den heldigitalisert arbeidsflyten som ble utviklet for etterarbeidet beskrives i detalj. Videomaterialet ble kodet etter en felles kodenorm for overflateobjekter, som tillot felles bruk av metadata fra analysefasen. I oppgaven gjør beskrives også en metodetest, som ble utført ved å sammenligne mulighetene data fra TIMSS undersøkelsene i 1995 og 2003 med data fra PISA+ undersøkelsen. Testen tyder på at metoden kan være godt egnet for klasseromsobservasjon.
Oppgaven viser nye muligheter ved bruk av digitalvideo, både som løsning for opptak og for det påfølgende analysearbeidet. Oppgaven viser hvordan videomateriale har latt seg analyseres effektivt uten at hele materialet måtte transkriberes, og hvordan felles kodestandarder og egnede verktøy har bidratt til godt og effektivt samarbeid innen forskningsgruppen.