Search
Now showing items 1-100 of 579
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Goals
With the development of choral singing during the past century, it became imperative to perform different musical genres and cultures in its authentic style. This study tries to show the importance of sound to ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgaven omhandler problemstillingen hvordan man som sangpedagog kan hjelpe sangeleven å finne sin vokale identitet og er en empirisk studie. I søken etter vår vokale identitet er det flere faktorer som må tas i betrakning. ...
Musikk og mental modus: En intervjuundersøkelse om musikk kan være til hjelp i hverdagen for psykisk syke. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven setter søkelyset på hvordan mennesker som opplever psykisk sykdom bruker musikk i hverdagen. Empirien er basert på fire fenomenologiske dybdeintervjuer som jeg gjennomførte våren og høsten 2013. Ett av ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I denne hovedoppgaven er klang og tekstur i Jeux vénitiens av Witold Lutoslawski gjenstand for undersøkelse. Klang skal her forstås som karakteristiske lyder og lydkvaliteter med identisk toneansats, lydstyrke, varighet, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Telemark, og særleg Vest-Telemark, vert gjerne rekna for å vere ein av
folkemusikkbastionane i Noreg. Denne delen av fylket har fostra spelemenn som mellom anna Myllarguten og Håvard Gibøen, og er kjent for å ha ei rik ...
Salmebok 2008: dei nyskapande salmane : tendensar og haldningar bak dei nyskapande salmane i forslaget Salmebok 2008 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Dette er ei hymnologisk oppgåve som tek føre seg forslaget Salmebok 2008. I denne oppgåva har eg fokusert på dei såkalte nyskapande salmane som er presentert i forslaget. Eg har sett nærare på desse i lys av SU sine mål. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Despite the fact that digital technology has become an inevitable tool in music production and distribution during the course of the past few decades, live performers of digital musical instruments (DMIs) remain enigmatic ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Gjennom en karriere på snart 40 år og gjennom bevegelser i mange forskjellige musikalske landskap, der hun har blitt betegnet som alt fra folk-sanger og singer/songwriter til en artist med ett ben i pop-, rock- og i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
”Den ordløse lengsel” er en kvalitativ studie av musikkens betydning for kristen tro. Bakgrunnen for avhandlingen er tosidig, hvor jeg på den ene siden fascineres av musikkens evne til å berøre, til å skape ulike stemninger ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Jeg har i denne oppgaven først presentert begrepene tradering og revitalisering. Tradering er den prossessen som skjer når det foregår muntlig overlevering fra generasjon til generasjon, i dette tilfellet; de religiøse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Through a broad interdisciplinary study this thesis attempts to unveil the negotiations taking place in the West-Eastern Divan Orchestra in reference to the Middle East. Consisting of young musicians from the Middle East, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgåva omhandlar utviklinga av lydbiletet på Bjørn Eidsvåg sine produksjonar. Artisten har gitt ut album utan avbrot sidan 1976, der han har samarbeida med fleire produsentar, musikarar og teknikarar.
Oppgåva ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
Temaet i denne hovedoppgaven er musikkvideo. Først og fremst er jeg opptatt av hvordan
meningsbærende innhold formidles gjennom forholdet mellom musikken og bildene. Jeg
ønsker å vise hvordan narrativt innhold i musikkvideo ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
This thesis will explore how notions of “black” vocal style are at play in the context of Norwegian popular music. I will briefly outline the phenomenon of white appropriation of black signifiers in American popular culture, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Hvorfor komponering er viktig i musikkfaget.
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne oppgaven utforsker jeg hva som kjennetegner forholdet lyd og kreativitet innenfor elektronisk dansemusikkproduksjon. Mer spesifikt undersøker jeg hvordan lyd kan sette i gang, eller trigge, kreative prosesser hos ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Jazzen kom til Norge var det som populærmusikk, men jazzen i Norge i dag har en anseelse og institusjonell støtte som har mer til felles med kunstmusikken enn med populærmusikken. Dagens norske jazzscener er i stor grad ...
The Music of György Ligeti and his Violin Concerto : A Study in Analysis, Reception and the Listening Experience Restricted Access
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Modernist music is notoriously perceived as inaccessible. This view is nurtured by rationalistic criticism which unduly insinuates that music can be wholly understood and explained in terms of intellect. This perspective ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
When playing a traditional musical instrument, the performer often relies on vibration that is produced by the instrument. When perceived through tactile sensing, this can be defined as \emph{vibrotactile feedback}. Since ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven i musikkvitenskap utforsker og tar for seg musikalsk oppvekst innad i den bulgarske kulturen, med fokus på et musikalsk livsløp gjennom de større institusjonene og en akademisk musikkutdannelse. Viktige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgaven er basert på syv intervjusamtaler med voksne og ferdig utdannede musikere med forskjellig bakgrunn, alder og yrkesspesialisering innen musikk. Formålet med studien var å undersøke skapende atmosfære rundt ...
Musikalsk praksis og etnisk identitet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Dette er en oppgave som omhandler musikalsk praksis og etnisk identitet. Med utgangspunkt i den vietnamesiske innvandrergruppen i Bergen, og i to musikalske begivenheter, har jeg prøvd å belyse hvordan en innvandrergruppe ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Alle kor varmer opp sammen før de skal synge. Unntaket er profesjonelle kor, der det forventes at sangerne er klar til å synge når de ankommer øvelsen. Hva er denne koroppvarmingen, og hva er målet med den? Hvorfor går man ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Et musikalsk instruments beskaffenhet påvirker både musikkutøvelse og persepsjon av musikk. Denne oppgaven vektlegger betydningen av kroppsbevegelser i sammenheng med relasjonen utøver-instrument. Med bakgrunn i kroppsbasert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven tar jeg for meg Bernard Herrmanns musikk til filmen Vertigo fra 1958, regissert av Alfred Hitchcock. Jeg vil forsøke å finne sammenhenger mellom komponistens bruk av harmonikk og filmfortellingen for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Med denne oppgaven har jeg undersøkt en dramaturgi for musikkdramatikk. Målet har vært å komme nærmere en forståelse av hva musikk kan representere og bidra med i en dramatisk fremstilling.
Som et utgangspunkt ser jeg på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne oppgaven tar for seg liveformatet og bedømmelsen av en fremføring som inneholder bruk av medierte elementer, i betydningen ferdig innspilt/pre-programmert innhold. Philip Auslanders bok Liveness (2008) danner ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven tar for seg om hvordan opphavsretten påvirker musikkskaperes muligheter.
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
The world consists of a million different things; actions, words, physical objects, language, instruments, roads, music, culture, political agreements, bureaucracy, paperwork, relationships, nature and so on. It is all a ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Previous research has shown that listening to positive mood-inducing music can improve creativity measured by divergent thinking tasks. However, no studies have investigated the possibility of such an effect in young ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Med tiden har teknologiske virkemidler inntatt en viktig rolle i samfunnet. I musikkbransjen anvendes teknologi i mange ulike sammenhenger, ikke bare når en produserer eller fremfører musikk, men også i komposisjonsprosessen. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Temaet i denne undersøkelsen er sangpedagogers vurderingspraksis ved utdanningsprogrammet musikk, dans og drama på videregående skole. Etter kunnskapsløftets innføring i 2006 har vurdering fått mye oppmerksomhet. Den ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgåva tek føre seg frijazz i Noreg og diskuterer kor vidt ei slik grein skil seg ut frå den støre friimprovisasjons-paraplyen. Frijazzomgrepet vert angripe frå eit jazzhistorisk perspektiv, både i Noreg og internasjonalt. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Masteroppgaven består av mikrorytmiske analyser av tre sanger innen neo-soul der jeg ser nærmere på fenomenet vokal som ligger bakpå i forhold til komp. Det er fokus på hvilke mikrorytmiske mønstre som finner sted i vokal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Det finnes en lang tradisjon for å orkestrere musikk som opprinnelig er skrevet for piano. I denne todelte oppgaven problematiseres denne typen oversettelse, og jeg forsøker å belyse hvilke av pianoets instrumentkarakteristiske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne masteroppgaven har jeg sett på kombinasjonen av musikk og hund som helsebringende effekt i en pedagogisk setting. Både musikk og hund har en egen evne til å forsere murer og røre ved noe innerste inne hos oss ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Store deler av den måten det synges på i dagens populærmusikk kan spores tilbake til en afroamerikansk sangtradisjon. Sangere som Ed Sheeran, Sam Smith, Jessie J. og Adele har klare innslag av sangtekniske elementer med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag: Edvard Griegs op. 28 er av de mindre framførte blant hans klaveropus. Jeg har her ønsket å sette et søkelys på dette verket ved en studie og en orkestrering av disse fire klaverstykkene. Jeg har først definert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Oppgaven tar utgangspunkt i en postmoderne estetikk som grunnlag for iscenesettelser av Wagners musikkdrama Der Ring des Nibelungen i tidsrommet mellom 1976 og 2002, og belyser med eksempler postmoderne og postdramatiske ...
The Individualism of Gil Evans Gil Evans' musikalske stil og håndverk Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgaven er en studie av Gil Evans' musikalske stil og håndverk. Den tar for seg både Evans' produksjon som helhet, og et spesifikt stykke, "Punjab". Oppgaven inneholder en praktisk del, en egen komposisjon.
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne oppgaven undersøker jeg hvordan et utvalg norske artister brukte sosiale medier i interaksjon med følgerne deres i perioden før, under, og etter By:Larm 2013. Jeg samlet daglig inn data fra ni By:Larm-klare artister ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven handler om inkludering av barn, unge og foreldre med innvandrerbakgrunn i skolekorps. Oppgaven er en casestudie av et skolekorps i Oslo, hvor deltagende observasjon/aksjonsforskning og det kvalitative ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Oppgaven består av en rekke perspektiver på forskjellige aspekter av instrumentalundervisning for blåseinstrumentalister. Disse perspektivene er hentet gjennom kvalitativ metode. Fire informanter beskriver sin undervisning ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Tema for masteroppgaven er bruk av improvisasjon i sangundervisning. Ved å gjøre forskningsintervjuer med fire sangpedagoger har jeg ønsket å finne ut hvordan sangpedagoger begrunner sitt valg om å bruke eller å la være å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne oppgåva handlar om korleis musikk i multimedia kan ha ein manipulerande effekt, og korleis denne effekten slår inn når musikk vert nytta i videoar som omhandlar krig og militære tema. Kva gjer musikken med opplevinga ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven er en komparativ analyse av orkestreringen i Vårofferet (1913) av Igor Stravinsky, og Skytisk Suite (1914-15) av Sergej Prokofiev. Verkene har likhetstrekk i at de begge har et voldsomt, komplekst ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
For hundreds of years, it has been observed that people with aphasia can sing words fluently, even though they cannot speak. This thesis will investigate how this observation has led to therapy methods, the goals of which ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne oppgaven handler om hvordan lærere i Musikk i perspektiv-fagene i den videregående skolen legger til rette for at elever skal få lytteopplevelser. For å finne svar på oppgavens problemstilling er undersøkelsen delt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne masteroppgaven tar for seg den horisontale kjønnsdifferensieringen blant norske jazzinstrumentalister. Den forsøker å kartlegge hvordan sju etablerte jazzinstrumentalister har blitt rekruttert til det norske jazzfeltet ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
This thesis is a study of the American film composer Jerry Goldsmith s compositional technique, with main focus on his contrapuntal treatment of musical material. Some analytical focus is also given to his motivic and ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne oppgaven tar for seg groove i moderne gospel, og den overordnede problemstillingen lyder som følger: Hva kjennetegner groove i moderne gospel? Problemstillingen er svart på gjennom analyser av låtene Back II Eden ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Dette er en oppgave som tar utgangspunkt i musikkstykket Lautleben av Rolf Wallin og Sidsel Endresen. Lautleben ble bestilt av NRK P2 i 1999 til serien RadiOpera og er komponert for firespors båndopptaker og en kvinnestemme, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Dirigentrollen er en uvanlig kompleks rolle. Den spenner fra fortolkning og estetikk via teknikk og gestikk til pedagogikk og lederskap. Musikalsk lederskap har foregått i en eller annen form så lenge mennesket har musisert ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
La Putta che canta. Sang og estetikk i tidlig veneziansk opera
Hva skiller opera på vår tids scene fra opera da den for første gang så offentlighetens lys i Venezia på 1640-tallet? Hvilke trekk kjenner vi igjen og hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgaven er en del av et masterprosjekt, der den praktiske delen har bestått i å utvikleKEYframe, en interaktiv bordflatet for fysisk kontroll av digitale audio effekter (romklang,flanger, ekko, etc.). I kommersielle ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Stikkord:
Kor, multikulturelt/flerkulturelt fellesskap, musikkens funksjon og betydning i menighet, et kors virksomhet og fellesskap, formidling, korets funksjon i en menighet, musikk og identitet, musikk som troens språk, ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Musikk er det faget med færrest årstimer på ungdomstrinnet. Konsekvensen av det er ofte at musikkfaget har lav status og nedprioriteres på enkelte skoler. Det er et stort paradoks når musikkfaget tillegges et stort potensiale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne masteroppgaven tar for seg de mange harmoniske mulighetene den improviserende gitaristen har til rådighet i forbindelse med tolkning av akkordsymboler. Hovedfokuset er på hvordan man som gitarist kan utvikle et mer ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Sammendrag:
Målet for denne oppgaven har vært å trenge inn i Giacinto Scelsis klangverden for å finne ut hva den består av. For å undersøke nøyere hva denne uendelige rike klangen er, har jeg analysert Anahit for fiolin ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Polyrytmikk og rytmisk forskyvning (rhythmic displacement) er rytmiske fenomener som kan være vanskelige å oppfatte og utføre. Denne oppgaven ser på disse fenomenene i lys av dagens forskning på menneskelig kognisjon. I ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Approaching the music video medium, this interdisciplinary study sets out to investigate how gender affects popular culture and its expressions. By looking at a selection of videos that challenges the aesthetics of mainstream ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Det finnes mange dekkende begreper som refererer til den musikalske helheten, men ”sound” er sannsynligvis den termen som benyttes mest eksplisitt i denne sammenheng. På norsk har det vært vanlig å oversette sound enten ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Musikk er et kraftig medium som evner å forene og å skille mennesker. Menigheten i Filadelfia, Oslo har erfart både å forenes i sang, men også at musikk skaper avstand mellom mennesker. Jeg ville finne ut mer hva som hindrer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Iph'indlela is a phrase in the South African language Xhosa, meaning "where is the way". In this thesis the question is asked in a South African context, where notions of cultural complexity is approached through the concept ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Denne oppgaven tar for seg kritisk noteedisjon og samleutgaver i Norden. Grieg Gesamtausgabe og Carl Nielsen Udgaven sees på i forhold til utgavenes målsetting.
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Med utgangspunkt i hvordan klassiske sangere skal få innblikk i rytmisk sangteknikk, tar denne oppgaven for seg hvilke elementer som definerer rytmisk sangteknikk. Oppgaven forsøker å bygge opp en terminologi for rytmisk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Oppgaven disktuerer en strømning på den skandinaviske jazzscenen på 2000-tallet som relaterer seg til støy og friimprovisasjon. Tittelen «The Nordic Noise in Jazz» henspiller på det som har blitt kalt «The Nordic Tone in ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Todelt masteroppgave
Teoretisk del: Omtaler gitarens rolle og status som instrument og drøfter hvorfor visebølgen har dominert norsk gitaropplæring siden 1970 tallet. Drøftinger om læring og læremidler. Læremateriell ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Oppgaven Fløyte i jazz tar for seg et lite utforsket emne, nemlig fløytas noe beskjedne plass i jazzhistorien. Hvordan kan det ha seg at dette instrumentet sliter med å vinne posisjon som jazzinstrument? Er det klangen ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Arne Nordheim er regnet for å være vår tids fremste norske komponist, og har vært en pådriver for modernistisk musikk i Norge siden han etablerte seg mot slutten av 1950-årene. I denne oppgaven gjør jeg en kritisk gjennomgang ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Foreningen av musikk og bevegelse, slik vi opplever den på aerobictreningen, finner de fleste av oss helt naturlig. Aerobic er ikke noe uten musikk , hevder noen. At kombinasjonen faller heldig ut er likevel ingen selvfølge. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema for oppgaven er strykere i populærmusikk. Gjennom studien søker jeg svar på problemstillingen: Hvilken funksjon og betydning har strykere i populærmusikk? Dette har jeg gjort fra tre innfalsvinkler. Den første er å ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
Oppgaven tar utgangspunkt i jazzpianistene Bill Evans og Keith Jarrett og sammenligner deres improvisasjoner. Jeg har tatt utgangspunkt i en standardlåt de begge har spilt inn i trio-format, What Is This Thing Called ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I dette prosjektet har jeg hatt to mål for øyet; å belyse musikk som inspirasjonskilde, og undersøke hvordan kunstnere kan dra nytte av den i deres kreative prosesser.
Jeg har i den første delen av oppgaven, tatt med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Tittelen på denne oppgaven, ”Musikalske tanker i Weberns ’Fünf Stücke für Orchester’, op 10”, henspeiler på det todelte problem som denne oppgaven ønsker å ta opp og diskutere. På den ene siden undersøkes hva jeg har kalt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Studien tar utgangspunkt i tre låter av artistene Brandy, Snoop Dogg og Musiq (Soulchild) - alle innenfor den kontemporære afroamerikanske populærmusikken – hvor analyse knyttet til puls og mikrorytmikk er det sentrale. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Med problemstillingen "hvilken rolle spiller autentisitet i virket til the White Stripes?" undersøker denne oppgaven hvordan autentisitet er en sentral ingrediens i musikken og imaget til den amerikanske garasjerockduoen ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
The first part of this thesis is the search for evidence of bowed stringed instruments in medieval Norway. Literary references, archæological finds, and iconographical representations will be consulted in order to speculate ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I denne oppgaven tar jeg for meg sjangeren norsk black metal med utgangspunkt i en tolkning av produksjon, komposisjon og sound. Analyser av musikalske parametere behandles i henhold til perspektiver på subjektivitet og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Den norske, senromantiske komponisten Hjalmar Borgstrøm (1864-1925) har vært lite behandlet i musikkhistorieforskningen, og hans opera ”Thora” (1894) er, så vidt meg bekjent, ikke blitt analysert tidligere. I denne ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Rett etter 1. verdenskrigs slutt startet det opp en selvstendig, norsk opera i Stortingsgaten i Kristiania. Operaen het “Opera Comique”, og ga hovedstaden omtrent daglige opera- og operetteforestillinger fra åpningen 29. ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Temafokusering i denne hovedoppgaven er sanggleden. Det vil si en nærmere drøfting av ulike innfallsvinkler til hva sangglede er. Søkelyset er satt på hvilke påvirkningsfaktorer som er viktig for å fremme sanggleden. Tema ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
”Kva er eit godt kor?”
Tankar og haldningar kring vurdering i internasjonale korkonkurransar
Bodil Kvernenes Nørsett, mars 2003
Avhandlinga tek for seg tankar og haldningar kring vurdering og vurderingskriterier i 3 ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Located in the intersection between popular musicology, popular music studies and gender studies, this thesis is concerned with country music and the way Dolly Parton portrays and negotiates aspects of gender, sexuality ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2004)
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Utdrag ur inledningen med problemställning:
Problemställning (utan fotnoter)
Att John Cage var zenbuddist uppmärksammas som oftast av Cagekommentatorerna, men vilken omfattande betydelse zenbuddismen egentligen hade för ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Women who perform popular music are also performing gender. This is both because gender can be understood as performance and because musical conventions and styles carry with them assumptions about femininity and masculinity. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tema for denne oppgaven er musikkbruken i David Lynch-filmen "Blue Velvet" (1986). Da det ikke foreligger noen innarbeidet tradisjon for analyse av filmmusikk, er metoden som brukes i denne oppgaven en blanding av flere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Utgangspunktet for denne oppgaven var å finne svar på hva friimprovisasjon er og hvilke prosesser som er sentrale når man jobber som utøver av denne musikken. Svar på disse spørsmålene ble søkt funnet ved å se friimprovisasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Oppgavens tema er tekniske og musikalske problemer i forbindelse med transkripsjon for besetningen sang og gitar. Her vil det være et særlig fokus på det å transkribere lieder av Franz Schubert.
Masterprosjektet er delt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne masteroppgaven, En komparativ studie av musikkfagets plass i L97, K06 og Læreplan for montessoriskolen, med hovedfokus på musikkfaget i montessoriskolen, og har til hensikt å ta for seg hvordan musikkundervisningen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Oppgaven søker å vise utviklingen av Festspillene i Nord-Norge som knytter seg til amatørenes deltakelse og begrepet nordnorsk identitet. Som en tilnærming til dette har jeg basert mye av oppgaven på offentlig kritikk og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Filmmusikk er musikken som aldri høres. Hvis man intervjuer et kinopublikum på vei ut av kinoen, vil de aller fleste måtte tenke seg om nøye for i det hele tatt å huske at filmen inneholdt musikk. Paradoksalt nok er det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Brad Mehldau (f. 1970) må kunne sies å være en av de store nålevende jazzpianistene, og han har gjort seg vel bemerket i både hans hjemland USA og internasjonalt. Han har samarbeidet med kjente utøvere som Pat Metheny, ...