Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan lærere i Musikk i perspektiv-fagene i den videregående skolen legger til rette for at elever skal få lytteopplevelser. For å finne svar på oppgavens problemstilling er undersøkelsen delt opp i to underspørsmål. Det ene spørsmålet undersøker hvilke måter lærerne legger til rette for at elevene skal lytte, og det andre spørsmålet undersøker hvilke didaktiske perspektiver lærerne bruker i møte med lytteaktiviteten. For å få svar på spørsmålene baserer oppgaven seg på et kvalitativt studium med fire lærere som underviser i Musikk i perspektiv-fagene som informanter. I undersøkelsen av lyttemåtene suppleres diskusjonen av informantenes undervisningseksempler med teori hovedsakelig fra nordisk forskning. I undersøkelsen av didaktiske perspektiver har Frede Nielsens didaktiske grunnposisjoner fungert som hovedbegreper. På bakgrunn av lyttemåtene og de didaktiske perspektivene vil oppgaven forsøke å beskrive hvordan lærere legger til rette for at elever skal få lytteopplevelser.