Abstract
Tittelen på denne oppgaven, ”Musikalske tanker i Weberns ’Fünf Stücke für Orchester’, op 10”, henspeiler på det todelte problem som denne oppgaven ønsker å ta opp og diskutere. På den ene siden undersøkes hva jeg har kalt ”musikalske tanker”, og denne forståelsens konsekvenser for musikalsk analyse. På den annen side vil jeg foreta en nærlesing og interpretasjon av det aktuelle verket, eller verkene ”Fünf Stücke für Orchester”. Disse to sidene ved oppgaven er knyttet nært sammen og anlegger et syn på analyse hvor analysen ikke kan løsrives fra den enkelte musikalske ytring. Den musikalske tanke innebærer et møte mellom lytter og musikken, et møte som finner sted i et sosialt rom som danner forutsetninger for møtet. Dette møtet er det oppgaven prøver å nærme seg gjennom tolkning av ”Fünf Stücke für Orchester”.
Oppgaven starter med en transponering av Saussures systemteori fra lingvistikk til musikk. I den følgende analysen av musikken undersøkes musikken i dette spillerommet mellom det allmenne og det individuelle. Gjennom en avgrensing av det musikalske tegns lydlige og konseptuelle side, mellom signifikant og signifikat, åpner oppgaven for en innlesning av systemets verdi. I følge denne lesningen av ”Fünf Stücke für Orchester” fylles dette rommet av en skikkelse fra Commedia dell’artes persongalleri – Harlekin. Til slutt i oppgaven undersøkes selve fortolkningshandlingen, og min lesning veves sammen med verkets tolkningshistorie.