Abstract
Temafokusering i denne hovedoppgaven er sanggleden. Det vil si en nærmere drøfting av ulike innfallsvinkler til hva sangglede er. Søkelyset er satt på hvilke påvirkningsfaktorer som er viktig for å fremme sanggleden. Tema sangglede må betraktes ut i fra et utvidet perspektiv, som vil si at den knyttes opp mot musikalske og kulturelle forhold ved siden av at den drøfter individuelle og psykologiske forhold. Sentrale teoretiske begrep blir drøftet som motivasjon, selvets utvikling, identitetsutvikling, vitalitet og livskvalitetsbegrepet. Teoristoffet vil derfor omhandle mange overlappende fagfelt, som musikkpedagogikk, musikksosiologi, musikkpsykologi og generell pedagogisk og psykologisk teori.
Elevundersøkelsene baserer seg på intervjuer av 4 sangelever i kulturskolen i alderen 15-18 år. Det pedagogiske fokus er ikke rettet mot sangpedagogen og hennes forståelse av hva sangglede er. Søkelyset er rettet mot sangeleven, og hva hun forstår med begrepet sangglede. Min hensikt er å få belyst underliggende forhold rundt sangeleven som fremmer gleden ved å synge, og hva som opprettholder denne gleden. Det er tre forhold som er viktig å få belyst sett
ut i fra elevens ståsted: 1) hva eleven oppfatter som sangglede, 2) om sanggleden kan sees i forhold til og påvirkes av andre forhold rundt sangeleven. 3) Om disse forhold påvirker sangelevens livssituasjon. 8 underkategorier ble valgt for å belyse de tre nevnte forhold.
Når det gjelder hvilke fagdidaktiske og pedagogiske utfordringer som fremmer sanggleden og øker livskvaliteten, settes blant annet søkelys på sangmetode, måltenkning, ulike forutsetninger, sangundervisning som prosess, lærerens musikksyn og menneskesyn. Faktorer som blir forstått som viktige for nettopp å fremme sanggleden. Sangfaget settes på den måten inn i en utvidet kontekst, som omhandler og vurderes i sammenheng med lykkebegrepet og det totale livet.