Abstract
La Putta che canta. Sang og estetikk i tidlig veneziansk opera
Hva skiller opera på vår tids scene fra opera da den for første gang så offentlighetens lys i Venezia på 1640-tallet? Hvilke trekk kjenner vi igjen og hvilke er fremmede for oss?
Vi vet at både skuespillere og sangere medvirket i de tidligste operaforestillingene. Men hvordan var det mulig for en skuespiller å synge så teknisk krevende musikk? Eller; hvordan var det mulig for en sanger å spille teater, og samtidig klare å synge vakkert? Kanskje sangen ikke var så vakker? Sagt på en annen måte: hva er det som er vakkert? Bel Canto, eller vakker sang; hva mener vi egentlig med det?
La Putta che Canta (”Kurtisanen som synger”) er et sitat av librettisten Busenello og det er hentet fra et dikt tilegnet den venezianske sangerinnen Gamba. Gamba sang i flere operaer, og hadde også en hovedrolle i Francesco Cavallis opera Elena.1 De fleste kvinnelige sangere som kom til Venezia hadde sine egne beskyttere, vanligvis fra aristokratiet. Sikkert er at det ga dem en legitimitet og en posisjon som sangere som klart skilte dem fra kurtisanene. Men hvorfor ble Gamba kalt kurtisane, eller ”putta”? Var skillet virkelig helt klart mellom sangerinner og gledespiker? Hva kan vi kalle den profesjonelle sangerinnen i Venezia; en operasangerinne, en syngende kurtisane, eller en skuespiller?
Med disse tankene som bakgrunn vil jeg invitere til en reise inn i barokkens vidunderlige verden, og til 1640 - og 1650-tallets Venezia, la Serenissima, den aller mest strålende!
1 Glixon and Glixon 2006:193
La Putta che canta. Singing and Aesthetics in Early Venetian Opera
What distinguishes the opera of our time, from the entertainment shown in public for the first time in Venice in the middle of the 17th century? What are the characteristics we recognize and which are foreign to us?
We know that both singers and actors participated in the early opera performances. But how could an actor sing opera music? And how was it possible for a singer to act in the way I imagined, and at the same time be able to sing beautifully? Maybe the singing wasn’t as beautiful as we imagine today? Or put in another way: what is beautiful singing? What does the term Bel Canto indicate?
La Putta che canta (The courtesan who sings) is a quote from a poem by the librettist Busenello, dedicated to the Venetian singer Gamba. Gamba participated in several Venetian opera performances, and she also sang the leading role in the opera Elena by Francesco Cavalli. 1 Most female singers in Venice came from other parts of Italy, and they had their own patrons, normally from the aristocracy. In this way their reputation as professional singers were protected and it also separated them from the prostitutes. But why was Gamba called a singing prostitute? Was there really a distinction between female singers and courtesans? Who was the professional female singer in Venice; an opera singer, a singing courtesan or an actor?
With these thoughts I have the honor of inviting you into the wonderful world of the baroque era, and to the 1640- and 1650’s Venice, La Serenissima, the most Serene Republic.
1 Glixon and Glixon 2006:193