Abstract
Et musikalsk instruments beskaffenhet påvirker både musikkutøvelse og persepsjon av musikk. Denne oppgaven vektlegger betydningen av kroppsbevegelser i sammenheng med relasjonen utøver-instrument. Med bakgrunn i kroppsbasert musikkognisjon og økologisk psykologi, argumenteres det for at vår erfaring av musikk, både persepsjon og musikkutøvelse ledes av multimodal sansning og bevegelse-lyd koblinger. Disse teorier i tillegg til kategorier om musikkrelaterte kroppsbevegelser danner bakgrunn for observasjonsstudien av Eivind Aarsets musikkutøvelse. Studien hadde til hensikt å ta rede på hvorledes Aarsets gitar og elektronikk påvirket musikkutøvelsen i konsertsammenheng. Observasjonstudien viste at Aarset påvirkes av elektronikkens antall frihetsgrader. Antall frihetsgrader forteller hvor mange valgmuligheter elektronikken har. Slik påvirkes Aarset av instrumentets kompleksitet med hensyn til antall muligheter versus fokus på musikken. Aarsets elektronikk på sin side, uavhengig av om den var analog eller digital, responderte på Aarsets kroppsbevegelser. Dette er vesentlig jf kroppsbasert musikkognisjon. I praksis betyr dette at Aarsets energioverføringen fra kropp til el-gitaren kan skje uten at elektronikken hindrer lyd-bevegelse dynamikken. Dette betyr at Aarsets instrument er i stand til å formidle den kompleksitet som er betegnende for akustiske instrumenter. Dette på tross av at han kombinerer effekter, datamaskin og el-gitar ved musikkutøvelsen. Aarsets instrument er i denne oppgaven forstått som kombinasjonen av alle elementene han har mellom seg og lyden. Aarset instrument gir ham kontroll over lydens kontinuerlige og diskrete variabler. Kontinuerlige lydvariabler representerer gradvis endringer, mens diskrete representerer atskilte verdier. De kontinuerlige lydvariablene representerer Aarsets dynamikk som utøver, ved at instrumentet fungerer som en forlengelse av kroppen og dens bevegelser. På denne måten kan en påstå at Aarsets gitar og elektronikk «smelter» sammen, til et instrument, og at dette instrumentet igjen blir en forlengelse av utøvers kropp.