Abstract
Temaet i denne hovedoppgaven er musikkvideo. Først og fremst er jeg opptatt av hvordan
meningsbærende innhold formidles gjennom forholdet mellom musikken og bildene. Jeg
ønsker å vise hvordan narrativt innhold i musikkvideo kan gi tilskueren en audiovisuell
opplevelse som styrkes gjennom et utbredt bruk av symboler og referanser til kunst, litteratur,
film og historiske hendelser. Dette drøfter jeg gjennom analyser av følgende musikkvideoer:
Tori Amos’ ‘Cornflake Girl’ og Janet Jacksons ‘Got ’til it’s gone’. Dette utgjør ca en tredjedel
av oppgaven. Resten av oppgaven er jevnt fordelt mellom en drøftning av følgende analytiske
innfallsvinkler: forholdet mellom musikken og bildene, handlingsforløpet og teksten, samt en
diskusjon rundt musikkvideoens posisjon og forankring i populærmusikkvitenskapen. Her er
de ulike teoretiske tilnærmingene til musikkvideo sentrale. I en drøftingsdel mot slutten av
oppgaven redegjør jeg for musikkvideoens posisjon i musikkvitenskapen. Her ser jeg også på
videoen med et fremtidsrettet blikk. Vil musikkvideoen miste sin popularitet, eller er den en
uttrykksform som oppfyller våre behov og krav til både underholdning og samtidig en
meningsfull opplevelse og persepsjon av musikk? Oppgaven er subjektiv og kritisk, og dens
utfall er i stor grad basert på fortolkningen av analyseeksemplene.