Abstract
Tema for oppgaven er strykere i populærmusikk. Gjennom studien søker jeg svar på problemstillingen: Hvilken funksjon og betydning har strykere i populærmusikk? Dette har jeg gjort fra tre innfalsvinkler. Den første er å se på hvilken funksjon og betydning strykere har i og for populærmusikkhistorien. Jeg har funnet at bruken av strykere i populærmusikk har sammenfalt med en del viktige begivenheter i populærmusikkhistorien som igjen har hatt innvirkning på populærmusikkens kulturelle posisjon. Neste innfallsvinkel er hvilke konkrete musikalske funksjoner strykere har i populærmusikken. Dette har jeg gjort ved å se på de ulike populærmusikalske parametrene, og undersøke hvilke av disse strykere ivaretar i populærmusikk. Den siste innfallsvinkelen er å undersøke hva strykere i populærmusikk betyr ut ifra en populærkulturell kontekst. Dette har jeg gjort på grunnlag av Philip Taggs metode, og har gjennom dette undersøkt hva som er strykernes affekter på grunnlag av Boosey & Hawkes "Recorded Music for Film, Radio & TV" og mine informanter. Jeg har intervjuet tre strykerarrangører som opererer innenfor populærmusikalske sjangere: Lars Horntveth, Jan Martin Smørdal og Sindre Hotvedt. Gjennom studien har jeg kommet fram til at strykeres funksjon og betydning i populærmusikk er at strykere har vært delaktige i å skille populærmusikken i underholdningsmusikk og kunstmusikk, at deres konkrete musikalske funksjoner knyttes sterkest opp mot soundparameteren, noe som igjen gir dem stor formidlingsevne. Strykernes affekter er knyttet opp mot konnotasjonene: sofistikert, dyrt, pompøst, dramatisk og klassisk, og de emosjonelle affektene: romantikk, melankoli, skrekk, spenning, uhygge og undring. Strykernes funksjoner og betydning i konkrete populærmusikalske låter vil variere fra sjanger til sjanger, og er også avhengig av øvrig instrumentasjon.