Search
Now showing items 1-66 of 66
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne oppgaven handler om teaterets plass i Sokndals historie.
Sokndal er en liten bygd lengst sør i Rogaland, på det mørke fastland hvor det 30. mai 2001 ble satt opp et spel i et nybygd amfi. Spelet bygde på lokale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
This thesis examines the procession from within a performance framework. Four processions were chosen as examples to be compared: Two of these were the Norwegian “Children’s parade” (Barnetog) and “Parade for the graduating ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag
Det er en vanlig oppfatning at den greske tragedie har vokst ut av kulten rundt guden Dionysos og at skuespillerens forgjenger er en prest eller sjaman. I denne oppgaven forsøker jeg å se etter andre sammenhenger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgaven er en holistisk kartlegging av scenekunstformidling i lys av scenekunstprosjektet Operasjon Almenrausch, som er produsert og formidlet gjennom Den kulturelle skolesekken. Den kulturelle skolesekken har potensial ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne oppgaven handler om gothkulturens teatrale og rituelle trekk. Gothkulturen er en kultur som praktiserer eksperimentering og spill med kostymer, utseende og identitet i offentligheten og på egne treff; en bevegelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Oppgaven undersøker hvilke estetiske og dramaturgiske strategier og strukturer som anvendes i dagens performance-teater, og hvilke dramaturgiske tenkemåter som kan ligge til grunn for verkene. Diskursen angående dramaturgiske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Prosjektet Metateateret ble startet for å finne ut om teater kunne bidra til et bedre sosialt liv. Jeg har valgt å la oppgaven få sitt utgangspunkt i denne gruppen og dette spørsmålet for å undersøke nærmere noe som har ...
Iscenesettelse av freaks : en diskusjon om utstilling av mennesker i Tivolihaven og frem til vår tid
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I min masteroppgave har jeg studert fenomenet utstilling av mennesker i underholdningsindustrien. jeg valgte å av grense dette til tivoli –og sirkus tradisjonen. Denne underholdningsformen har vært forlystelse siden midten ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Akademi for figurteater - som kom, vant og forsvant?
Arbeidet for etablering av profesjonsutdanning i figurteater / dukketeater var en fanesak for det norske og nordiske fagmiljøet under 1980- og 1990-tallet. I Norge ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Den norske performancegruppen Baktruppen har arbeidet sammen i 20 år. Deres kunstneriske arbeid er mangslungent og interdisiplinært, og de bruker referanser med stor lekenhet fra flere kunstfelt. Denne masteroppgaven ...
Sprengkraften i dramaturgiske strategier : en analyse av "Underværket eller The Re-Mohammed-Ty show"
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven er en tredelt analyse av "Underværket eller The Re-Mohammed-Ty Show" av Christian Lollike. Min påstand er at dette verket bærer i seg dramaturgiske strategier som gir forestillingen en sprengkraft inn i det ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Sammendrag av Maja Løvlands teatervitenskaplige hovedoppgave, våren 2002.
Hundre sider om Norsk Standup
Denne hovedoppgaven handler om den norske standup-tradisjonen. Vi har en kort tradisjon for genren i Norge, den ble ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i at vi i Norge kun har to internasjonalt anerkjente dramatikere; Henrik Ibsen og Jon Fosse. Det er hundre år siden vi sist opplevde en norsk dramatiker i en slik posisjon som det Fosse nå ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Oppgaven er et forsøk på å harmonere to tilsynelatende uforenlige posisjoner i samtidens estetikk : dekonstruktiv teori i tradisjonen etter Jacques Derrida og modernistisk teater i tradisjonen etter Antonin Artaud. ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne oppgaven handler om noen komplekse fenomener som i de senere år har dukket opp i ulike kontekster i kulturbildet. Disse fenomenene lar seg ikke lett plassere i en kategori, men det er her tatt utgangspunkt i at det ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Tema for denne hovedoppgaven er danseren og danseeleven, og hennes harde arbeid som ofte er grunnlaget for de prestasjonenen vi ser på scenen. Jeg vil ta for meg de ulike elementer og prosesser som former den enkelte danser ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Utfordret Robert Wilsons Peer Gynt norsk teater eller stemmer det, som enkelte anmeldere har antydet, at forestillingen strengt tatt kom 30 år for sent til å ha noen funksjon? Produksjonen var gjenstand for stor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Utgangspunktet i min masteroppgave er flamenco, en teatral uttrykksform som har røtter tilbake til 1500-tallets Andalucia, sør i Spania.
Jeg hadde opprinnelig planer om å problematisere kontekst og forklare hvordan det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
På hvilken måte gestaltes kjønn i norske skuespillerutdanninger? Hvilke kjønnsstrukturer ligger til grunn denne gestaltingen, og hvilke refleksjoner gjør skuespillerstudentene selv om temaet?
Denne oppgaven anlegger et ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag:
I undersøkelsen Forestillinger om familien ser jeg på hvordan familietematikken behandles i to samtidsdramatiske teateroppsetninger, Skugge av ein gut av Arne Lygre og Ned til sol av Erlend Sandem. Begge ble ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Innledningsvis tar jeg for meg et marxistisk ideologibegrep som beskriver ideologi som falsk bevissthet, og spesielt den slovenske filosofen Slavoj Žižeks ideologibegrep som fokuserer på ideologi som et uttrykk for illusjon. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i den svenske barneteaterregissøren Suzanne Ostens utsagn ”Teatern er trovärdig först när den är som mest teatral”, og ser på forholdet mellom teatralitet og troverdighet i Suzanne Ostens ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I denne oppgaven forsøker jeg å belyse det jeg velger å omtale som "myten om den romantiske balletten". Idéen til denne vinklingen kommer fra et påstått fravær av romantisk ballett i Tyskland i et tysk musikkhistorisk verk ...
Komikkens ukomiske sider... : En undersøkelse av kulturelle kontekster, stereotyper og roller i Alt for Rognan-revyen. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne oppgaven undersøker hvordan revyen "Alt for Rognan" bruker, og eventuell forsterker stereotypier. Høsten 2006 ble tv-serien Alt for Rognan sendt på TV2. Serien handlet om ti lokale amatører fra tettstedet Rognan i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Ved å vise til noen historiske omstendigheter som har påvirket en type feminin identitet, der kvinnen blir sett på og ser på seg selv som et estetisk objekt, retter jeg søkelyset mot hvordan teatersituasjonen i vår tid ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgaven er en undersøkelse av relasjonen mellom aktør og tilskuer i forestillinger ved store institusjonsteatre i Oslo. Jeg har valgt å ta for meg forestillinger der direkte kontakt mellom aktør og tilskuer anvendes som ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Har det skjedd noe med fortellingen i det postmoderne, har den fått en annen posisjon og andre vilkår enn før? Har den forandret innhold og form? Gjennom å se på muntlig fortelling før og nå, teorier om fortelling og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Oppgavens undertittel "monster teater" henspiller på kunstneren Matthew Causeys manifest for samtidens og framtidens teater, "A theatre of monsters: live performance in the age of digital media" (2002). Monsteret er en ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Kan teater som metode brukes til å skape forandring i samfunnet? Hva innebærer det å fokusere på teater som samfunnsendrende? Gjennom å diskutere sammenhengen mellom kultur og utvikling ut fra en forståelse av teater som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Hvordan kan det ha seg at fire timers hyperteatral utfoldelse sammen med en tekst bestående av like mange timer med trivielle telefonsamtaler (som skuespillerne får avspilt ’på øret’ gjennom ipoder) holder publikum ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i fire kabaretforestillinger, fremført på scener i Oslo, gjennom vårsesongen 2009. Jeg arbeider ut fra en vid definisjon av kabaretteater. Mitt datamateriale inkluderer ikke kabareter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Eventyr som teater. Refleksjoner omkring eventyrteater og virkning, basert på performance-teori, eventyrforskning og ritualteori. Hovedproblemstillingen dreier seg om virkningen av iscenesettelse generelt og av eventyr ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Oppgaven er en undersøkelse av begrepet autentisitet i forhold til kunstteori og performativ kunst. Autentisitetsproblematikken blir behandlet i tre forskjellige kontekster, hvorav den første er kunstteori. Der drøftes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Del I. I denne oppgaven belyses den russiske teatermann Konstantin Stanislavskijs arbeidsmetoder for skuespillere, det s.k. Stanislavskij-systemet som omfatter hans tidlige Innlevelsesmetode og hans senere De fysiske ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Med røtter både i retorikk og skuespillerkunst reflekterer denne hovedoppgaven over muntlig formidling. Fra skuespillerkunsten hentes begrepet rolle, og fra retorikken, antikkens talekunst, kommer den første skriftlige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne teatervitenskapelige oppgaven tar tak i begrepet ubehag, som blir brukt flittig i estetiske problemstillinger filosofihistorien igjennom. Her avgrenses ubehaget til å dreie seg om tilskuerens opplevelse av teatrale ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven i teatervitenskap handler om Henrik Ibsens verk i forhold til teatret og teaterutdanningen i Irak. Utgangspunktet er at mens Ibsens produksjon og posisjon er relativt godt kjent og anerkjent blant ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne oppgaven plasserer jeg Polanskisaken i en teatral virkelighet og belyser begivenhetene før og etter Polanskis arrestasjon i Sveits i 2009 utfra et teatralt perspektiv. I lys av dette skal jeg undersøke hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
SAMMENDRAG
Mangelen på det lesbisk-spesifikke og tematiske er påfallende både på de institusjonaliserte kunstscenene, og innefor rammen av det skeive miljøet i Oslo. De homofile mennenes tilstedeværelse er derimot mye mer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven fokuserer på publikum som opplevelsesprodusent og adresserer, utfordrer og samler elementene i de sosiale mediene teater, fotball og Facebook ved å se på de respektive teorier som de tradisjonelt behandles ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Utgangspunktet for å skrive om neo-avantgardekunstneren Marina Abramović, og hennes performance The Artist Is Present og tibetansk vajrayāna-buddhisme, er flere. Abramović er kjent for å ha utført mange oppsiktsvekkende ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
SAMMENDRAG
Da avantgardekomponisten Karlheinz Stockhausen kom med sin famøse påstand om at terrorangrepet 11. september 2001 var vår tids største kunstverk, vakte det enorme reaksjoner. Tid er gått siden dette, og gjennom ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven med tittelen Artauds manifestasjoner er en masteroppgave i Teatervitenskap av Trond Solberg som tar utgangspunkt i Artauds to tekstfragmenter fra 1932 og 1933 som er kjent under titlene "første manifest for ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
I oppgaven Andy Warhol Superstar – om kunstnermyten, media og den maskinelle teatralitet har jeg undersøkt kunstneren Andy Warhol i forhold til begreper om konsumersamfunnet og teatralitet. Målet med oppgaven har vært å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgaven tar for seg Nationaltheatrets repertoar 1995-2006, hvordan dette påvirkes av statlig støtte og offentlige bevilgninger, og hvilke konsekvenser det får for teatrets repertoar.
Oppgaven tar utgangspunkt i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Politikk som performance handler om måten politiske begivenheter iscenesettes. Jeg tar for meg måten store demonstrasjoner og politisk aktivistisk teater iscenesetter seg, i motsetning til måten makthaverne iscenesetter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
This thesis studies the sacred dances of the Orixás, performed during the public religious rituals in Brazilian Candomblé Keto, and their relation to the Odin Teatret tradition and Eugenio Barba’s theatre anthropology.
The ...
Kortvokst: Teatral figur eller virkelig menneske Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
I denne oppgaven har jeg studert det skapende arbeidet ved scenekunstinstitusjonene som en sosiologisk prosess mellom ulike yrkesgrupper. Ved å sammenholde perspektiver fra profesjonsforskningen med forholdene i innenfor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Jeg leser i denne oppgaven vår tids identitetsfortåelse som en nomadisk overlevelsensevolusjon, og det å iscenesette som det faste i et flytende univers. Videre ser jeg på hvordan denne persepsjonshorisont reflekteres i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i Dorothy Heathcotes lærer-i-rolle, og redegjør for denne dramapedagogiske metoden i forhold til språk- og begrepsopplæring for flerkulturelle elever i ungdomsskolen.
Oppgaven ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven går gjennom eit refleksivt-analytisk grep inn i relasjonane mellom idématerialet i og rundt Ibsens Vildanden i perspektiv av kunstnarduoen Vinge/Müllers arbeid med Ibsens dramatikk, med hovudfokus på deira versjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
OPERA, GEOGRAFI OG KJÆRLIGHET - OPERA SOM SYMBOLPOLITIKK
Masteroppgave i teatervitenskap av Nina Christine Badendyck
Levert våren 2008, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), Universitetet i Oslo
SAMME ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I september 1984 gjester Wuppental Tanzteater Cirkus Stockholm, med forstillingen: 1980 et stykke av Pina Bausch, der maleren Lena Cronqvist var en av tilskuerne. Dette var begynnelsen på en periode i Cronqvists kunstneriske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgaven fokuserer på hvorfor det er viktig at elevene får mulighet til å lære gjennom erfaring. Dramapedagogikkens læringspotensial ligger i samspillet mellom det kognitive og det affektive, altså mellom elevenes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag
I denne oppgaven tar jeg for meg teatermaskens historie fra den greske antikken og fram til i dag. I den første delen gis det et overblikk over teatermasken som dramatisk virkemiddel ved å se på maskens generelle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Hvordan kan populærkultur komme til uttrykk i nyere teaterformer? Hva kommuniseres? Hvordan foregår denne kommunikasjonen? Dette er noen av spørsmålene jeg tar stilling til i denne oppgaven. Hovedfokuset er ikke kun ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Oppgaven tar for seg det postdramatiske teatret i Norge anno 2006. Min hovedproblemstilling har vært å lete etter postdramatiske teknikker i bruk på norske teaterscener. Derfor har jeg tatt utgangspunkt i Hans-Thies Lehmanns ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Hvilke konsekvenser for teaterfeltet fører den statlige finansieringen av teaterkunsten med tilhørende statlige krav og mål til? Hvilke konflikter oppstår som en følge av det tette båndet mellom staten som finansieringspart ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
This thesis is an aesthetic, social and social-aesthetic investigation of events organised by the organization Scene & Heard in Somers Town, London. Scene & Heard is a mentoring project that partners children (9-14) from ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Moderne oppsetninger av barokkopera – Et fruktbart paradoks
Jeg har et ønske om, og en tro på at opera kan være noe mer enn elitekulturens underholdning – noe annet enn ”fiffens kino”. Opera skal være en del av, og et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag
I denne oppgaven stiller jeg spørsmålet hva er fotballbegivenhetens ritualistiske elementer? Jeg forsøker å finne svar på det ved å benytte performanceteoretiske og ritualteoretiske perspektiver og teorier. Ideen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
SAMMENDRAG
Masteroppgaven Fra blankt papir til skuespill tar utgangspunkt i spørsmålet: hvorfor skriver man?
Jeg fikk mulighet til å følge Hedmarks Teaters prosjekt ”Ny Innlandsdramatikk” som høsten 2003 inviterte ...
En balansekunst : Nationaltheatret som kunstprodusent i et historisk, organisatorisk og kulturpolitisk perspektiv Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har som hensikt å undersøke det norske institusjonsteatrets rolle som kunstprodusent i dagens samfunn. Institusjonsteater er her forstått; som et etablert teater i et teaterbygg, mottaker av offentlig støtte, ...