Abstract
Hvordan kan populærkultur komme til uttrykk i nyere teaterformer? Hva kommuniseres? Hvordan foregår denne kommunikasjonen? Dette er noen av spørsmålene jeg tar stilling til i denne oppgaven. Hovedfokuset er ikke kun populærkultur og kommunikasjon som sådan, men undersøkelsen tar mer spesifikt for seg;
På hvilken måte fremstilles det populærkulturelle i Sons of Libertys forestillinger God Hates Scandinavia og Swamped in Sensation?
For å undersøke dette forskningsspørsmålet bruker jeg Willmar Sauters kommunikasjonsmodeller, Gregory Batesons begreper om metakommunikasjon, play og framing, samt Hans-Thies Lehmanns teori om det postdramatiske teater.
Oppgavens struktur er inndelt i tre deler: innledning, hoveddel og avslutning, hvorav hoveddelen igjen er todelt. Hoveddelen består av en analyse av de to teaterforestillingene med beskrivelser og tanker omkring disse i den første delen, og en mer dyptgående analyse av diverse elementer fra forestillingene i den andre delen. I første del av oppgaven går jeg gjennom teori- og metodegrunnlaget for analysen, og i avslutningen settes de analytiske funnene inn i en overordnet kontekst i henhold til forskningsspørsmålet. Denne oppgaven har en fenomenologisk inngang i måten å se forskningsobjektet på, og utgangspunktet er derfor meg selv og mitt møte med Sons of Liberty og de to forestillingene God Hates Scandinavia og Swamped in Sensation fra henholdsvis 2006 og 2007.