Abstract
Sammendrag
I denne oppgaven stiller jeg spørsmålet hva er fotballbegivenhetens ritualistiske elementer? Jeg forsøker å finne svar på det ved å benytte performanceteoretiske og ritualteoretiske perspektiver og teorier. Ideen til denne oppgaven kommer fra personlige opplevelser av å miste meg selv, oppnå en flow, på tribunen. Nysgjerrigheten opplevelsene gav fikk meg til å utforske mulighetene for denne opplevelsen og hva som ligger i fotballbegivenheten som gjør det mulig å oppnå flow. Fokuset ligger på publikum og deres (ritualistiske) handlinger.
Oppgaven er delt in i to analyser. Den første tar for seg et performanceteoretisk perspektiv på fotballbegivenheten ved å se på struktur som et opphav for mulighetene for flow. I gjennom et forsøk på å avdekke de element av ritualistisk handling som ligger i strukturer og prosess har jeg nitidig gått igjennom fotballbegivenheten i de tre tidsperiodene jeg definerer som; Pre-Kamp, Kamp og Post-Kamp. I hver av periodene har jeg sett hvordan alle aktørene definerer og spiller ut sin rolle i begivenhetens kontekst. Det andre analysekapittelet går rett inn i vepsens bol. Jeg ser på etableringen av de latinskinspirerte supporterne Ultras i Norge. Jeg forsøker å avdekke hvordan Ultras definerer sin rolle ut fra andre normer enn den tradisjonelle supporterkulturen og dermed står i kontrast og konflikt til resten av begivenheten. De definer sin rolle ut fra et ønske om en total deltagelse og involvering. Sparringen mellom teori og virkelighet skjer i det øyeblikket jeg ser denne kontrasten og konflikten som en del av en ritualiseringsprosess.
Ved å se en begivenhet fra to perspektiver avdekker jeg en nivåforskjell og at hvert nivå trenger en teoretisk tilnærming. Ved at performanceteorien er et godt hjelpemiddel for å beskrive store likehetstrekk i struktur og prosess er det behov for en annen tilnærming når det kommer til den individuelle opplevelsen av performance. Jeg har forsøkt å vise dette ved at performance beskriver det store bildet, mens flow og communitas beskriver det individuelle.
Denne oppgaven beskriver dermed en Søken etter flow for individet i de store performative strukturene i samfunnet.