• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for kulturstudier og orientalske språk
  • Teatervitenskap
  • Search
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for kulturstudier og orientalske språk
  • Teatervitenskap
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-66 of 66

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Ibsen i Irak: En teatervitenskapelig analyse av Ibsens verk i forhold til irakisk samfunn og virkelighet 
Saleh, Rezan (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven i teatervitenskap handler om Henrik Ibsens verk i forhold til teatret og teaterutdanningen i Irak. Utgangspunktet er at mens Ibsens produksjon og posisjon er relativt godt kjent og anerkjent blant ...
TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? 
Wettre, Janne (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
TEATER SOM ETISK SITUASJON Hva gjør teater til en etisk-dramatisk hendelse? Nysgjerrighet på hvorfor små teaterforestillinger uten nevneverdig kjendisfaktor kan skape store bølger i media og blant folk er utgangspunktet ...
UBEHAGET I TEATRET - En hermeneutisk diskusjon av en potensiell dramaturgisk effekt 
Krohn-Svaleng, Vera (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne teatervitenskapelige oppgaven tar tak i begrepet ubehag, som blir brukt flittig i estetiske problemstillinger filosofihistorien igjennom. Her avgrenses ubehaget til å dreie seg om tilskuerens opplevelse av teatrale ...
En balansekunst : Nationaltheatret som kunstprodusent i et historisk, organisatorisk og kulturpolitisk perspektiv Restricted Access
Sande, Hege Knarvik (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven har som hensikt å undersøke det norske institusjonsteatrets rolle som kunstprodusent i dagens samfunn. Institusjonsteater er her forstått; som et etablert teater i et teaterbygg, mottaker av offentlig støtte, ...
Publikum som opplevelsesprodusent - feedbackloop i de sosiale mediene teater, italiensk fotball og Facebook. 
Hagen, Odd Christian (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven fokuserer på publikum som opplevelsesprodusent og adresserer, utfordrer og samler elementene i de sosiale mediene teater, fotball og Facebook ved å se på de respektive teorier som de tradisjonelt behandles ...
"I can remain silent no longer" -- en undersøkelse av Polanskisakens plassering i en teatral virkelighet og dens spill om troverdighet 
Håkensen, Michelle Schachtler (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
I denne oppgaven plasserer jeg Polanskisaken i en teatral virkelighet og belyser begivenhetene før og etter Polanskis arrestasjon i Sveits i 2009 utfra et teatralt perspektiv. I lys av dette skal jeg undersøke hvordan ...
Meditativt nærvær? : En undersøkelse av performancen The Artist Is Present, av Marina Abramovic sett i den tibetanske vajrayana-buddhismens lys 
Brekke, Aase-Hilde (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Utgangspunktet for å skrive om neo-avantgardekunstneren Marina Abramović, og hennes performance The Artist Is Present og tibetansk vajrayāna-buddhisme, er flere. Abramović er kjent for å ha utført mange oppsiktsvekkende ...
Passiv medskaper // Aktiv mottaker : Publikumskontakt i forestillinger ved institusjonsteatre 
Arbo, Eline (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgaven er en undersøkelse av relasjonen mellom aktør og tilskuer i forestillinger ved store institusjonsteatre i Oslo. Jeg har valgt å ta for meg forestillinger der direkte kontakt mellom aktør og tilskuer anvendes som ...
"FINGERS above your head!...with a different footwork!" : No Dice av Nature Theater of Oklahoma Virkelighetsstrategier som nærværsprodusent i postdramatisk scenekunst Restricted Access
Hall, Ingrid (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Hvordan kan det ha seg at fire timers hyperteatral utfoldelse sammen med en tekst bestående av like mange timer med trivielle telefonsamtaler (som skuespillerne får avspilt ’på øret’ gjennom ipoder) holder publikum ...
Kortvokst: Teatral figur eller virkelig menneske Restricted Access
Skagen, Iselin (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Artauds manifestasjoner 
Solberg, Trond (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven med tittelen Artauds manifestasjoner er en masteroppgave i Teatervitenskap av Trond Solberg som tar utgangspunkt i Artauds to tekstfragmenter fra 1932 og 1933 som er kjent under titlene "første manifest for ...
Hvordan påvirkes Nationaltheatrets repertoar av statlig støtte og offentlige bevilgninger? Konsekvenser av bevilgninger til norsk scenekunst. 
Wist-Kirkemo, Maria Benedicte (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgaven tar for seg Nationaltheatrets repertoar 1995-2006, hvordan dette påvirkes av statlig støtte og offentlige bevilgninger, og hvilke konsekvenser det får for teatrets repertoar. Oppgaven tar utgangspunkt i ...
The Dances of the Orixás: From Sacred Ritual to Performer's Dramaturgy 
Nunes, Deise Faria (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
This thesis studies the sacred dances of the Orixás, performed during the public religious rituals in Brazilian Candomblé Keto, and their relation to the Odin Teatret tradition and Eugenio Barba’s theatre anthropology. The ...
Performative mutantar og villender i samtidsteatret - mot ein liminalitetsdramaturgi? : Refleksjonar rundt Vinge/Müllers Ibsen-trilogi med fokus på Vildanden 2009/2010, og spørsmål om realisme, teatralitet og performative strategiar mellom 1880 og 2011, i lys av Guy Debords Skuespillsamfunnet og Giorgio Agambens Homo Sacer 
Høyland, Elin (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Oppgaven går gjennom eit refleksivt-analytisk grep inn i relasjonane mellom idématerialet i og rundt Ibsens Vildanden i perspektiv av kunstnarduoen Vinge/Müllers arbeid med Ibsens dramatikk, med hovudfokus på deira versjon ...
"Do you like that I like that you like that I like it?" : En analyse av populærkulturelle elementer hos Sons of Liberty ut ifra et play- og kommunikasjonsperspektiv 
Thune, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Hvordan kan populærkultur komme til uttrykk i nyere teaterformer? Hva kommuniseres? Hvordan foregår denne kommunikasjonen? Dette er noen av spørsmålene jeg tar stilling til i denne oppgaven. Hovedfokuset er ikke kun ...
Moderne oppsetninger av barokkopera : Et fruktbart paradoks 
Stensrud, Cecilie Louise Mace (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Moderne oppsetninger av barokkopera – Et fruktbart paradoks Jeg har et ønske om, og en tro på at opera kan være noe mer enn elitekulturens underholdning – noe annet enn ”fiffens kino”. Opera skal være en del av, og et ...
Gestalting av kjønn i norske skuespillerutdanninger 
Stuedal, Merete Medalen (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
På hvilken måte gestaltes kjønn i norske skuespillerutdanninger? Hvilke kjønnsstrukturer ligger til grunn denne gestaltingen, og hvilke refleksjoner gjør skuespillerstudentene selv om temaet? Denne oppgaven anlegger et ...
Spenning i teatret : en kartlegging av møtet mellom teaterfeltet og kulturpolitikken 
Høigilt, Julie (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Hvilke konsekvenser for teaterfeltet fører den statlige finansieringen av teaterkunsten med tilhørende statlige krav og mål til? Hvilke konflikter oppstår som en følge av det tette båndet mellom staten som finansieringspart ...
Scene & heard : and the moment of enchantment 
Ingul, Siri (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
This thesis is an aesthetic, social and social-aesthetic investigation of events organised by the organization Scene & Heard in Somers Town, London. Scene & Heard is a mentoring project that partners children (9-14) from ...
Metateateret : teater i grenseland 
Kåvin, Anne Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Prosjektet Metateateret ble startet for å finne ut om teater kunne bidra til et bedre sosialt liv. Jeg har valgt å la oppgaven få sitt utgangspunkt i denne gruppen og dette spørsmålet for å undersøke nærmere noe som har ...
Iscenesettelse av freaks : en diskusjon om utstilling av mennesker i Tivolihaven og frem til vår tid 
Nordby, Kirsti (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I min masteroppgave har jeg studert fenomenet utstilling av mennesker i underholdningsindustrien. jeg valgte å av grense dette til tivoli –og sirkus tradisjonen. Denne underholdningsformen har vært forlystelse siden midten ...
Forestillinger om maskulinitet : maskulinitetskonstruksjoner i kabaretteatret 
Dybvik, Gro (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
I denne oppgaven tar jeg utgangspunkt i fire kabaretforestillinger, fremført på scener i Oslo, gjennom vårsesongen 2009. Jeg arbeider ut fra en vid definisjon av kabaretteater. Mitt datamateriale inkluderer ikke kabareter ...
Get Real! No mercy No fear : icsenesettelse : arketyper, identitet og liminalitet 
Køhn, Heidi (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Jeg leser i denne oppgaven vår tids identitetsfortåelse som en nomadisk overlevelsensevolusjon, og det å iscenesette som det faste i et flytende univers. Videre ser jeg på hvordan denne persepsjonshorisont reflekteres i ...
Forståelse gjennom dramatisk handling : lærer-i-rolle som dramapedagogisk språk- og begrepsopplæring for flerspråklige elever i ungdomsskolen 
Hansen, Petter William (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i Dorothy Heathcotes lærer-i-rolle, og redegjør for denne dramapedagogiske metoden i forhold til språk- og begrepsopplæring for flerkulturelle elever i ungdomsskolen. Oppgaven ...
Scenekunstformidling : En analyse av scenekunstprosjektet Operasjon Almenrausch 
Abildsnes, Hedda (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Oppgaven er en holistisk kartlegging av scenekunstformidling i lys av scenekunstprosjektet Operasjon Almenrausch, som er produsert og formidlet gjennom Den kulturelle skolesekken. Den kulturelle skolesekken har potensial ...
Sprengkraften i dramaturgiske strategier : en analyse av "Underværket eller The Re-Mohammed-Ty show" 
Hafting, Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven er en tredelt analyse av "Underværket eller The Re-Mohammed-Ty Show" av Christian Lollike. Min påstand er at dette verket bærer i seg dramaturgiske strategier som gir forestillingen en sprengkraft inn i det ...
Skeive scener : Lesbisk, ikke-lesbisk og ikke -lesbisk engasjement og tematikk i skeiv performance i Oslo 2005-2008 
Nordal, Jenny Katrin (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
SAMMENDRAG Mangelen på det lesbisk-spesifikke og tematiske er påfallende både på de institusjonaliserte kunstscenene, og innefor rammen av det skeive miljøet i Oslo. De homofile mennenes tilstedeværelse er derimot mye mer ...
Politikk som performance 
Holvik, Sigurd Ofstad (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Politikk som performance handler om måten politiske begivenheter iscenesettes. Jeg tar for meg måten store demonstrasjoner og politisk aktivistisk teater iscenesetter seg, i motsetning til måten makthaverne iscenesetter ...
Opera, geografi og kjærlighet : opera som symbolpolitikk 
Badendyck, Nina Christine (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
OPERA, GEOGRAFI OG KJÆRLIGHET - OPERA SOM SYMBOLPOLITIKK Masteroppgave i teatervitenskap av Nina Christine Badendyck Levert våren 2008, Institutt for kulturstudier og orientalske språk (IKOS), Universitetet i Oslo SAMME ...
En koreografi blir til et bilde : en komparativ studie av en koreografi fra 1980 av Pina Bausch og maleriet Kyssen l av Lena Cronqvist 
Berntsen, Maria Jentoft (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I september 1984 gjester Wuppental Tanzteater Cirkus Stockholm, med forstillingen: 1980 et stykke av Pina Bausch, der maleren Lena Cronqvist var en av tilskuerne. Dette var begynnelsen på en periode i Cronqvists kunstneriske ...
En Søken Etter Flow : En performanceteoretisk analyse av fotballbegivenhetens ritualistiske elementer 
Houmark, Lasse Michael (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag I denne oppgaven stiller jeg spørsmålet hva er fotballbegivenhetens ritualistiske elementer? Jeg forsøker å finne svar på det ved å benytte performanceteoretiske og ritualteoretiske perspektiver og teorier. Ideen ...
Teatermaskens former og funksjoner : - en maskehistorie 
Krosshus, Tone Cronblad (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag I denne oppgaven tar jeg for meg teatermaskens historie fra den greske antikken og fram til i dag. I den første delen gis det et overblikk over teatermasken som dramatisk virkemiddel ved å se på maskens generelle ...
Forestillinger om familien 
Jones, Hanna Maria (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag: I undersøkelsen Forestillinger om familien ser jeg på hvordan familietematikken behandles i to samtidsdramatiske teateroppsetninger, Skugge av ein gut av Arne Lygre og Ned til sol av Erlend Sandem. Begge ble ...
Teatralitet og troverdighet : Om forholdet mellom teatralt teater og barns dramatiske lek i Suzanne Ostens barnetragedier. 
Nagel, Lisa Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i den svenske barneteaterregissøren Suzanne Ostens utsagn ”Teatern er trovärdig först när den är som mest teatral”, og ser på forholdet mellom teatralitet og troverdighet i Suzanne Ostens ...
Komikkens ukomiske sider... : En undersøkelse av kulturelle kontekster, stereotyper og roller i Alt for Rognan-revyen. Restricted Access
Bernhardsen, Amalie (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne oppgaven undersøker hvordan revyen "Alt for Rognan" bruker, og eventuell forsterker stereotypier. Høsten 2006 ble tv-serien Alt for Rognan sendt på TV2. Serien handlet om ti lokale amatører fra tettstedet Rognan i ...
Processional performances in Norway and New Zealand: a comparative discussion. 
Moore, Myfanwy Katherine (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
This thesis examines the procession from within a performance framework. Four processions were chosen as examples to be compared: Two of these were the Norwegian “Children’s parade” (Barnetog) and “Parade for the graduating ...
Tragediens fødsel sett i lys av den homeriske fortellertradisjon 
Tank, Marie Louise (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Sammendrag Det er en vanlig oppfatning at den greske tragedie har vokst ut av kulten rundt guden Dionysos og at skuespillerens forgjenger er en prest eller sjaman. I denne oppgaven forsøker jeg å se etter andre sammenhenger ...
Læring gjennom estetisk erfaring : Et dramaarbeid med ungdomsskoleelever 
Fodnes, Hanne (Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgaven fokuserer på hvorfor det er viktig at elevene får mulighet til å lære gjennom erfaring. Dramapedagogikkens læringspotensial ligger i samspillet mellom det kognitive og det affektive, altså mellom elevenes ...
Romantisk ballett i Tyskland -en umulighet? : Et analytisk blikk p� historien om den romantiske balletten som den gjerne blir fortalt 
Skagestein, Bente (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I denne oppgaven forsøker jeg å belyse det jeg velger å omtale som "myten om den romantiske balletten". Idéen til denne vinklingen kommer fra et påstått fravær av romantisk ballett i Tyskland i et tysk musikkhistorisk verk ...
Var 11. september vår tids største kunstverk? : En konsekvensvurdering av bruk og misbruk av teatrets og kunstens estetikk i politisk retorikk 
Heiervang, Hanne Birgitte Ingeborg (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
SAMMENDRAG Da avantgardekomponisten Karlheinz Stockhausen kom med sin famøse påstand om at terrorangrepet 11. september 2001 var vår tids største kunstverk, vakte det enorme reaksjoner. Tid er gått siden dette, og gjennom ...
"Avstand og Nærhet" : En postdramatisk lesning av teatertendenser i Oslo 2004-2006 
Pettersen, Anette Therese (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Oppgaven tar for seg det postdramatiske teatret i Norge anno 2006. Min hovedproblemstilling har vært å lete etter postdramatiske teknikker i bruk på norske teaterscener. Derfor har jeg tatt utgangspunkt i Hans-Thies Lehmanns ...
Teatralitet og illusjon : teater og ideologi i Russland fra 1917 til i dag 
Amundsen, Julie Rongved (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Innledningsvis tar jeg for meg et marxistisk ideologibegrep som beskriver ideologi som falsk bevissthet, og spesielt den slovenske filosofen Slavoj Žižeks ideologibegrep som fokuserer på ideologi som et uttrykk for illusjon. ...
Baktruppen på kryss og tvers : Det performative som subversivt potensial 
Eeg, Camilla (Master thesis / Hovedoppgave, 2006)
Den norske performancegruppen Baktruppen har arbeidet sammen i 20 år. Deres kunstneriske arbeid er mangslungent og interdisiplinært, og de bruker referanser med stor lekenhet fra flere kunstfelt. Denne masteroppgaven ...
Andy Warhol Superstar : om kunstnermyten, media og den maskinelle teatralitet 
Gali, André (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
I oppgaven Andy Warhol Superstar – om kunstnermyten, media og den maskinelle teatralitet har jeg undersøkt kunstneren Andy Warhol i forhold til begreper om konsumersamfunnet og teatralitet. Målet med oppgaven har vært å ...
Kreativ smeltedigel - eller heksegryte? : Yrkesgrupper og profesjonalisering i teaterinstitusjonen 
Alfsen, Knut (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
I denne oppgaven har jeg studert det skapende arbeidet ved scenekunstinstitusjonene som en sosiologisk prosess mellom ulike yrkesgrupper. Ved å sammenholde perspektiver fra profesjonsforskningen med forholdene i innenfor ...
Fra Blankt papir til skuespill 
Maron, Vivi Anna (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
SAMMENDRAG Masteroppgaven Fra blankt papir til skuespill tar utgangspunkt i spørsmålet: hvorfor skriver man? Jeg fikk mulighet til å følge Hedmarks Teaters prosjekt ”Ny Innlandsdramatikk” som høsten 2003 inviterte ...
Teater som feminint utopia : Et møte med Hélène Cixous gjennom teaterfenomenet Blå Bobler 
Lunde, Grete Christine (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Ved å vise til noen historiske omstendigheter som har påvirket en type feminin identitet, der kvinnen blir sett på og ser på seg selv som et estetisk objekt, retter jeg søkelyset mot hvordan teatersituasjonen i vår tid ...
Fortellingen i det postmoderne : -en historisk, teoretisk og analytisk tilnærming 
Bern, Linn-Terese (Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Har det skjedd noe med fortellingen i det postmoderne, har den fått en annen posisjon og andre vilkår enn før? Har den forandret innhold og form? Gjennom å se på muntlig fortelling før og nå, teorier om fortelling og ...
Perspektiver på multimedial scenekunst: : monster teater? 
Berg, Ine Therese (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Oppgavens undertittel "monster teater" henspiller på kunstneren Matthew Causeys manifest for samtidens og framtidens teater, "A theatre of monsters: live performance in the age of digital media" (2002). Monsteret er en ...
Performance-teater og Dramaturgi : Eksemplifisert ved Verdensteatrets forestilling 'Konsert For Grønland' 
Leinslie, Elisabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Oppgaven undersøker hvilke estetiske og dramaturgiske strategier og strukturer som anvendes i dagens performance-teater, og hvilke dramaturgiske tenkemåter som kan ligge til grunn for verkene. Diskursen angående dramaturgiske ...
"The mind is a muscle". "The body is an ear". : Refleksjoner omkring teater og teori med utgangspunkt i Robert Wilsons Peer Gynt 
Andersen, Anette Storli (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Utfordret Robert Wilsons Peer Gynt norsk teater eller stemmer det, som enkelte anmeldere har antydet, at forestillingen strengt tatt kom 30 år for sent til å ha noen funksjon? Produksjonen var gjenstand for stor ...
Lokal teaterkultur - en samfunnsendrer : Teaterdialog som en samfunnsendrende metode i utviklingsarbeid i Afrika 
Stormorken, Jørunn Sofie Gjedrem (Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Kan teater som metode brukes til å skape forandring i samfunnet? Hva innebærer det å fokusere på teater som samfunnsendrende? Gjennom å diskutere sammenhengen mellom kultur og utvikling ut fra en forståelse av teater som ...
Eventyr som teater : Refleksjoner omkring eventyrteater og virkning, basert på performance-teori, eventyrforskning og ritualteori. 
Brudevoll, Ingrid Benedicte Ness (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Eventyr som teater. Refleksjoner omkring eventyrteater og virkning, basert på performance-teori, eventyrforskning og ritualteori. Hovedproblemstillingen dreier seg om virkningen av iscenesettelse generelt og av eventyr ...
Kan fiksjon være autentisk : autentisitetsproblematikk innen kunstteori og performativ kunst 
Mutic, Nedin (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Oppgaven er en undersøkelse av begrepet autentisitet i forhold til kunstteori og performativ kunst. Autentisitetsproblematikken blir behandlet i tre forskjellige kontekster, hvorav den første er kunstteori. Der drøftes ...
Del I. Stanislavskijs vei fra Innlevelsesmetoden til De fysiske handlingers metode. Del II. Stanislavskij-gruppens/Studioteatrets bruk av Stanislavskij-systemet. 
Martinsen, Else (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Del I. I denne oppgaven belyses den russiske teatermann Konstantin Stanislavskijs arbeidsmetoder for skuespillere, det s.k. Stanislavskij-systemet som omfatter hans tidlige Innlevelsesmetode og hans senere De fysiske ...
Flamenco - og jeg 
Kvisli, Randi Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Utgangspunktet i min masteroppgave er flamenco, en teatral uttrykksform som har røtter tilbake til 1500-tallets Andalucia, sør i Spania. Jeg hadde opprinnelig planer om å problematisere kontekst og forklare hvordan det ...
Muntlig fremføring gjennom tre roller : refleksjoner over fremføringskunnskap med røtter i retorikk og skuespillerkunst 
Handagard, Ingvild Thrude (Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Med røtter både i retorikk og skuespillerkunst reflekterer denne hovedoppgaven over muntlig formidling. Fra skuespillerkunsten hentes begrepet rolle, og fra retorikken, antikkens talekunst, kommer den første skriftlige ...
Jon Fosse con text : Jon Fosse i teaterhistorien, kunstinstitusjonen og markedet 
Andersson, Hege Holde (Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i at vi i Norge kun har to internasjonalt anerkjente dramatikere; Henrik Ibsen og Jon Fosse. Det er hundre år siden vi sist opplevde en norsk dramatiker i en slik posisjon som det Fosse nå ...
Danser, kropp og trening 
Borgen, Michelle Anette (Master thesis / Hovedoppgave, 2003)
Tema for denne hovedoppgaven er danseren og danseeleven, og hennes harde arbeid som ofte er grunnlaget for de prestasjonenen vi ser på scenen. Jeg vil ta for meg de ulike elementer og prosesser som former den enkelte danser ...
Sort maskerade : Gothkulturens teatralitet og ritualitet - belyst gjennom Wave-Gotik-Treffen 
Birkeland, Guri (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne oppgaven handler om gothkulturens teatrale og rituelle trekk. Gothkulturen er en kultur som praktiserer eksperimentering og spill med kostymer, utseende og identitet i offentligheten og på egne treff; en bevegelse ...
Akademi for figurteater - som kom, vant og ... forsvant? 
Wiig, Mona (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Akademi for figurteater - som kom, vant og forsvant? Arbeidet for etablering av profesjonsutdanning i figurteater / dukketeater var en fanesak for det norske og nordiske fagmiljøet under 1980- og 1990-tallet. I Norge ...
Med samfunnet som scene : Teatrale fenomener på grensen 
Eggen, Marit Grimstad (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne oppgaven handler om noen komplekse fenomener som i de senere år har dukket opp i ulike kontekster i kulturbildet. Disse fenomenene lar seg ikke lett plassere i en kategori, men det er her tatt utgangspunkt i at det ...
Den som ingen fortid eier - den har heller ingen framtid : teatrets plass i Sokndals historie 
Fjermestad, Jannicke (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Denne oppgaven handler om teaterets plass i Sokndals historie. Sokndal er en liten bygd lengst sør i Rogaland, på det mørke fastland hvor det 30. mai 2001 ble satt opp et spel i et nybygd amfi. Spelet bygde på lokale ...
Ionesco og det absurde teateret 
Schamaun, Bergljot (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Hundre sider om norsk standup : -historikk -estetikk -kritikk 
Løvland, Karin Marianne (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Sammendrag av Maja Løvlands teatervitenskaplige hovedoppgave, våren 2002. Hundre sider om Norsk Standup Denne hovedoppgaven handler om den norske standup-tradisjonen. Vi har en kort tradisjon for genren i Norge, den ble ...
Møte med Mythos : Mot en overskridende erfaring i en dekonstruert estetikk 
Moe, Jon Refsdal (Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
Oppgaven er et forsøk på å harmonere to tilsynelatende uforenlige posisjoner i samtidens estetikk : dekonstruktiv teori i tradisjonen etter Jacques Derrida og modernistisk teater i tradisjonen etter Antonin Artaud. ...
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2010 - 2015 (22)2002 - 2009 (44)Document TypeMasteroppgave (52)Hovedoppgave (14)AuthorAbildsnes, Hedda (1)Alfsen, Knut (1)Amundsen, Julie Rongved (1)Andersen, Anette Storli (1)Andersson, Hege Holde (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy