Abstract
Akademi for figurteater - som kom, vant og forsvant?
Arbeidet for etablering av profesjonsutdanning i figurteater / dukketeater var en fanesak for det norske og nordiske fagmiljøet under 1980- og 1990-tallet. I Norge ble dette arbeidet intensivert gjennom støtte fra Norsk kulturråd til gjennomføring av 3-årig prøveprosjekt for utdanning i dukketeater lokalisert til Fredrikstad. Norsk Dukketeater Akademi (DNA) hadde ansvaret for gjennomføringen av prøveprosjektet (1991-94).
Den offentlige evalueringen anbefalte etablering av permanent kunstfaglig høgskoleutdanning i figurteater (1994) og Stortinget fulgte opp med økonomisk støtte til etablering av utdanningen i Budsjettinnstilling S.nr.12 (1994-95). De forutsatte at DNA ble del av en eksisterende utdanningsinstitusjon og Høgskolen i Østfold (HiØ) var det mest aktuelle alternativet. I Revidert Nasjonalbudsjett ble det stadfestet at utdanningen i figurteater skal ha nasjonalt ansvar innen sitt fagområde (St.prp.51, 1995).
Fra og med 1996 var utdanningen formalisert som egen seksjon under HiØ. Første ordinære studentkull på 12 startet høsten 1996. Mer enn 15 års arbeid for etablering av profesjonsutdanning i figurteater / dukketeater var blitt en realitet. Utdanningens mål var å videreutvikle og fornye norsk figurteater - som egen genre av scenekunsten. Etableringen av utdanning i figurteater hadde bred norsk og nordisk støtte i kunst-, kultur- og utdanningsmiljøer, samt god drahjelp fra et internasjonalt fagmiljø.
I september 1998 ble studieplanene for utdanningen revidert etter at ny faglig leder ble tilsatt. Under mål for studiet blir figurteater byttet ut med visuelt og fysisk teater. Revisjon ble ikke behandlet som egen sak i høgskolestyret (kun som referatsak). Etter 2 år kom en redegjørelse fra ledelsen ved HiØ at endringen var av redaksjonell / språklig karakter og at "visuelt og fysisk teater gir meningsinnhold til begrepet figurteater". I brevet står det at utdanningen er i "samsvar med forutsetningene som ble lagt til grunn for etableringen av akademiet" (HiØ 2000:14.04.). Brevet er stilet til Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) som svar på mange reaksjoner fra teater- og figurteatermiljøer i Norge grunnet endringen av utdanningen.
Hva innebar egentlig revisjonen av studieplanene ved Akademi for figurteater i september 1998? Fagbegrep, fagprofesjoner og fagtradisjoner ble pulverisert. Figurteater som egen genre av scenekunsten ble marginalisert ved den statlige institusjon som skulle videreutvikle og fornye norsk figurteater. Den lille kime av et fagmiljø som var i ferd med å bygges opp, ble raskt ryddet vekk - det forsvant med revisjonene i september 1998.
Et nytt innhold i fagbegrepet ble postulert: figurteater er visuelt og fysisk teater - eller samtidens kryssende kunstretninger mellom billedkunst og teater. Akademi for figurteater arbeider med eksperimenterende scenekunst, uten grenser for hva som tradisjonelt regnes som teater. Figurteater ble med andre ord den "nye" -ismen som skal skape grensesprengende nytt visuelt teater.
Mye har skjedd bak lukkede dører ved Akademi for figurteater de siste 4 år. Mye tyder på at det skrives en "ny" historie om Akademi for figurteater som skal handle om visuell scenekunst og utviklingen av en "ny" utdanning for scenografi i Norge.
I denne hovedoppgaven redegjør jeg for fremveksten og etableringen av Akademi for figurteater. Det kan være viktig å bli minnet om hvorfor utdanningen ble etablert. Det kan være klargjørende å se raske endringer i lys av tidsperspektiver. Ikke minst gjelder dette endringer og retninger innen billedkunst hvor bruddhistoriene og -ismene er en regel snarere enn et unntak. Utdanningen i figurteater var den første av sitt salg i Norden. Den var den eneste i Norge. Skal den bare bli borte - ved et pennestrøk? Betydde det nasjonale engasjement ikke noe? De kulturpolitiske dimensjoner ved figurteatret? Alle de faglige og formelle rammer som utdanningen ble bygget på? Selv Stortinget var sterkt engasjert i å få utdanningen etablert.
De som har ansvaret for å passe på en ny kunstfaglig utdanning har ikke fulgt med. De har heller ikke visst forskjell på figurteater og visuelt og fysisk teater og de ville heller ikke høre på andre. Hva er utdanningens faglige legitimitet i dag?
Det bevilges årlig 7 mill norske kroner til utdanning i figurteater. Siden 1998 har dette beløpet blitt brukt til visuelt og eksperimentelt teater og ikke til figurteater. Mye har vært uklart om utdanningen siden september 1998. 4 år med forvirring rundt Akademi for figurteater og myter om norsk figurteater er lenge nok. Tiden synes moden for å skrive et nytt kapitel i utdanningens hvert så fargerike historie. Innholdet i dette kapitlet må handle først og fremst om åpenhet og om figurteater. Det må også handle om ansvar for en ny offentlig kunstutdanning - hvor uvitenheten om faget er stor. En mulig overskriften på kapitlet kan være: nytt brudd - i full offentlighet!