Abstract
Denne oppgaven fokuserer på hvorfor det er viktig at elevene får mulighet til å lære gjennom erfaring. Dramapedagogikkens læringspotensial ligger i samspillet mellom det kognitive og det affektive, altså mellom elevenes følelser og intellekt. Oppgaven er en undersøkelse av hvordan dramapedagogisk virksomhet kan være med på å utvikle elevene både kunnskapsmessig og personlig. Hovedproblemstillingen er: hvorfor drama kan fungere godt som et verktøy for læring, sett i forhold til: hvordan elevene møter Henrik Ibsens dramatikk, og hvordan dramapedagogisk virksomhet kan være med på å utvikle elevene både kunnskapsmessig og personlig.
Oppgaven er delt inn i tre deler, og disse delene er avhengig av hverandre fordi de forholder seg til dramapedagogisk virksomhet, men vektlegger ulike aspekter. Del en omhandler estetisk teori, og er med på å beskrive hvorfor læring gjennom erfaring kan fungere på en virkningsfull måte, og hva som skjer i en estetisk læringsprosess. Relevante teorier her er Friedrich Von Schiller, Søren Kjørup og John Dewey.
Del to redegjør for dramapedagogikkens læringspotensial, altså hvordan dette forholder seg til et lærestoff, og hva som gjør at elevene lærer på et dypere plan. I denne delen var det også relevant å se nærmere på hvordan det estetiske feltet forholder seg til dagens læreplaner. I den forbindelse, tok jeg utgangspunkt i de nyeste reformene, reform 97 og kunnskapsløftet 2006.
Del tre gir en innføring i hvilke dramapedagogiske metoder som kan benyttes i elevenes undervisning, og hvordan disse metodene kan brukes i forbindelse med et lærestoff. I denne delen benyttet jeg meg av Dorothy Heathcote og Gavin Bolton sine teorier.
"Teater DUPLO" er en gruppe bestående av avgangselever ved dramalinja på Lillestrøm Videregående skole. I år 2006, satte denne gruppen opp et dramapedagogisk undervisningsprogram, som bestod av et forarbeid, en forestilling og et etterarbeid, som de utførte på ulike ungdomsskoler i Lillestrømdistriktet. Dette undervisningsopplegget tok utgangspunkt i Ibsens dramatikk, og gruppens intensjon var at ungdomsskoleelevene skulle møte Ibsens stykker, på et erfaringsmessig plan. Jeg var observatør under deler av denne prosessen, og denne observasjonen var relevant i forhold til diskusjonen i oppgavens siste del. Målet med denne diskusjonen var å se den estetiske og den dramapedagogiske teorien, i sammenheng med et praktisk eksempel, for å kunne begrunne oppgavens problemstilling.