Abstract
Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i Dorothy Heathcotes lærer-i-rolle, og redegjør for denne dramapedagogiske metoden i forhold til språk- og begrepsopplæring for flerkulturelle elever i ungdomsskolen.
Oppgaven argumenterer for bruken av lærer-i-rolle i forbindelse med læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter, og drøfter observasjoner fra et gjennomført prosjekt i forhold til dette. Prosjektet var en del av grunnleggende norskopplæring på niende trinn, hvor lærer-i-rolle ble brukt som pedagogisk og estetisk arbeidsmetode for å gjøre begreper forståelige, forbedre språkkompetansen og øke ordforrådet til elevene.
Oppgaven bruker i hovedsak teori om lærer-i-rolle, men tar også i bruk teori om performance og ageringsbegrepet, kunst i forhold til læring, og språklæring i norsk skole.
Gjennom fokus på agering, deltakelse og estetiske virkemidler argumenterer oppgaven for bruk av lærer-i-rolle som en metode tilknyttet andrespråksopplæring. Teorien og prosjektet fokuserer på akademiske prestasjoner, og oppgaven kan tas til inntekt for å bruke drama i en kunnskapsfokusert skole, som har store ønsker og behov for kartlegging av elevenes ferdigheter og språkforståelse.
This thesis is been based on Dorothy Heathcotes teacher-in-role in relation to Norwegian language training for multicultural teenagers.
The thesis argues for use of teacher-in-role in the subject: 'Basic Norwegian for linguistic minorities', and discusses observations from a project by the author in relation to this. The project was part of the subject 'Basic Norwegian for linguistic minorities' for fourteen year old pupils, where teacher-in-role was used as a pedagogical and aesthetic method to make abstract concepts understandable, improve Norwegian language skills and increase the vocabulary for these multilingual pupils.
This thesis focuses on theory about teacher-in-role, but also discusses this method in comparison with performance theory, the concept of acting, art in relation to learning, and second language learning for Norwegian schools.
The theory and the project focuses on academic achievements, and the thesis can be used as an example for further use of drama, and especially teacher-in-role, in a knowledge-focused school.