Search
Now showing items 1-82 of 82
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Language use in the L2 English classroom has been the subject of ongoing debate and previous research has found considerable variation in L1 use in L2 English classrooms. The present study is a part of the LISE (Linking ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Young people today are surrounded by English. Extramural English, referring to the English used outside the English classroom, provides infinite opportunities to consume, produce and interact with English for all kinds of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
The 2020 curriculum reform introduced inquiry-based approaches to all school subjects in Norway. According to the new core curriculum, such practices could be implemented in various ways and should aid in preparing students ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Along with globalisation and advances in technology, English is becoming an increasingly prevalent language in the Norwegian society (Graddol, 2006; Språkrådet, 2021). Related to this is the increase of Norwegian adolescents’ ...
Comparing English reading literacy across borders: A comparative study in Norway, England, and France Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Lesing er en grunnleggende ferdighet for å utdanne aktive og velfungerende medlemmer av samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Ettersom det engelske språkets hegemoni innen global kommunikasjon og skriftlig informasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masterstudien undersøker hvordan sensorer operasjonaliserer vurderingskriteriene de får under en muntlig eksamen i engelsk. Tidligere forskning har vist at det det er variasjon i hvilke vurderingskriterier sensor ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Synet på flerspråklighet som en verdifull ressurs har økt i betydning innenfor engelskfaget etter innføringen av den nye nasjonale læreplanen i Norge. Med økende globalisering og migrasjon har klasserom blitt mer språklig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Høsten 2020 ble fagfornyelsen innført på barne- og ungdomstrinnet. Et av hovedmålene for fagfornyelsen var å styrke utviklingen av elevenes forståelse og dybdelæring. Læreplanene som ble innført gjennom fagfornyelsen (LK20) ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Målet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke hvordan interkulturell kompetanse kan se ut i L2 engelskundervisning på ungdomstrinnet. Hovedmetoden som ble benyttet for å undersøke dette var kvalitativ videoobservasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Ettersom skjønnlitteratur er en stor del av engelskundervisningen i Norge, er det både betydelig og interessant å studere hvilke tekster elevene leser i engelskfagsklasserom. Tidligere forskning har funnet at valget av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Målet med denne studien er å undersøke koblingen mellom gaming utenfor skolen og engelsk ordforråd hos yrkesfagelever i Norge, med det formål å beskrive hva som karakteriserer noen nøkkelaspekter ved denne koblingen. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Dataspill har blitt en stor del av dagens ungdomskultur, men de er egentlig ikke representert på et tilsvarende nivå i undervisning på videregående skoler i dag. Det er et stort læringspotensial i dataspill som kan utnyttes ...
Putting Life Skills into Practice: Insights from an English classroom Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Effekten vurdering for læring (VfL) har på forbedring av utdanningskvalitet er godt dokumentert og VfL står sentralt i engelskfagets nye læreplan. Det er anerkjent at lærerstudenter son deltar i lærerutdanningsprogrammer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Tospråklig undervisning har vært tilgjengelig i norske skoler siden midten av 1990 tallet. En ny type tospråklig opplæring i norske ungdomsskoler, hvor både engelsk og norsk blir brukt som undervisningsspråk uten krav om ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Denne studien undersøker språkbruk av engelsklærere i fem klasserom i ungdomsskolen og språkvalgene de tar angående bruk av førstespråket, norsk. I tillegg har studien undersøkt funksjonen norsk har for lærerne og graden ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Ettersom dagens samfunn gir utallige muligheter for bruk av tekster i klasserommet, er det både viktig og interessant å studere bruk av lærebøker og andre tekster i klasserommet. Konseptualisering av tekster som verktøy ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Det er ulike teorier og ideer knyttet til hvordan det er best for elever å lære engelsk som et andre-/fremmedspråk (L2). Denne masteroppgaven undersøker hvilke språk elever selv bruker i deres engelskundervisning og deres ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Norske ungdommer fortsetter å øke måten de lærer engelsk på utenfor skolen, gjennom teknologi og internett-bruk. Dette danner derfor et nytt grunnlag for å tolke læring i sosiokulturelle kontekster. Målet med denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masterstudien har hatt som mål å utforske hva slags praksis tre forskjellige lærere bruker, som kan være med på å utvikle interkulturell kompetanse i engelskundervisning. For å undersøke dette, har jeg brukt videodata ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven undersøker muntlige tilbakemeldingspraksiser i engelsk på ungdomstrinnet, ved å analysere videoopptak av engelsktimer for å identifisere hva som karakteriserer effektiv tilbakemelding. Videodataene er ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Det å få elever til å involvere seg i helkassesamtaler på engelsk gir dokumentert lingvistisk og sosialt læringsutbytte for deres utvikling av engelsk som andrespråk. Tidligere forskning på undervisning og læring av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
SAMMENDRAG Som en del av Linking Instructuin and Student Experiences (LISE)-prosjektet utviklet av Kirsti Klette og ledet av førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ønsket denne masteravhandlingen å svare på forskningsspørsmålet; ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Å kunne uttrykke seg gjennom skrift er helt nødvendig i det moderne samfunnet, både i ens eget personlige liv og for å kunne delta i samfunnet. Denne masteravhandlingen belyser hva som karakteriserte fire engelsklærere i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven handler om språkvalg i L2 Engelsk klasserom, sett fra et elevperspektiv. Som en del av en større forskningskontekst som omhandler bruk av L1 i L2 klasserom, har en studie fra Linking Instruction and Student ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Det er dokumenterte variasjoner i hvordan, når, og hvor mye norske engelsklærere bruker og tillater norsk, og bruker og fremmer engelsk, i klasserommene sine. Denne studien har som mål å undersøke hva to engelsklærere på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteroppgaven tar for seg en litterær samtale mellom fem elever i en niendeklasse, der de diskuterer rap-teksten "Styggen på ryggen". Utgangspunktet for samtalen er elevenes egne opplevelser og reaksjoner i møte med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere ved videregående skoler med et høyt antall minoritetsspråklige studenter vurderer grammatikkundervisning, og i hvilke sammenhenger de underviser i grammatikk. Forskningsspørsmålene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvordan norsklærere på videregående arbeider med vurdering av muntlig. Oppgaven tar utgangspunkt i hvordan læreplanen forstår arbeid med muntlig kommunikasjon og muntlige ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne masteravhandlingen er en oppfølgingsstudie av Brevik (2019a) og baserer seg på video-opptak for å analysere hva som karakteriserer forholdet mellom forskjellige tekstmedier i engelsk klasserom på ungdomsskolen og ...
Matematisk språk og flerspråklighet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Det matematiske språket har stor betydning for elevers læring av matematikk. Alle elever må lære å bruke det matematiske språket på meningsfulle måter, for eksempel ved å uttrykke matematisk tenkning og i dialog med medelever ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Hensikten med denne studien er å undersøke, utforskende matematikkundervisning i Norge, med søkelys på lærers praksis. Tidligere forskning på feltet indikerer at utforskende matematikkundervisning påvirker elevenes motivasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker hvordan bruk av Forumteater i undervisning om fordommer og rasisme kan bidra til elevenes myndiggjøring. Studien tar utgangspunkt i kritisk teoretisering om myndiggjøring, der myndiggjøring kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Abstract: Previous studies have shown that teachers have limited competence in teaching English to multilingual students and that teacher students are lacking essential competence in teaching English in a multilingual ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
This MA study presents an analysis of video recorded English instruction lessons taught by seven teachers in seven classrooms at different lower secondary schools (9th grade). The video recordings were analyzed to identify ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien undersøker "hva kjennetegner bruk av engelsk i og utenfor skolen blant videregående elever (16 og 17 år), som leser betydelig bedre på engelsk enn på norsk". Elevene ble identifisert som Outliers, basert på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
The aim of this qualitative study is to investigate how teachers and students perceive vocational orientation in the English subject in upper secondary school. The study is based on semi-structured interviews with nine ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Målet med denne masterstudien har vært å identifisere hva som karakteriserer undervisning av kultur i engelskfaget på 9.trinn. For å undersøke dette har denne studien kombinert intervju og videoopptak av engelsktimer. ...
Quality teaching in text-based instruction. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Målet med denne ”mixed methods” studien har vore å undersøka korleis ein kan identifisera god undervisning i eit 9. klasserom, når elevane arbeider med tekst. For å undersøka dette, har eg utført video-opptak i fem timar ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I tiende klasse får elevene to separate karakterer i engelsk – en muntlig og en skriftlig karakter. På VG1 derimot, får eleven en samlet karakter som skal beskrive både elevenes muntlig og skriftlige kompetanse. Hvis man ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne studien undersøker norske og ikke-norske lytteres holdninger til ulike grader av norsk- aksentuert engelskuttale. En fonologisk analyse av 20 nordmenns innspillinger av en stimulustekst har bidratt til en beskrivelse ...
Local oral examinations: How do teachers prioritize when assessing English oral examinations at Vg1 level? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Muntlig eksamen basert på Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006 (LK06) blir per dags dato administrert lokalt, i motsetning til skriftlig eksamen basert på LK06 som administreres sentralt. Målet med denne studien har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever på videregående trinn gjør informasjonssøk på internet og hvordan de bruker kilder i sine skriftlige tekster. Jeg har brukt en kvalitativ metode der jeg har samlet inn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Målet med denne kvalitative studien er å undersøke i hvilken grad nyutdannede engelsklærere med universitetsutdanning føler seg forberedt til å undervise i skriving i den videregående skole. Undersøkelsen er basert på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne mastergradsavhandlingen undersøker lærebokforlags forståelse av interkulturell kommunikasjon. Avhandlingen tar utgangspunkt i kompetansemålet reflektere over hvordan kulturforskjeller og ulike verdisystem kan påvirke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Målet med denne kvalitative studien er å undersøke hvilke faktorer som kan påvirke meningene, holdningene og bruken av kodeveksling i engelskundervisningen på ungdomsskolen og i den videregående skolen i Norge. Undersøkelsen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke norske VG1 elever i engelsk og nivået på den pragmatisk kompetansen de har utviklet på engelsk. I tillegg ønsket jeg å undersøke elevenes forhold til høflighet og deres ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med denne studien har vært å undersøke i hvilken grad skoleledere og lærere bruker resultatene fra nasjonal prøve i engelsk, og fokuset har vært på å undersøke om disse resultatene brukes som en del av elevenes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne kvalitative oppgaven undersøker bruken av lesestrategier i det obligatoriske engelskfaget på norske videregående skoler. Gjennom fenomenologisk forskningsdesign undersøker den til hvilken grad lesestrategier blir ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med denne studien er å undersøke i hvilken grad Content and Language Integrated Learning (CLIL) og English as a Foreign Language (EFL) elever på 10. trinn skiller seg fra hverandre når det gjelder lesing, med fokus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Denne oppgaven ser på om CLIL elever gjør det bedre på vokabular tester enn elever som bare har vanlig EFL undervisning. Studien bruker en mixed methods metode, hvor intervju, og spørreskjema brukes til å gi et bedre bilde ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med min masteravhandling er å undersøke engelsk leseferdighetene til nye studenter på høyere utdanning, med spesiell fokus på realfagsstudenter. Jeg stille også spørsmål ved om det obligatoriske engelskkurset det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Målet med denne kvalitative studien er å undersøke hvordan norsk som førstespråk (L1) brukes i engelskundervisning på ungdomsskolen og i videregående skole, og samtidig finne ut hva som forårsaker variasjonen i L1-bruk. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Målet med denne kvalitative undersøkelsen var å finne ut om undervisningen av engelskspråklig litteratur i niende klasse er basert på en tekstsentrert (ny-kritisk) eller en elevsentrert (leserens respons) tilnærming til ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Målet med denne studien er å undersøke og sammenligne norske og finske avgangseksamener på Vg3-nivå i Engelsk. Fokus er på forskjellene i tilnærmingen til vurdering av skriving i de to landene, og på vurderingsprosedyrens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Målet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på studiespesialiserende linje i norsk videregående skole forklarer hvorfor de valgte, eller ikke valgte, et eller flere av de engelske programfagene Internasjonal ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne oppgaven tar for seg holdninger og praksis i forhold til digital ordbøker blant elever i engelsk i Norge. Oppgaven prøver å identifisere noen viktige særpreg og mønstre til holdninger og praksis sett i sammenheng med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Temaet for denne oppgaven har vært å finne ut mer om muntlig eksamen i engelsk på VG1 i den norske videregående skolen. Mer spesifikt ville jeg finne ut mer om hvordan eksamen er utformet, praktisert og vurdert. I tillegg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Målet med denne masteravhandlingen er å undersøke hvordan engelsk brukes i profesjonell sammenheng i norske direktorater. Det er en kvalitativ undersøkelse som følger opp en tidligere kvantitativ undersøkelse gjennomført ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
I denne oppgaven har jeg sett på fire ulike lærebøker i fellesfaget engelsk for VG1, studieforberedende retning, for Kunnskapsløftet K06. Målet for denne studien var å finne ut hvordan disse fire ulike lærebøkene brukte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker bruken av lesestrategier i Engelsk Vg1, siste obligatoriske år med Engelsk i videregående skole i Norge. Den følger opp en tidligere oppgave som viser at leseinstruksjoner på Vg1 ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Studien set søkelyset på engelsklærarar sin bruk av IKT og kva som skil engelsklærarar med lågfrekvent og høgfrekvent bruk. Datamateriale frå engelsklærarar ved eit tilfeldig utval ungdomsskular frå heile landet vart samla ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
This article-based Master's thesis investigates how undergraduate students in Iran learn English through regular topic-based online conversations with native-speaking conversation facilitators (CFs) living in different ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
Målet mitt med denne oppgaven var å finne ut om, og i så fall hvordan, det undervises i lesing i engelskundervisningen på norske ungdomsskoler. Jeg ville undersøke hva lærere mener om lesing og hvordan de underviser i det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Det overordnede målet for denne oppgaven er leseopplæringen i den videregående skolen. Mer konkret ønsket jeg å finne ut hva og hvor mye som leses, hvordan lesing undervises og hvordan lærernes holdninger til leseundervisningen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Hovedmålet med denne masteroppgaven har vært en evaluering av fire forskjellige lærebøker i engelsk, to fra vår tidligere læreplan, L97 og to fra inneværende læreplan, LK06, Læreplan for Kunnskapsløftet 2006, og en ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Målet med denne oppgaven er å undersøke R94 og LK06 lærebøker i engelsk for å finne ut om det er endringer i antall vokabularoppgaver i nyere lærebøker sammenlignet med R94 lærebøker, som et resultat av at det er et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hovedmålet med denne masteroppgaven er å finne ut om R94 i tilstrekkelig grad forbereder elevene i norsk videregående skole for høyere utdanning med tanke på opplæring i akademisk skriving i engelsk. Det står i den generelle ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
This thesis focuses on the subject of vocabulary in English didactics. The main aim is to study the English vocabulary usage of upper secondary pupils in Norway. An analysis and comparison is made of Norwegian learners’ ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
The overall purpose of this thesis is to carry out a critical analysis of the final exam in written English in the lower secondary school according to the syllabus which was implemented in. My main objectives are to focus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
The purpose of this thesis is to give an account of the role of the discourse competence component in the one-year and two-year foundation course1 in common general studies of the upper secondary school in Norway. My focus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
This thesis is a comparative analysis of two English textbooks for the foundation course in upper secondary school with special reference to pre-reading. The two textbooks and their pedagogical approaches have been discussed ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)
The thesis is a study of the final assessment in English in the vocational courses in upper secondary school (VF2210). The data from the present study reveal that the VF2210 exam test does not in all cases test achievement. ...