Abstract
Effekten vurdering for læring (VfL) har på forbedring av utdanningskvalitet er godt dokumentert og VfL står sentralt i engelskfagets nye læreplan. Det er anerkjent at lærerstudenter son deltar i lærerutdanningsprogrammer trenger avansert vurderingskunnskap om de skal etablere god VfL og forbedre undervisningskvaliteten i engelskfaget. I månedene før utplassering, deltok deltakerene i denne studien på emnet «Tilrettelegging for elevers læring» på Universitetet i Oslo (UiO). Som lærerstudenter er det obligatorisk å fullføre en 45 dagers utplassering hvor de utvikler ferdigheter i VfL. For å kunne gi et innblikk i hvordan lærerstudentene lærer om vurdering spør denne masteroppgaven (MA) «Hvilken påvirkning har 45-dagers utplasseringen, i regi av lærerstudiet på UiO, på engelsklærernes vurderingskompetanse i språk? » Deltakerene ble intervjuet før og etter utplassering. Før utplassering ble lærerstudentene bedt om å forklare hvor godt forbedredt de anså seg selv for å gi VfL. De ble videre spurt om deres egen holdning til VfL og deres kunnskap om VfL ble evaluert. Etter endt utplassering ble deltakerne bedt om å forklare hvordan deres holdning til VfL hadde forandret seg og hvilke VfL -aktiviteter de hadde tatt til seg. Intervjuene utgjorde primærdatasettet. Et sekundært datasett bestod av utplasseringslogger som dokumenterte hvor ofte lærerstudentene observerte VfL i klasserommet, hvor ofte de selv brukte VfL og hvilke typer vurdering de hadde brukt i sin undervisning. Etter alle data var samlet inn ble intervjuene transkribert, og en tematisk analyse ble utført. Temaene ble produsert deduktivt fra transkripsjonene og deretter samlet i tre kategorier; Forberedthet, holdninger og påvirkninger og læringsaktiviteter. I diskusjonen blir tre av intervjuene presentert for å adressere hver av de tre kategoriene.Resultatene av denne MA sammenfaller med tidligere forskning innen vurderingskompetanse. Engelsklærerstudenter føler seg ofte uforberedt til å gi formativ vurdering til sine elever. På tross av dette indikerer mine funn at deltakerenes vurderingsevner forbedret seg betraktelig som et resultat av utplasseringen. Jeg oppdaget også at kvaliteten på opplæringen I vurdering lærerstudentene får under sin utplassering varierer i stor grad. Viere tilsier resultatene at lærerutdanningsprogrammer går glipp av muligheter til å styrke vurderingsevnen hos sine deltakere.Basert på disse funnene, argumenterer denne studien for at lærerstudenter ville hatt utbytte av obligatoriske vurderingsemner introdusert tidlig i studieløpet, i tillegg til valgfag i vurdering gjennom hele studieløpet. Videre argumenter denne MA for at mentorlærere på utplasseringsskolene burde ha dokumentert kompetanse i VfL.