• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Engelsk didaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Engelsk didaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Language use in bilingual classrooms in Norway: A study of language use in six bilingual classrooms in two lower secondary schools

Barreng, Rebecca Linnéa Söderström
Master thesis
View/Open
Barreng-Rebecca-MASTER-EDID4009.pdf (646.9Kb)
Year
2021
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-90940

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Engelsk didaktikk [70]
Abstract
Tospråklig undervisning har vært tilgjengelig i norske skoler siden midten av 1990 tallet. En ny type tospråklig opplæring i norske ungdomsskoler, hvor både engelsk og norsk blir brukt som undervisningsspråk uten krav om hvor mye engelsk som skal brukes, har blitt tilbudt siden 2011. Gjennomføringen av denne tospråklige opplæringen, som følger prinsippene til Content and Language Integrated Learning (CLIL), skaper grunnlag for å tolke og forske på L2 engelsk. Målet med masteroppgaven er å forske på språkbruk på tvers av seks tospråklige klasserom ved to ungdomsskoler. Hovedproblemstillingen i oppgaven er: Hva karakteriserer språkbruk i engelsktimer i seks tospråklige klasserom? For å svare på problemstillingen benytter jeg data som er samlet og gitt tilgang til gjennom prosjektet Evaluering av Tospråklig Opplæring i Skolen (ETOS). Dataene som er brukt og analysert i oppgaven består av 20 engelsktimer fra disse tospråklige klasserommene. Dataene er kodet med fire språkkoder. Funnene viser at språkbruk varierer på tvers av de seks klasserommene. Funnene tyder på at variasjonen i språkbruk er tredelt: språkbruk varierer på tvers av klasserom, på tvers av de individuelle timene, noe som antyder variasjon i språkpraksis hos de individuelle lærerne, og mellom de to skolene. Funnene viser at engelsk er det dominerende språket i de fleste av klasserommene. Basert på variasjonene i språkbruk på tvers av klasserom ble hvert klasserom kategorisert som enten high frequency English eller high frequency Norwegian. Den samme kategoriseringen kan bli gitt de individuelle timene. Videre viser funnene hvordan andre språk er sjelden brukt i klasserommene, men at dette likevel utgjorde en forskjell mellom de to skolene. Implikasjonene for denne masteroppgaven tydeliggjør at det er et behov for en diskusjon om kombinasjon av språk innenfor tospråklig opplæring i Norge, for å sikre at språklæring og oppbygging av språklige ferdigheter skjer på elevenes premisser. I tillegg vil det være gunstig å la elevene ta del i beslutninger om språkbruk og faglig innhold i den tospråklige opplæringen.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy