• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Engelsk didaktikk
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Engelsk didaktikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intercultural Communication in International English: How do textbook publishers understand intercultural communication?

Finnanger, Tiril Stensgård
Master thesis
View/Open
TirilFinnanger_Master.pdf (811.5Kb)
Year
2014
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-45220

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Engelsk didaktikk [62]
Abstract
Denne mastergradsavhandlingen undersøker lærebokforlags forståelse av interkulturell kommunikasjon. Avhandlingen tar utgangspunkt i kompetansemålet reflektere over hvordan kulturforskjeller og ulike verdisystem kan påvirke kommunikasjon , som er tatt fra læreplanen i programfaget Internasjonal Engelsk. Studien er utformet som en innholdsananlyse av fire lærebøker for dette faget. Studien ønsker også å finne ut av om de skriftlige eksamensoppgavene som er gitt i faget kan ha påvirket de nye utgavene av bøkene som kom ut i 2012. I tillegg drøfter avhandlingen om og i hvilken grad lærebøkene kan legge til rette for utvikling av interkulturell kompetanse hos eleven. Funnene viser at forlagenes forståelse av interkulturell kommunikasjon er bred, men at det i hovedsak dreier seg om kommunikasjon mellom personer av ulik nasjonal eller etnisk opprinnelse. Dette er spesielt godt synlig i de skjønnlitterære tekstene. Når det kommer til oppgaver, viser funnene at forlagene legger opp til varierte tilnærminger til utvikling av interkulturell kompetanse, men at det er stor overvekt av tekstforståelsesoppgaver. Det er tydelig at forlagene har blitt påvirket av de skriftlige eksamensoppgavene som er gitt i faget. Funnene viser at det er blitt mer fokus på interkulturell kommunikasjon i tekstene som omhandler studie- og arbeidsmuligheter i utlandet og mindre fokus på interkulturell kompetanse under ferieopphold i andre land. Studien drøfter også i hvilken grad lærebøkene legger til rette for utvikling av interkulturell kompetanse og drøftingen viser at lærebøkene i stor grad kan bidra til å gi riktige holdninger, mer kunnskap og bedre ferdigheter, men at elevene også er nødt til å være motiverte og gjøre en innsats på egenhånd.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy