Abstract
Målet med denne oppgaven er å undersøke R94 og LK06 lærebøker i engelsk for å finne ut om det er endringer i antall vokabularoppgaver i nyere lærebøker sammenlignet med R94 lærebøker, som et resultat av at det er et sterkere fokus på vokabular i LK06, etter min oppfatning. Jeg ønsker å finne ut om og i hvilken grad kompetansemålet som omhandler vokabular i LK06 har blitt innført i lærebøkene av LK06. Jeg har også til hensikt å undersøke hva slags vokabularoppgaver som finnes i disse lærebøkene, for å finne ut om det er endringer i LK06 lærebøker sammenlignet med R94 lærebøker.
For å finne dette ut har jeg undersøkt to læreplaner i engelsk: Læreplan for videregående opplæring – Engelsk – Felles allment fag for alle studieretninger (R94) og Læreplan i engelsk for Vg1/Vg2 (LK06), to skriftlige eksamener (en fra hver av de to læreplanene), og åtte lærebøker; fire fra R94 og fire fra LK06.
Mine funn viser at antallet vokabularoppgaver i lærebøkene av LK06 ikke har økt sammenlignet med R94 lærebøker, og at de faktisk har gått ned. Når det gjelder typer vokabularoppgaver så viser mine hovedfunn at oversettelsesoppgaver har gått ned med 14% og at ”word meaning”- oppgaver har økt med 10% i lærebøkene fra LK06. Når det gjelder de fire andre typene av vokabularoppgaver er det bare små endringer.
I diskusjonsdelen prøver jeg å forklare mine funn med utgangspunkt i teori om hvordan vokabular læres og bør undervises.
I konklusjonen prøver jeg å peke på hva dette kan ha å si for videre forskning og til mulige studier som jeg kunne tenke meg å foreta som et resultat av mine funn, for å øke min kunnskap om hvordan man kan undervise og fokusere på vokabular i klasserommet. Jeg har også noen idéer om hvordan dette kan gjøres.
The aim of this thesis is to examine English R94 and LK06 textbooks in order to find out whether there are any changes as to the number of vocabulary tasks in the newer textbooks compared to the ones of R94, as a result of what I perceive as an increased focus on vocabulary in the LK06 syllabus. I intend to find out if and to what extent the LK06 competence aim referring to vocabulary in this syllabus has been implemented in the LK06 textbooks. I also intend to examine what type of vocabulary tasks there are in these books, to establish whether there are any changes in the LK06 textbooks compared to the R94 textbooks.
In order to investigate this I have examined two English syllabi: Curriculum for Upper Secondary Education – English – Common general subject for all areas of study (R94) and the English subject curriculum Vg1/Vg2 (LK06), two written examinations (one from each of the two syllabi), and eight textbooks; four R94 textbooks and four LK06 textbooks.
My findings reveal that the number of vocabulary tasks has not increased in the LK06 textbooks compared to R94, and that they have in fact decreased. As regards the types of vocabulary tasks, my main findings are that translation tasks have decreased by 14% and word meaning by 10% in the LK06 textbooks, and that there are only minor changes when it comes to the other four vocabulary categories.
In my discussion I try to explain my findings, based on theory on vocabulary learning and teaching.
In the conclusion I try to point to implications for further research, and to possible studies that I would have liked to undertake as a result of my findings, in order to try to increase my knowledge of how to teach and focus on vocabulary in the classroom. I also suggest some ideas on how this could be done.