Abstract
Denne masterstudien undersøker hvordan sensorer operasjonaliserer vurderingskriteriene de får under en muntlig eksamen i engelsk. Tidligere forskning har vist at det det er variasjon i hvilke vurderingskriterier sensor fokuserer på i løpet av en eksamensvurdering. Derfor ser denne studien på hvordan disse kriteriene blir diskutert av sensorene, ettersom kunnskap om hvordan de skaper en felles forståelse av disse kriteriene kan være nyttig for å sikre reliabilitet og validitet i vurderinger. Dette er en kvalitativ studie, som har brukt lydopptak som var samlet inn av ETOS prosjektet. To lærere var sensorer for fem forskjellige studenter i en ungdomsskole. Disse lydopptakene inkluderte samtalen deres under selve eksamen, samt samtalen deres etterpå hvor de diskuterte ulike deler av studentens framtreden. Disse dataene ble analysert ved å bruke en kombinasjon av induktive og deduktive tilnærminger, hvor vurderingskriteriene formet et fundament for kodingen. Funnene viste at sensorene generelt var enige om hvordan vurderingskriteriene skulle tolkes. Men det kom også fram at sensorene i gjennomsnitt fokuserte mer på vurderingskriteriene som var relatert til innhold enn de som var relatert til språk. De tok også en holistisk fremgangsmåte til noen kriterier, som flyt, mens de fokuserte på mer spesifikke og lett observerbare faktorer for andre kriterier, som vokabular. Språkideologi ble ikke nevnt, selv om dette kan påvirke kriterier som uttale. Sensorene diskuterte deler av studentens framtreden som ikke var nevnt i vurderingskriteriene. Implikasjonene av denne masteroppgaven er blant annet at det gjennomføres mer trening for sensorer for å sikre at de har en delt forståelse av vurderingskriteriene. Lydopptak kan muligens hjelpe. Lærere burde også gjøres mer klar over deres egne subjektive forståelser, eksempelvis knyttet til om forståelighet eller å høres ut som en førstespråkstaler burde være målet, og hvordan dette kan påvirke deres tolkning av en elev sin uttale.